افراد باهوش تمرکز ذهنی بالاتری دارند

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد افراد باهوش افراد تمرکز ذهنی بالاتری برخوردارند دارند و خیلی بیش‌تر از سایر نواحی درگیر تبادل اطلاعات هستند.

مغز افراد باهوش دارای اتصالات بیشتری استبه گزارش  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که نواحی خاصی از مغز افراد باهوش خیلی بیش‌تر از سایر نواحی درگیر تبادل اطلاعات هستند.

تفاوت در مهارت‌های شناختی و در نتیجه تفاوت در موفقیت‌های تحصیلی یا شغلی به تفاوت در بهره‌ی هوشی نسبت داده می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که این تفاوت به میزان یکپارچگی ماژول‌های کارکردی مغز مرتبط است.

دانشمندان با استفاده از تصاویر تشدید مغناطیسی عملکردی مغز سعی بر یافتن اساس نوروبیولوژيکی هوش انسان دارند. تفاوت‌های قرارگیری توپولوژیکی anterior insula و anterior cingulate cortex و محل اتصال بین cortex temporalو parietal cortex در شبکه‌ی مغزی ممکن است سبب افزایش مهارت‌های شناختی باشد.

دانشمندان در نظر گرفتند که مغز از نظر عملکرد به ماژول‌های متفاوت و ماژول‌ها هر کدام به زیر ماژول‌ها تقسیم می‌شوند. در این میان ماژول‌هایی وجود دارند که نسبت به بقیه با ماژول‌های بیشتری در ارتباط اند. هدف اصلی محققین در این مطالعه بررسی این موضوع بود که آيا نقش این نواحی خاص از مغز در ارتباط درون ماژولی و یا میان ماژولی با تفاوت در هوش افراد مرتبط است؟ و در صورت وجود مثبت بودن پاسخ این ارتباط چگونه است؟

نتایج این مطالعه نشان داد که در افراد با هوش‌ بالاتر، به منظور انتقال سریع و کارآمد اطلاعات، برخی از مناطق مغز به وضوح خیلی بیشتر در تبادل اطلاعات بین زیر شبکه‌های مختلف مغز شرکت دارند. از سوی دیگر نواحی‌ای که کمترین مشارکت و ارتباط را با سایر نواحی دارند نیز مشخص شدند. این قوی‌تر بودن ارتباطات در افراد باهوش ممکن است دلیلی بر تمرکز ذهنی آن‌ها نیز باشد که مغز را در مقابل عوامل حواس پرتی مقاوم می‌کند.

دلایل این اکتشافات هنوز مشخص نیست. ممکن است برخی افراد به طور ذاتی مستعد توسعه‌ی چنین شبکه‌ی مغزی‌ای باشند که رفتارهای هوشمندانه‌ و مهارت‌های شناختی چالش برانگیزتر را به ارمغان آورد. همچنین این احتمال می‌رود که انجام فعالیت‌های شناختی چالش برانگیز باشد که باعث توسعه‌ی چنین شبکه‌ای می‌شود.

انتهای پیام/

وضعیت میزان تمرکز در افراد مختلف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.