عبداللهی مطرح کرد:

رشد دو برابری چاقی کودکان در یک دهه گذشته/سرطان پانکراس و سینه در کمین چاق‌ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: در یک دهه اخیر در کودکان زیر 5 سال، چاقی رشد دو برابری داشته است.

رشد دو برابری چاقی کودکان در یک دهه گذشته/ قنادان به کمک وزارت بهداشت بیایندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در همایش غذای سالم و شیرینی در زندگی سالم گفت: آمارها نشان می‌دهد 60 درصد افراد جامعه با اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، شیوع بالای اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را که از دغدغه‌های نظام سلامت است بیش از پیش کرده است.

وی اظهار کرد: طی بررسی‌ها در یک دهه اخیر  چاقی کودکان زیر 5 سال،  رشد دو برابری داشته است و این چاقی در دانش‌آموزان و جوانان هم دیده می‌شود که با توجه به شیوع دیابت و روند افزایشی در اضافه وزن، چاقی و دیابت باید الگوی غذایی و تغذیه مردم که مهمترین علت ابتلا به چاقی و اضافه وزن است اصلاح شود.

مصرف قند و شکر سه برابر استاندارد جهانی

عبداللهی‌ گفت: اگر عوامل خطر تغذیه‌ای رو به افزایش باشد و افزایش چربی، نمک و قند منجر به بیماری شود شاهد بیماری‌های گوناگون خواهیم بود و برای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع بیماری‌های غیر واگیر و همچنین کاهش مرگ‌ومیر باید صنف قنادان‌ به کمک وزارت بهداشت بیایند تا سیاست‌های وزارت بهداشت در کاهش میزان قند، نمک و چربی نتیجه خوبی داشته باشد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: سرانه مصرف قند و شکر در کشور 66 گرم در روز است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی این میزان باید 25 گرم یا کمتر باشد که این نشان می‌دهد از استاندارد دور شده‌ایم.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهند مصرف قند و شکر 2 تا 3 برابر استاندارد است و با توجه به ابتلا به فشار خون، بیماری قندی، چاقی و شیوع دیابت باید محصول غذای سالم را در کنار حفظ موارد بهداشتی، حفظ کنترل محصول، کیفیت مواد اولیه و کاهش میزان قند و شکر مصرفی به جامعه ارائه دهیم و اصلاح ذائقه مردم را مرحله به مرحله در نظر داشته باشیم.

وی به کارگیری از روغن سالم که حاوی اسید چرب است، کاهش مصرف شکر ، تولید شیرینی‌های کم کالری ویژه افراد دیابتی و افراد چاق را از دیگر درخواست های دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از صنف قنادان‌ دانست و افزود: با توجه به افزایش چاقی و ابتلا به خطر سرطان‌هایی نظیر پانکراس، سینه و از این قبیل بیماری‌ها و برای کاهش پیامدها و عوارض باید  در تولیدکنندگان مودغذایی در صنف و صنعت از قند، نمک و چربی کمتری استفاده کنند و با جایگزینی  شکر قهوه‌ای و شیرین‌کننده‌های طبیعی به جای شکر، استفاده از آرد سبوس‌دار و در صورت امکان فیبر بیشتر به تولید شیرینی‌های کم روغن و کم کالری بپردازند.

وی گفت: با مشارکت موثر اصناف می‌توان در جهت سلامت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان و جامعه‌ای سالم گام برداشت.

عبداللهی‌ افزود: فرهنگ سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش باید دست به دست هم دهند تا شاهد جامعه‌ای سالم و کاهش بیماری‌ها در جامعه باشیم و راهکار نظام سلامت در حیطه غذایی تولید و عرضه محصولات کم قند، کم نمک و کم چربی و استفاده از جایگزین‌های شکر نظیر شکر قهوه‌ای است که در کنار حفظ موارد بهداشتی اصناف باید به آن بپردازند تا با مشارکت بین بخشی و تعامل اصناف و وزارت بهداشت شاهد سلامت هرچه بیشتر جامعه باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت ، عبداللهی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار