کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه « یبوست » را اینجا بخوانید

سوالاتی را که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک متخصص گوارش پاسخ داد.

 پاسخ سوالات خود در زمینه « یبوست » را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

سوال های شما در زمینه «یبوست » را شاهین مرآت متخصص گوارش پاسخ داد.

سوال: چه بیماری‌هایی باعث یبوست می‌شود؟

جواب: اصولا یبوست بیماری نیست؛ شرایط طبیعی بدن است مثلا افرادی هستند که متابولبیسم بدن کندی دارند اما گاهی برخی بیماری ها موجب یبوست می‌شوند؛ کم کاری تیروئید، سرطان، سندروم روده تحریک پذیر از جمله این بیماری ها بوده اما بیشتر یبوست به دلیل ساختار طبیعی بدن افراد است.

سوال: آیا یبوست باعث کسلی و خوا‌ب‌آلودگی می‌شود؟

جواب: خیر ارتباطی ندارد.

سوال: چند بار دفع در شبانه روز باید صورت گیرد؟

جواب: قانونی در این زمینه وجود ندارد و تعداد دفعات دفع در بدن افراد  مختلف متفاوت است، اما حداقل دو بار دفع در هفته طبیعی ی است از نظر ما بیشتر، تغییرات میزان دفع مهم است؛ یعنی اگر فردی تاکنون روزی یک بار دفع داشته است، اما ناگهان این تعداد به هفته‌ای یکبار کاهش پیدا می کند در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.


سوال: عوامل ایجاد یبوست چیست و چه غذا‌هایی مصرف کنیم که به یبوست مبتلا نشویم ، بهترین و سریعترین راه درمان یبوست را بفرمایید؟

جواب: اصولا یبوست بیماری نیست؛ شرایط طبیعی بدن است، اما مصرف فیبر مثل میوه و سبزیجات به افراد مبتلا توصیه می‌شود،البته آبمیوه  مفید نیست؛ میوه پخته شده که نفخ  ایجاد نکند، باعث افزایش حجم مدفوع شده و یبوست را بهبود می‌بخشد.

سوال: خانمی هستم حدود ۱۰ سال قبل بر اثر زایمان دچار یبوست شدم و تا کنون دارو‌های زیادی هم شیمیایی و هم گیاهی مصرف کردم، ولی درمان نشدم و هنوز به سختی دفع دارم که بعضی مواقع با خونریزی همراه است لطفا راهنمایی فرمایید.

جواب: یبوست مربوط به شرایط طبیعی بدن است؛ معمولا دارو‌ها در طولانی مدت و با مصرف مرتب دارو  اثربخش هستند، اما در ارتباط با خونریزی باید به پزشک متخصص مراجعه شود تا با کولونوسکوپی علت خونریزی تشخیص داده شود.

سوال: چگونه از یبوست مزمن و قدیمی رهایی یاببم؟

جواب: یبوست مربوط به شرایط طبیعی بدن است؛ افراد در زمینه یبوست نباید انتظار درمان فوری و سریع داشته باشندريال درمان یبوست گاهی نیاز به مراقبت‌های مادام العمر دارد و با قطع دارو مجددا یبوست دردسر آفرین خواهد بود.

سوال: من ۴۰ سالمه حدود ۱۳ سال پیش در اثر زایمان مقعدم خیلی شدید بیرون زد و ۸ سال پیش هموروئید به صورت لیزری جراحی کردم. اما الان حدوداً سه برابر شده دوباره دکتر جراح گفته که احتیاج به جراحی هست که کامل بردارم. یبوست خیلی شدید دارم و درد زیاد و برای نشستن مشکل دارم لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم و آیا برا عمل جراحی دوباره برم یا نه؟

جواب: جراحی یبوست مثل بواسیر همیشه لازم نیست؛ تشخیص لزوم عمل جراحی با ویزیت و تشخیص پزشک باید صورت بگیرد، لزوم عمل وابسته به متغییر‌های زیادی از جمله سن، جنسیت، سابقه زایمان  است.

