نماینده مردم در مجلس نهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

رویای دولت برای درآمد ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی/ ناچار به تکرار برنامه‌های توسعه قبلی هستیم

دوگانی گفت: درآمد حاصل از بودجه سال ۹۷؛ حدود ۴۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، که تحقق این مبلغ کمی بعید به نظر می‌رسد.

رویای دولت برای درآمد ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی/ ناچار به تکرار برنامه‌های توسعه قبلی هستیممحمد حسن دوگانی نماینده مردم در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بودجه بندی سال آینده و برنامه های توسعه تدوینی اظهار کرد: برخی از مصوبات که از قبل تدوین شده، همچنان در برنامه ششم توسعه هم تکرار شده و در حال اجرا است، حتی برخی از آنها در احکام دائمی برنامه توسعه کشور تثبیت شده اند.

وی در ادامه افزود: برنامه های توسعه، تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و به همین دلیل برخی از برنامه های تصویبی به برنامه بعدی هدایت شده و دولت مردان در زمان تصمیم‌گیری به تمام فاکتورها و شرایط آن برهه زمانی، دقت می‌کنند. اجرای دسته ای از تصویب های برنامه های توسعه، به قدری مهم است که به احکام دائمی توسعه تبدیل شده اند.

دوگانی تصریح کرد: البته اینکه می‌گویم برنامه‌های توسعه ادامه دهنده برنامه‌های توسعه قبلی است، به معنای تکرار عینی آنها نیست، اما مواردی که نیاز به تداوم دارد، ناچار به تکرار هستیم و در تدوین هر دوره ماهیت آن موضوع حفظ شده و تغییراتی در کیفیت اعمال می شود.

نماینده مردم در دوره نهم مجلس افزود: برای مثال برنامه های مربوط به ایثارگران در هر دوره ایی در تدوین برنامه توسعه لحاظ شده اما در برنامه های اخیر تکمیل‌تر از نسخه های قبلی مطرح شده است، به طوریکه برخی از آنها را در قانون خدمات جامع ایثارگران و یا احکام دائم مشاهده می‌کنیم.

دوگانی درباره بودجه بندی سال 97 بیان کرد: بیشترین تکیه بودجه بندی عمومی سال آینده به درآمدهای نفتی با مقدار تخمین زده شده، حدود 110 هزار میلیارد تومان است.

این نماینده دوره نهم مجلس گفت: ایران در سالیان گذشته بیشترین درآمد خود را از منابع نفتی کسب کرده ، اما سال قبل برای تامین مالی خود به دریافت مالیات هم توجه ویژه ایی شد که به خوبی تحقق پیدا کرد و برای بودجه بندی سال 97 هم بخش زیادی از تامین مالی‌ مربوط به  دریافت مالیات می شود.

دوگانی یادآور شد: باوجود اینکه سال گذشته کشور گرفتار رکود بود، ام به موقع مالیات ها از افراد حقیقی و حقوقی دریافت شد.

70 درصد درآمد دولت از منبع آورده های فرآورده های نفتی است

وی با تاکید بر اینکه ایران با وجود ایجاد سازوکارهای جدید و غیر وابسته، همچنان تکیه بر منابع معدنی همچون نفت دارد، افزود: حدود 70 درصد درآمد دولت از منبع آورده های فرآورده های نفتی اعم از صادرات و یا فروش داخلی آن است و باقی نیاز دولت از فروش منابع دولتی و سایر موارد تامین می شود.

دوگانی تصریح کرد: سایر موارد مربوط به منابعی همچون جرایم، درآمدهای شرکت های دولتی، عوارض واردات و مالیات های گمرکی و مبالغ حاصل از کشف قاچاق است که گاهی از این منابع به عنوان منبع سوم دولت هم یاد می شود.

نماینده مردم در دوره نهم  اذعان کرد: جدا از سه منبع یاد شده، تامین مالی از سرمایه های دولت از جمله سکوک اسلامی، اوراق قرضه، فاینانس ها، تسهیلات خارجی یکی از راه های تامین مخارج دولت است که هر ساله در بودجه بندی ها ظاهر شده، اما در کمتر اوقات تحقق یافته است.

وی در ادامه افزود: تسهیلات بانک ها می تواند درآمدی را حاصل کند که مقداری از آن سود و همچنین بخشی از درآمدهای نفتی سالیانه به منظور رونق اقتصاد داخلی و گسترش سرمایه گذاری های بخش خصوصی و تعاونی ها به صندوق توسعه ملی ایران و حساب ذخیره ارزی منتقل  شود اما دستگاه های اجرایی در گذشته به خوبی از آنها استقبال نکرده اند.

دوگانی بیان کرد: طبق احکام دائمی و برنامه ششم توسعه امسال حدود 30 درصد از درآمدهای نفتی دولت و تسهیلات بانکی برای شارژ به صندوق توسعه ملی ایران و حساب ذخیره ارزی پیشنهاد شده که هنوز به تصویب نرسیده است؛ البته دولت هم به منظور کمک رسانی به این مهم مبلغی را در نظر می‌گیرد.

این نماینده دوره نهم مجلس تاکید کرد: بودجه بندی امسال برای تامین مالی چالش های مربوط به مشکلات شهرداری ها، آب شرب، محیط زیست و همچنین پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان و آموزش و پرورشی ها مبالغی را از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به میزان درآمد و خروجی بودجه بندی سال 97 گفت: خروجی و درآمد بودجه بندی سال 97 حدود 420 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که تحقق این مبلغ با توجه به وضعیت اقتصادی و مبالع درآمدی کشور کمی بلند پروازی و بعید به نظر می رسد.

دوگانی در خاتمه یادآور شد: قیمت نفت اگر نسبت به رقم فعلی بدون تغییر بماند و صادرات و فروش فرآورده های نفتی و پتروشیمی در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا نکند، تحقق درآمد حاصل از بودجه بندی سال آینده دور از ذهن است، مگر اینکه کشور تا پایان سال آینده بتواند صادرات غیر نفتی خود را به طور چشم گیری افزایش بدهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار