ضرب العجل کارگروه رونق تولید به بانک‌های عامل استان

بانک‌های کهگیلویه وبویراحمد ملزم شدندمیزان پرداخت اعتبارات رونق تولید را تا پایان دی ماه ۲۰ درصد افزایش دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان مقررشد هر بانک حداقل به ۳ متقاضی تسهیلات ویژه رونق تولید پرداخت و گزارش آن را در جلسه بعدی کارگروه ارائه دهد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گفت: تاکنون این کارگروه ۲۰۷ تقاضا برای استفاده از تسهیلات رونق تولید را تصویب کرده که ۱۲۷ متقاضی به بانک‌ها معرفی شده که تنها ۲۰ مورد موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

دیودیده افزود: بانک‌ها باید براساس مصوبه کارگروه رفع موانع تولید ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کنند که تاکنون ۱۰ درصد این میزان پرداخت شده است.

استاندارکهگیلویه و بویر احمد هم با طرح این سوال که چرا بانک‌ها در پرداخت تسهیلاتی که به عنوان وجوه دولتی دراختیارشان قرار گرفته کند عمل می‌کنند گفت: با وجودی که بیشتر این منابع دراختیار بانک‌های خصوصی است، اما برعکس سهم آن‌ها از پرداخت تسهیلات رونق تولید و اشتغال کمتر از بانک‌های دولتی است.

وی گفت: به عنوان مثال بانک‌های قوامین و مهراقتصاد بیشترین دارندگان منابع مالی دولت هستند در حالیکه کمترین پرداخت کنندگان تسهیلات هستند.

احمدی با انتقاد از عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ویژه تولید و اشتغال از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست گزارش جامعی از عملکرد بانک‌ها تدوین و برای ارسال به دفتر معاون اول رئیس جمهور به استانداری تحویل دهد.

علی محمد احمدی با بیان اینکه، برخی از بانک‌های استان جهت گیری مطلوبی ندارند و به جای رونق تولید و اشتغال و توجه به اقتصاد مقاومتی بیشتر به فکر کاسبی هستند، ادامه داد: این در حالی است که برخی از بانک‌ها تا ۴۰ درصد از تزریق اعتبارات‌شان به سمت متفرقه بوده که پول دادن به آشنا و اقوام نیز در این ردیف قرار می‌گیرد.

احمدی گفت: ۲۹۴ میلیارد تومان مانده مطالبات غیرجاری سیستم بانکی تا پایان سال ۹۵ است که تعیین تکلیف شده، اما ۶۰۰ درصد مطالبات غیرجاری بانک‌ها مشکوک الوصول است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمدهم گفت: در سال گذشته ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید توسط بانک‌های استان پرداخت شده است و همچنین پرداخت ۳۴ میلیارد تومان تسهیلات مستقیم در سال ۹۵ محقق شد.

نوروزی افزود: با توجه به این آمار مشخص می‌شود که نسبت تسهیلات در هر بانک به نسبت سپرده چقدر بوده است و بانک‌ها در تحقق هدف گذاری‌ها چه میزان کمک کرده اند.

وی با بیان اینکه ۲۸ بانک دولتی و خصوصی در استان وجود دارد، اضافه کرد: کل مانده سپرده نزد این بانک‌ها تا پایان سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان بود که عمده سپرده‌ها، بلند مدت و کوتاه مدت هستند.

کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج هم نقش بانک‌ها را در حمایت از تولید و اشتغال و پرداخت تسهیلات کاسب کارانه عنوان کرد و گفت: تا زمانی که سیاست و برخوردِ اثر گذاری از سوی کارگروه رفع موانع تولید به بانک‌ها اعمال نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت و اثری از رونق تولید و اشتغال در استان شاهد نخواهیم بود.

 

انتهای پیام/ش

افزایش۲۰ درصدی پرداخت اعتبارات رونق تولید 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.