سوال: اینجانب با ۳۳ سال سن و درحال حاضر با مشکل یبوست مواجح می‌باشم و از داروی موسیلیوم روزی یک عدد وگاهی از داروی لاکتولوز استفاده میکنم با این وجود گاهی با اجابت مزاج سخت و درد ناک مواجح میباشم و دوبار عمل همورئید انجام داده ودارای نفخ خیلی زیاد بوده و بیشتر در شب‌ها، ضمنا دارای مشکل معده نیز می‌باشم که خودم فکر می‌کنم بیشتر این مشکلم از معده می‌باشد.

جواب: در این زمینه به پزشک متخصص مراجعه کنید مخصوصا که سابقه عمل جراحی هم داشته اید.

 سوال: آیا بواسیر قابل درمان است؟ چه باید کرد؟

جواب: بواسیر مثل دندان عقل است؛ اگر دندان عقل عفونت کرد، دندان را می‌کشند؛ اگر بواسیر هم خونریزی کرد قابل جراحی است؛ البته معمولا با کنترل یبوست و کنترل اسهال و پماد درمان می‌شود.

 سوال: مدته دوساله که قرص بیبرونورفین مصرف میکنم وازهمان ابتدا دچاریبوست شدم یک هفته ده روز یبار میتونم انجام بدم ممنون میشم راهنمای کنید

جواب: یکی از عوارض این دارو یبوست است. با پزشک صحبت کنید؛ اگر می‌توانند این دارو را عوض کنند. اما یبوست خطرناک نیست، در صورتی که مجبور به استفاده از این دارو بودند یبوست را تحمل کنند. دقت کنید که ورزش کردن هم بسیار تاثیر گذار است؛ روزی ۳۰ دقیقه ورزش هوازی به طوری‌که در حین ورزش کردن فرد به نفس نفس بیفتند خیلی موثر است.

سوال: ده سال یبوست دارم که یه توده گوشتی از مقعدم بیرون زده اندازه یه بند انگشته. همسرم ۲۹ سالمه. البته مدام یبوست ندارم سمت راست شکمم نرسیده به ناف زمانی که یه کم زیادغذابخورم درد میکنه یاوقتی برای اجابت مزاج دیربه دستشویی بروم بازم درد می‌کند لطفابرای این توده کنار مقعدم راهنمایی ام کنید، آیا با عمل جراحی این توده برطرف میشود؟

جواب: ضایعات پوستی در هر فردی ممکن است ایجاد شود؛ این ضایعات به تنهایی خطرناک نیست، اما عامل این ضاعات مهم است. آیا شقاق است یا خیر؟ بستگی به عامل ایجاد کننده ضایعات دارد  اما به طور کل خطری ندارد، افراد تنها به جهت نظافت آن مشکل دارند.

سوال: ۶۲ سال سن دارم حدود ۳۵ سال مشکل یبوست دارم تمام دارو‌های که درخصوص وجود درمان یبوست وجود دارد امتحان کردم فقط یکبار الی دوبار جواب میدهد. داروی گیاهی زیادی استفاده کردم اما موقتی بوده است لطفا راهنمایی کنید.

جواب: یکی از مشکلات دارو‌های گیاهی این است که بعد از مدتی تاثیرشان کم می‌شود؛ در مورد دارو‌های شیمیایی هم همین‌طور
البته ممکن است فرد زمان کمی را به هر یک از دارو‌ها اختصاص داده باشد، اما باید توجه داشت که دارو‌ها بعد از یک یا دوماه اثر می‌کنند.

 سوال: با سلام من ٣٢ سالمه و تقریبا مدت طولانی بود که به یبوست دچار بودم یعنی چند روز یه بار و گاهی به سختی دفع انجام میشد تا اینکه خونریزی شروع شد وقتی دکتر مراجعه کردم، گفت: دچار شقاق شدم و مشکوک به التهاب روده هست و کولونوسکوپی نوشت ولی نرفتم و تا اینکه بعد چند ماه و رعایت تغذیه هر روز و حتی تقریبا ساعت مشخصی دفع انجام میدم و خونریزی ندارم ایا هنوزم میشه به التهاب روده مشکوک بود

جواب: گرچه خونریزی از روده معمولا به دلیل یبوست یا بواسیر است، اما باید جدی گرفته شود؛ باید با کولونوسکوپی علت آن مشخص شود. حتما کولونوسکوپی لازم است.

