ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بر مبنای تورم

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: با توجه به بحث افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده، پیش بینی می شود که نرخ خرید تضمینی گندم بر مبنای تورم اعلام شود.

افق روشنی برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش رو نیستعلیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد:  با گذشت 4 ماه از آغاز کشت گندم، هنوز نرخ خرید تضمینی محصول اعلام نشده است. در جلسه اخیر معاون اول رئیس جمهور در مورد تاخیر تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی تذکر داد و از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست که در اسرع وقت رسیدگی کند.

 وی با اشاره به اینکه افق روشنی برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش رو نیست، افزود: با توجه به پیگیری وزیر جهاد کشاورزی انتظار می رود که نرخ خرید تضمینی گندم  برای سال زراعی جدید در جلسه هیأت دولت این هفته تعیین و تکلیف شود.

 به گفته ایمانی با توجه به بحث افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده، پیش بینی می شود که نرخ خرید تضمینی گندم بر مبنای تورم اعلام شود.

 رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با اشاره به اینکه برخی افراد نسبت به کیفیت گندم تولیدی انتقاداتی دارند، بیان کرد: این امر صحت ندارد، چراکه وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های ناظر برحسب استاندارد 104 گندم و 103 آرد اقدام به خرید محصول می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ بالای سودبانکی، افزایش ضایعات، عملکرد پایین تولید و نبود تکنولوژی‌های روز در بخش کشاورزی موجب شد تا کشاورزان داخلی نسبت به کشاورزان خارجی، نتوانند به رقابت بپردازند،  در حالیکه با فراهم کردن زیرساخت ها و ایجاد سرمایه گذاری های لازم ، رقابت با تولیدکنندگان خارجی دور از انتظار نیست.

 ایمانی با اشاره به اینکه در سایر کشورها گندم تنها به صورت دیم کشت می شود، تاکید کرد: در شرایط کنونی 2 میلیون و 100 هزار هکتار گندم آبی در کشور کشت می شود که قیمت تمام شده آن نسبت به گندم دیم 25 درصد بالاتر است.

 رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه یک میلیون و 300 هزار بهره بردار در بخش وجود دارد، افزود: منتقدان با اظهاراتی مبنی بر بی‌کیفیتی تولیدگندم داخل و بالا بودن نرخ محصول نسبت به مشابه خارجی به دنبال واردات هستند که این امر به سبب از دست دادن معیشت بهره برداران بخش، تبعات منفی نظیر افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی به شهرها را به همراه دارد.

 وی در بخش دیگر سخنان خود از تغییر سیاست خرید تضمینی به قیمت تضمینی گندم گفت: عرضه گندم در بورس کالا تنها در صورت ایجاد زیرساخت های لازم می‌تواند شفافیت قیمت، حذف دلالان و افزایش انگیزه کشاورزان به امر تولید را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

افق روشنی برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش رو نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار