ربیعی در گفت‌وگوی ویژه خبری:‌

برنامه‌های رفع فقر دولت منجر به ایجاد اشتغال می‌شود/جهت‌گیری خوبی برای اتصال به بازار جهانی صورت گرفته است

وزیر کار گفت:‌دولت دو هدف عمده مبارزه با فقر و ایجاد اشتغال را برای ۴ سال مدنظر دارد که گام اول آن در بودجه ۹۷ برداشته شد.

برنامه‌های رفع فقر دولت منجر به ایجاد اشتغال می‌شود/جهت‌گیری خوبی برای اتصال به بازار جهانی صورت گرفته استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه گفت‌‌وگو ویژه خبری درباره بودجه ۹۷ و سهم این وزارتخانه از آن صحبت کرد.

ربیعی در ابتدا اظهار کرد: دولت در سیاست های خود دو هدف عمده مبارزه با فقر و ایجاد اشتغال را تا پایان دولت دوازدهم تعیین کرده است که گام اول آن در بودجه ۹۷ برداشته شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث اشتغال و فقر به نوعی با وزرات کار در ارتباط است بودجه این وزارتخانه به چشم آمده است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه شاخص بودجه ۹۷ و تمایز آن با بودجه‌ سال‌های قبل در دو بحث فوق محسوس است، افزود: برنامه‌ای که دولت برای مبارزه با فقر دارد نهایتا باعث ایجاد اشتغال می‌شود؛ این بدان معناست که برای فرار از تله فقر افراد یا به اشتغال حمایتی متصل می‌شوند، یا به چرخه اشتغال روستایی و فراگیر ورود پیدا می‌کنند و ما برنامه منظمی برای مبارزه با فقر و محدود کردن آن داریم. 

وی تصریح کرد: تصور ما از داشتن برنامه توسعه ای این نیست که عده ای زیر تابلوی آن له شوند و فقرا دست و پا بزنند بلکه برنامه اشتغال ما برنامه ای  فراگیر و ضد فقر است، ما در دولت یازدهم عدد و رقم های قابل توجهی در ایجاد اشتغال  به دست آوردیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید به این موضوع که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ رقم جمعیت فعال کشور بی سابقه بالا رفته است، گفت: رقم جمعیت فعال در این سالها ۹۰۰ هزار نفر بیش‌تر شده است،  ما هر چه شغل ایجاد کنیم باز هم تعداد افراد بیکار ثابت  می‌ماند چرا که نیروهای جدید در حال ورود به بازار کار هستند و نیازها را پوشش می دهند. 

وی با بیان این که در ۶ ماهه ابتدای سال جاری 355 هزار دفترچه اولی تامین اجتماعی داشتیم، خاطرنشان کرد: در گذشته دو شغل رسمی و یک شغل غیر رسمی داشتیم به طوری که 300 درصد مشاغل غیررسمی بود، امروز به خاطر رکود مزمن به ازای یک شغل رسمی؛ یک شغل غیر رسمی هم داریم با این تفسیر 700 هزار شغل داشتیم که تا پایان سال به عدد قابل توجهی می رسیم. 

ربیعی با تاکید به این موضوع که به دلایل مختلف اشتغال برای کشور ما پیچیده است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی و اجتماعی با کمی تاخیر زمانی خود را به دوره بعد منتقل می‌کند؛ از سال ۷۶ تا هشت سال یک خط  رشدی تا 2  3 سال ادامه دارد و بعد به رکود شروع می شود و سایه خود را بر امور می اندازد. 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: فشاری که در 40، 50 سال گذشته به منابع آبی و خاکی کشور وارد شده است در دوره یازدهم خود را نشان داد، 40 سال سیاست های غلط استوار بود  و بیش از ۶۰ سال است که به صندوق های بازنشستگی بی توجهی شده است که ما در دولت یازدهم و دوازدهم آنها مورد توجه قرار دادیم.

وی با بیان این که متولدین دهه ۶۰ امروز به سنی رسیده‌اند که باید وارد بازار کار شوند، تصریح کرد:  متاسفانه کیک اقتصاد کوچک شده و آب رفته است و از طرفی انفجار جمعیتی دهه 6 باعث شده افراد متقاضی کار جوابی نگیرند.  

ربیعی با تاکید به این موضوع که ما امروز باید برای اشتغال افراد دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ فکر کنیم، گفت: از یک سو‌ عرضه نیروی کار و از سوی دیگر افزایش تمایل جامعه برای دریافت کار در این دو دولت بیش‌تر شد و همه این جوانان نیاز به شغل، خانه و ازدواج دارند. 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیاناینکه نیروهای تحصیلکرده به دنبال شغل خاص خود هستند، ادامه داد: در سال نیروهای تحصیل کرده بیکار ۲۰ درصد بودند اما‌ در سال ۹۵ این رقم به ۴۰ درصد رسید که نیاز به کار داشتند و معنی آن این است که ما نمی‌توانیم با شغل سنتی اشتغال ایجاد کنیم.

وی گفت: دولت باید با شدت مسئله قابل توجهی را در حوزه اشتغال دنبال می‌کرد که ما با مطالعات خود به دنبال ایجاد شغلی بودیم که با رشد همراه باشد. برای آماده سازی نیروهای کار، طرح های کاروزری و برای کارگران حق بیمه گذاشتیم که برای این کار  100 میلیارد تومان هم دریافت کردیم که تا پایان سال حق بیمه آنها را پرداخت کنیم. 

ربیعی ادامه داد: اقدامات دولت در زمینه ایجاد اشتغال و کار در مسیر درستی حرکت کرده اما کافی نبوده است، منتقدین امروز دولت در گذشته کجا بودند و چطور می گفتند آن همه کار ایجاد شده است؟ ما امروز در مسیر درست حرکت می‌کنیم و برنامه ریزی کرده ایم. 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد:  از ۴۵ کارشناس بین المللی از کشورهایی که وضعیتی شبیه ایران داشتند دعوت کردیم و این برنامه اشتغال با مشورت آنها استخراج شده است، آقای روحانی ثبات اقتصادی کشور را خوب هدف گیری کرد. 

وی با‌ بیان این که نمی گوییم تمام مشکلات حل شده است اما جهت‌گیری خوبی برای اتصال به بازارهای جهانی صورت گرفته است، افزود: روزی بود که ما حتی نمی‌توانسیتم یک کالا مبادله کنیم و اگر هم‌ مبادله‌ای کردیم از طریق کشورهای دیگر پول را دریافت می‌کردیم و هزار نوع فساد در آن به وجود می آمد. 

ربیعی افزود: ما امروز بیش از‌ ۳ میلیون بیکار داریم و باید سالانه برای افراد که برای کار می آیند شغل ایجاد کنیم ‌و حتی از آن رقم جلوتر برویم به نحوی که از رقم بیکاران کم شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که در تابستان گذشته بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم، گفت: متاسفانه این ایجاد شغل تکاپوی کافی را نداشت به همین خاطر در بودجه ۹۷ با برنامه‌ای خاص در موضوع اشتغال وارد شدیم و روی اشتغال متمرکزی شدیم که در همه دستگاه ها ریز به ریز برنامه آن مشخص شده است. 

وی با بیان اینکه حتما باید شغل متناسب با جمعیت تحصیلکرده ایجاد کنیم، افزود: ما در آینده نتایج کارهای امروز را خواهیم دید و چشم اندازی روشنی برای کشور پیش‌بینی می‌کنیم. ما باید تلاش سخت کوشانه همراه با عقلانیت داشته باشیم. 

ربیعی گفت: نوسازی بافت فرسوده از برنامه های دولت است چرا که این مسئله از کشانه های اقتصاد بوده و عاملی برای ایجاد ۴۰ شغل مستقیم و بیش از ۲۰۰ شغل غیر مستقیم است با نوسازی بافت فرسوده علاوه بر بهبود معماری شهر و مقاوم سازی ساختمان ها، مسکن بیشتری برای طبقات پایین جامعه فراهم می شود.

ربیعی با اشاره به اینکه برنامه هایی برای بهبود حمل و نقل شهری و بین شهری داریم افزود: این برنامه ها می تواند بیش از 30 هزار شغل ایجاد کند. در سیستم های حمل و نقل فضای مجازی هم تعداد شغل بالایی ایجاد شده است. 

وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال تولید مشاغل پایدار و پرکشش است، تصریح کرد: این مشاغل مربوط به اشتغال در سطح خرد و متوسط است و به دنبال اشتغال‌زایی در صنایع سنگین نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه دولت را متمرکز بر روی دهک‌های اول تا چهارم اقتصادی برای جلوگیری از سقوط آنان به طبقات پایین‌تر دانست و گفت: نمودار‌ها نشان می‌دهند که در دهک ششم اقتصادی خانواده‌ها حداکثر تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند که این نشان می‌دهد ممکن است آنان حتی با ابتلا به یک بیماری و هزینه‌های درمانی به دهک‌های پایین سقوط کنند.

ربیعی در ادامه تلاش دولت برای تولید زیرساخت‌های مرتبط با اشتغال در مناطق مناسب ارزیابی کرد و گفت: اگرچه شاید این زیرساخت‌ها باعث شده‌اند تا بیش از ۹۰ درصد از مناطق کشور از گاز و یا آب آشامیدنی سالم برخوردار باشند، اما ما همچنان نتوانسته‌ایم این زیرساخت‌ها را با اشتغال در این مناطق پیوند بزنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر متوسط درآمد یک خانواده پنج نفری مستمری‌بگیر ۶۴۰ هزار تومان است که براساس بودجه پیشنهادی سال آینده باید به ۹۰۰ هزار تومان برسد. براساس گفته رئیس‌جمهور افرادی که خارج از نهاد‌های حمایتی هستند نیز باید شناسایی شوند که تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۸۰۰ هزار نفر از آنان را شناسایی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اقدامات و سیاست‌های دولت درخصوص حمایت از کشاورزان نیز افزود: دولت در این خصوص نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان گندم خریداری کرده است. در سال ۹۲ تورم مواد غذایی ۵۶ درصد بود. ۱۱ درصد از قدرت خرید کارگران فقط در سال ۹۱ و ۹۲ از دست رفت، ولی با این حال توانستیم تورم را کنترل کنیم.

ربیعی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت درخصوص کاهش نرخ تورم ۴۰ درصدی در دوره‌های گذشته و کاستن از اثرات آن بر زندگی حال حاضر مردم افزود: کاهش تورم کمک می‌کند تا افراد جامعه به دهک‌های پایین سقوط نکنند. نمی‌توان انکار کرد که در حال حاضر کارگرانی در کشور هستند که تا شش ماه حقوق نگرفته‌اند. این اتفاقات به دلیل ریزش شدید نیروی کار در کشور بوده است که دولت تلاش کرده است با اختصاص ۱۶ میلیارد تومان از افزایش ریزش نیروی کار جلوگیری کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اینکه تلاش کنیم همه مسائل را در کشور با استفاده از زیربنای اقتصادی تحلیل کنیم نادرست است. ما باید تلاش کنیم تا شرایط زندگی سالم را برای افراد جامعه در همه حوزه‌ها فراهم کنیم و به همین دلیل نباید یأس و ناامیدی را در کشور پمپاژ کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه سه سال است کشور از شرایط رکود خارج شده است، ادامه داد: باید با استفاده از ثبات، آرامش و فضای عقلانی ایجاد شده یأسی که در جامعه به وجود آمده را کمرنگ کنیم، دولت در پاسخ به مطالبات مردم نیز باید عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه در همه جای دنیا اعتراضاتی از سوی مردم نسبت به دولت‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که بین اعتراض، ناآرامی و تخریب تفاوتی وجود دارد. ما صدای مردم را به خوبی می‌شنویم اعتراض کردن حق آنان است، اما گاهی این اتفاقات موجی را ایجاد می‌کند که در آن سودی برای هیچ‌کس وجود ندارد. حتی برخی از کشور‌های همسایه نیز با تمدن ایرانی مشکل دارند. کشوری مانند آمریکا تنها به دنبال پیدا کردن منافع خود در منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین اقدام دولت درخصوص بازنشسته‌ها افزود: تلاش کردیم تا در بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان به سمت پایداری صندوق‌ها پیش برویم. پایداری صندوق‌ها به این معناست که آن‌ها باید بتوانند مستمری‌هایشان را بهبود بخشند و حمایت دولت هر سال نسبت به آنان کاهش یابد. این اتفاق با استفاده از عقلانیت دولت در حال انجام است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سالمندی افراد نباید توأم با بیماری، فقر و معلولیت باشد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا سالمندی سالمی را برای افراد فراهم کنیم. به همین منظور دو سند از دو منظر بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت به عنوان سند جامع سالمندی تهیه شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه تامین حقوق بازنشستگان در سال آینده از محل هدفمندی بودجه‌ها انجام خواهد شد، توضیح داد: با توجه به انفجار جمعیتی دهه ۶۰ باید از همین الان فکری به حال سالمندی آنان کنیم.

وی در ادامه از گسترش خدمات درمانی تامین اجتماعی در حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم خبر داد و افزود: در ۱۵ سفر استانی که از ابتدای این دولت انجام داده‌ام چندین مرکز درمانی در مناطق کردنشین، جنوب غرب تهران، شیراز، تبریز، شهر ری و... آغاز به ساخت کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره به سوددهی «شستا» اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌ای که در این حوزه انجام شده با روش غلطی همراه بوده است. می‌دانیم که ۸۰ درصد از سود این بنگاه با استفاده از ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری خودمان بوده است. برنامه دولت این است که در سرمایه‌گذاری‌های جدید عمومی وارد نشود و به دنبال خروج از این بنگاه‌ها باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد:  تامین اجتماعی باید به طور کلی به دنبال مبارزه با فقر و کاهش آسیب‌های اجتماعی با سهم کمتری از دولت و استفاده بیشتر از شرکای اجتماعی باشد به همین دلیل باید نظام تامین اجتماعی گسترش یابد و به شکل جامع خدمات گسترده‌ای مانند بیمه بیکاری و کاهش شکنندگی اجتماعی افراد را شامل شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۶
من یه جوان تحصیلکرده چرا برای من کار نیست وهمنوعان منم همین طور ؟
چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۶
اشتغال برای جوانان بحث مهمی است که باید مطرح شود هرچه سریع تر
آخرین اخبار