 سوال: من تحت درمان اعتیادهستم بامتادون درمانی وهمیشه از یبوست خیلی اذیت میشم چکاربایدبکنم 

جواب: مصرف متادون با یبوست همراه است و معمولا راهی جز مصرف ملین‌ها مثل منیزیم هیدروکسید وجود ندارد. میزان مصرف ملین هم روزی یک قاشق یا بیشتر بستگی به افراد دارد.

سوال: آیا یبوست در اطفال دلیل خاصی دارد؟ برای رفع مشکل چه باید کرد؟

جواب: در این زمینه با پزشک اطفال مراجعه کنید؛ شرایط بدنی کودکان با بزرگسالان متفاوت است. البته در بزرگسالان مصرف پودر پیترولاکس هم درمان فوری به همراه نخواهد داشت و معمولا اثر آن بعد از دو ماه دیده می‌شود.

دقت کنید که یبوست در اطفال دلایل زیادی می‌تواند داشته باش. پس به متخصص اطفال مراجعه کنید. 

 سوال: مادرم ۵۵ سالشه دچارعفونت معده شده قبلا هم معدش میکروبی شده بود ودچار یبوست شده فقط صبح شکمش کار میکنه لطفا راهنمایی کنید

جواب: طبیعی است. یبوست با عفونت معده در ارتباط هستند. تا هفته‌ای دو بار دفع مشکلی ندارد، اگر مشکل معده جدی نباشد، یبوست ایشان طبیعی است. 

سوال: من پسری ۳ ساله دارم ک. دارای یبوست است دکتر بردم چهار بسته داروی پودری داد که در آب حل کنم به ایشون بدهم - و بعد هم یک شربت از عصاره برگ ثنا -ولی خوب نشده و هنوز دارو‌ها را نیز استفاده می‌کند علائمی از بهتر شدن وجود ندار د.
خواهشمند م. راهنمایی لازم را بفرمایید
جواب: یکی از بدترین عادت‌های افراد در مصرف دارو‌ها این است که انتظار دارند نتیجه درمان را سریع شماهده کنند. برای مثال تاثیر پودر پیترولاکس به دو ماه زمان نیاز دارد.

سوال: من حدود چند سال یبوست دارم دکتر تشخیص هموروئد داده خواهشمندم راهنمای کنید بیماری خطرناکی ایا قابل درمانه؟

جواب: هموروئد تورم رگی است که گاهی به دلیل یبوست و بواسیر ایجاد می‌شود؛ حتی گاهی منجر به خونریزی هم می‌شود. علت هموروئد مهم است. باید مطمئن شد به دلیل دیگری نبوده است.

سوال: راه برخورد با یبوست در افراد پیر و ناتوان چیه؟ عصبی میشن!

جواب: ابتلا به یبوست در افراد سالمند کاملا طبیعی است. معمولا با افزایش سن انسان به یبوست دچار می‌شود؛ این افراد غذای کمی می‌خورند؛ صبر کمتری هم دارند. توصیه می‌شود افراد سالمند حتی اگر یبوست هم ندارند پودر پیترولاکس را مصرف کنند؛ مصرف فیبر مثل میوه و سبزیجات پخته شده توصیه می‌شود.

سوال: چه دارو‌هایی برای دفع راحت‌تر معرفی می‌کنید؟ آیا نف زیاد ارتباطی با یبوست داره؟ علت نفخ زیاد چیه؟

جواب: همیشه یبوست با نفح همراه است. مدفوع اسنان همراه با گاز‌هایی است که حبس آن در بدن انسان به نفخ منجر می‌شود. پودر پیترولاکس یا مصرف میوه جات پخته مفید است.

سوال: دختر ۹ ساله‌ای دارم که هر دو سه ماه یکبار از روده درد شدید حالت تهوع شکایت میکنه به نظر شما علت چیست

جواب: هر دردی خصوصا درد‌های گوارشی ممکن است با حالت تهوع همراه باشد؛ اما درد‌های روده می‌تواند علل دیگری داشته باشد که حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

سوال: یبوست شدید دارم که بعداز ازدواج ایجادشده وتبدیل به شقاق خفیف شده است دردوران حاملگی بسیار خوب بودم، ولی بعداز وضع حمل مجدداً یبوست ایجادشد. حدود ۵ سال است که مبتلا هستم وروزبه روزحاد‌تر می‌شود. لطفاًراهنمایی بفرمایید.

جواب: به نظر می‌رسد شما داروهای تجوزی را دنبال نکردید. داروهای یبوست در طولانی مدت اثر می‌کنند.

 سوال: فرزند من حدود ۳ سال دارد و مدتی است به یبوست مبتلا شده است؛ متاسفانه بابت تجویز نادرست باعث بیرون زدگی خفیفی شد و پس از تجویز جدید داروی پیدرولاکس دادند. آیا راهکار دیگری هست که پیشنهاد بدید که بتوان وابستگی به این دارو را کم کرد.

جواب: مصرف این پودر وابستگی ایجاد نمی کند، وابستگی به دارو به این معنی است که با قطع دارو شرایط بیمار بدتر از گذشته شود یا همیشه نیاز به افزایش مصرف دارو داشته باشد؛ اما پیدرولاکس این‌گونه نیست، طبیعی است که با قطع دارو فرد دوباره یبوست داشته باشد.
تاثیر این پودر هم در طولانی مدت مشخص می‌شود.

 سوال: دارو‌های گیاهی برای رفع یبوست مفید هستند؟

جواب: مفید هستد، اما در بعضی افراد در دراز مدت با نفخ همراه می‌شود یا حتی منجبر به هپاتیت شده است، یکی دیگر از مشکلات دارو‌های گیاهی هم این است که بعد از مدتی اثر خود را از دست می‌دهند و نیاز به مصرف بیشتر دارند.

 انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۲۰:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
باسلام و عرض ادب من از 14سالگی دچار یبوستهای شدیدهستم الان 45 سالمه یه سال پیش دوباره آندوسکوپی وکلونوسکوپی شدم گاستریت معده و فیشر دارم الان خونریزیهای شقاق خیلی زیادشده همراه با خارش و درد زیاد هست طوری که نمیتونم ازدرد تکون بخورم جراح عمومی میگه عمل بشم ولی به خاطر برگشت دوباره فیشر نمیتونم. متاسفانه داروها هم دیگه تاثیری نداره پارسال دکتر کلی برام پودر موسیلیوم فورت تجویز کرده بود که فقط حدود 30عددشو مصرف کرده بودم که متوجه شدم تاریخهای بقیه نزدیک انقضا ست قطع کردم والان که حدود چهارپنج ماهه تاریخهاشون گذشته موندم که بقیه رو مصرفشون کنم یا نه ؟ و متاسفانه هنوز 70 ساشه مونده وخیلی گرون شده نمیدونم مصرف کردنش مضر هست یانه ؟ لطفا راهنماییم بفرمایید سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
من درحال ترک متادون هستم دکترگوارش رفتم بعدازازمایشات گفت التهاب روده بزرگ داری ودارو داد حال این برای عوارض عدم مصرف.متادون هست ویا نه داروی التهاب روده را مصرف کنم متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام وقتتون بخیر من به طور اشتباهی میزان زیادی شیر منیزی مصرف کردم ...میخواستم بدونم خیلی خطرناکه؟و باید چیکار کنم خیلی میترسم
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۲۲:۰۵ ۰۶ تير ۱۴۰۰
سلام کم کاری تیزوئید دلرم یبوست شدید هم دارم بواسیر هم دارم پودر پیرولاکس هم استفاده میکنم گاهی اوقات تب میکنم ۱۵ بار عم دکتر رفتم و دارو های زیادی مصرف کردم اثر نکرده روده هام کار نمیکنه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۸:۱۴ ۲۰ دی ۱۳۹۹
من ۱۴ سالمه و یبوست دارم مثلا وقتی قرص رولاکس استفاده میکنم بعدش که استفاده میکنم تا ۳ یا ۴ وضع روده م خوبع ولی اگه بازم استفاده نکنم بازم همینجوری سفت میشه شب قبل خواب ۳ تا استفاده میکنم و فرداش کاملا روده ام تخیلیه میشه ی راه کاری برای اینکع زیاد استفاده نکنم یعنی وابسطش نشم میدید
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۸:۰۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
من ۱۴ سالمه و یبوست دارم مثلا وقتی قرص رولاکس استفاده میکنم بعدش که استفاده میکنم تا ۳ یا ۴ وضع روده م خوبع ولی اگه بازم استفاده نکنم بازم همینجوری سفت میشه شب قبل خواب ۳ تا استفاده میکنم و فرداش کاملا روده ام تخیلیه میشه ی راه کاری برای اینکع زیاد استفاده نکنم یعنی وابسطش نشم میدید
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۴۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام
بنده ۳۷ سالمه قبلا داروهای ضداضطراب و افسردگی مصرف میکردم معدم میکروب گرفت دو بار تحت درمان با انتی بیوتیک قرار گرفتم بعد از درمان میکروب معده دچار اختلال سندرم روده تحریک پذیر شدم و الان درد و سوزش معده و روده دارم و یبوست راه حل چیست ممنون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
هستید
۰۹:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
دخترم بعد از خوردن روغن زیتون قرص رولاکس هم شکمش کار نمیکنه باید چکار کنم
Germany
آرش حاج فروش
۰۸:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام من ۵روز هست عمل پروستات کردم یعنی یکشنبه تا دوشنبه دستشویی کردم ظهر سه شنبه کباب خوردم از شبش استفراغ کردم تا ۵شنبه وشکمم اصلا کار نکرد از پنجشنبه کمی حالت تهوع دارم وشقیقههام درد میکنه و کمی هم دهنم خشکه خواهشم راهنمایی کنید باید چیکار کنم ممنون میشم چون خیلی دارم اذیت میشم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۳۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام من عضلات پشتم ناحیه شش سمت راست درد میکند مخصوصا کتف بصورت نقطه وپخش میشه بطوریکه مانع حداکثر دم میشه از داروهای شل کننده عًضلات ومسکن استفاده کردم خوبه دردو کم میکنه اما خوب نمیکنه الان فکر میکنم شاید سینه ام سرما خورده شربت پلاژرین میخورم .هنوز مداوا نشدم به کی مراجعه کنم چکار کنم. لطف کنید پاسخو در نشونی جمیل بفرستید ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
عباس محمد تقی خانی
۱۰:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام من مدت هجده سال داروی گرفتگی عروق میخورم ومدت هفت سال قرص گلای واننس میخورم با روزی یکعدد شروع واکنون سه عدد میخورم سن من ۷۰ سال وقندم بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ است وضع مزاجی من همیشه خوب بوده از وقتی قرص قندم سه تا شده با عرض معذرت گاهی چها یا پنج با شده ایا مشگلی نیست وعلت چیست در صورت امکان؟
Iran (Islamic Republic of)
مسیح
۱۹:۴۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
باسلام پدرم ناراحتی قلبی داره از قرصی که مصرف میکنه تموم کرده دوباره گرفته ولی جوش کمتر از قرص اولی هس الان یبوست داره یه هفته هس میشه از قرص باشه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۶:۱۲ ۲۷ دی ۱۳۹۸
باسلام
بنده از ابان ب سختی دفع داشتم ب مدت چند روز پس از ان خوب شدم و دفع راحتتر شد ولی هنوز یکم درد دارد موقع دفع
بعد از چن بار دفع بعضی وقتا یکم خون دیده میشه ممنون میشم راهنمایی کنین ...البته من تبر ماه و مرداد اموزشی سربازی بود خوراک اصلا تخوردم تواون دوماه
Iran (Islamic Republic of)
فرخ
۱۰:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
یبوست یک شرایط طبیعی بدنی نیست اسهال هم همینطور . همه باید روزانه یک الی سه بار (نسبت به طبیعت بدنش) اجابت مزاج داشته باشند . استفاده از داروهای ضد یبوست نوعی رفع علایم بیماری است و درمان به حساب نمی آید . بدین جهت پس از استفاده دارو (حتی بمدت طولانی) یبوست مزاج ، دیر یا زود برمی گردد. ولی داروهای شیمیایی یک عوارض کلی هم دارند که عبارت است از تخریب تدریجی کار کبد و کم کار کردن سلول های آن که در اینصورت کم کم دیگر اعضای بدن نیز یکی پس از دیگری دچار. بیماری می شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۲۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
با سلام من زخم روده هم دارم ایا مصرف موسیلیوم خود است یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۱۳ دی ۱۳۹۶
سایت خوبی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۲ دی ۱۳۹۶
سپاس از شما
آخرین اخبار