رئیس سازمان صدا و سیما مطرح کرد؛

نقش ویژه مشارکت کاربران در سیاست‌های رسانه ملی/ مخاطرات اهمیت اتحاد مردم را دوچندان کرده است

عسکری از نقش ویژه مشارکت کاربران در سیاست‌های رسانه ملی خبر داد.

نقش ویژه مشارکت کاربران در سیاست‌های رسانه ملی/ مخاطرات اهمیت اتحاد مردم را دوچندان کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌ عسگری رئیس سازمان صدا و سیما صبح امروز در مراسم اولین کنفرانس ملی حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، افزود: کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسئله از نظر علمی، دانشگاهی، کاربردی در کشور است، به طوری که سیاست جوامع در زمان حال دچار دگرگونی شده و دیگر با یک نگاه سنتی نمی‌توان به جامعه نگریست.

وی بیان کرد: تعاملات اقتصادی، اجتماعی متحول شده است، به طوری که در دوران گذشته این عوامل و علائم مربوط به متغیرهای اثرگذار بوده و حاکمان ساده‌تر به رهبری حوزه خود می‌پرداختند، به طوری که امروزه در دنیای تعاملات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساختار قدرت و نحوه حکمرانی تغییر کرده و توسعه جهانی سبب شده تا مرزهای سنتی در نوردد.

عسکری با بیان اینکه عوامل اجتماعی و سیاسی پویا و پیچیده شده است، افزود: توزیع قدرت به صورت شبکه‌ای در این جوامع سبب شده تا قوانین از منظر منعکس و یک سویه به اصولی تعاملی و دو سویه تبدیل شود و همچنین رویکردهای مشوق و ترغیب در تنبیه‌ محور غلبه یافته است.

افزایش بخش خصوصی در اجرای سیاست‌های دولتی

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه شکل جدیدی از حکمرانی در حال پیاده سازی است و این پویایی تحولات بر اساس و در دست‌های ارتباط سریع انسان‌‌هاست، اظهار کرد: حکمرانی امروز به صورت چند‌وجهی و عبور از مرزهای سنتی بوده و در همین راستا افزایش بخش خصوصی در اجرای سیاست‌های دولتی و طرح‌های محلی در کنار قدرت افقی در کنار سازمان‌های مرتبط به دولت نشان می‌دهد که این تحولات در کنار سیاست‌های آگاه‌سازی اهمیت دارد.

وی ادامه داد:‌ نقش نهادهای تحلیلگر در اجرای سیاست‌های حاکمیتی را می توان به عنوان بخش جدایی ناپذیر مطرح کرد و رسانه و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقشی مهم در اطلاع‌رسانی، تحویل سیاست‌ها و محقق شدن محصولات ناشی از آن دارد، رسانه ملی به نوعی فرهنگ‌ساز است.

عسگری تاکید کرد: رسانه ملی در دست‌های ارتباطات می‌تواند مهم باشد و یکی از سیاست‌های این رسانه انتقال پیام است که همین کار سبب شکل‌ دادن به سیاست‌ها بوده و آنها را در صورت نیاز اصلاح می‌کند به طوری که در حکمرانی تعاملی این رسانه است که می‌تواند مشارکت اجرایی شبکه حکمرانی را تسریع کند.

نقش جدید رسانه در تسریع تعاملات انسانی و گذر از تعاملات یک سویه

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به نقش جدید رسانه در تسریع تعاملات انسانی و گذر از تعاملات یک سویه است، تصریح کرد: حاکمیت‌های در دست‌های رسانه با مخاطبان صحبت و باز‌خوردها را دریافت می‌‌کنند و بر اساس این گونه مسائل سیاست‌های خود را تکمیل کرده با همکاری و همیاری رسانه سیاست‌های کشور اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: کاربران رسانه ملی با مشارکت خود نقش ویژه‌ای در سیاست‌ها ایفا می‌کنند و رسانه ملی به مسائل یک نگاه سیاستی دارد و نسبت به امور از دیدگاه سیاسی هیچ وقت نگاه نمی‌کند، رسانه ملی عمق هدف سیاست‌های را شناخته و برای اجرای آن مقدمات لازم را فراهم می‌کند.

عسگری در خصوص اینکه رسانه با تشریح ابعاد و زوایای پنهان سیاست‌ها نقش تسهیل‌گر یک سیاست را ایفا می‌کند و با گرفتن بازتاب مسائل مختلف از کاربران موجبات رفع نواقص را برای جامعه ایجاد می‌کند.

باید ظرفیت تحمل نقد در جامعه در وجود داشته باشد

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه باید ظرفیت تحمل نقد در جامعه در وجود داشته باشد که اگر تحملی برای شنیدن نواقص نباشد پیشبرد امور با مشکلات جدی‌ای روبرو می‌شود، اظهار کرد: تعامل و همکاری و همچنین درک متقابل و تلاش برای ایجاد مقاصد سبب پررنگ جلوه نشان دادن نقش رسانه می‌شود، به طوری که در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که بر پایه مردم شکل گرفته نقش آنها را در ارتباط و تعامل بی‌نظیر نشان داده شده است.

وی ادامه داد:‌ مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایرانی صاحبان نظام بوده و این مسئله جزو اصول حیاتی نظام است و همچنین این نظام جامعه اسلامی با مخاطرات و کاستی‌های برون‌زادی روبه رو بوده است، به طوری که در نظام اهمیت اتحاد مردم را 2 چندان کرده است و مردم در سایه استقلال و آزادی صاحب حضور در همه صحنه‌ها بوده‌اند.

عسگری با اشاره به اینکه رسانه نقش اساسی در تدوین‌ سیاست‌ها دارد و این رسانه  جهت ارتقای کیفی سیاست‌ها به یک نقطه کانونی تبدیل شده است، تاکید کرد:‌ رسانه ملی آمادگی دارد علاوه بر نقش خود به نقش سازنده خود در حوزه تخصصی حکمرانی بپردازد و همه ارکان نظام حکمرانی را از نگاه موشکافانه که انجام می‌شود این نشانه در ارائه بهتر خدمات به مردم مناطق محروم می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد:‌ اجرای سیاست‌های گذاری، نقد و اجرا و در نهایت اصلاح و توسعه سیاست‌ها بر اساس اسناد بالا‌دستی و منویات امام را‌حل و رهبری معظم است و رسانه ملی به عنوان متولی نظام سیاسی کشور این نقش را در قالب شبکه‌های رادیویی محقق می‌کند و تلاش کرده تا بهترین عملکرد را ارائه دهد.

رسانه ملی باعث مشارکت بیشتر همه فعالان در تحقق اهداف اسلامی می‌شود

وی ادامه داد: رسانه با رویکرد جدید در تصمیم‌گیری حاکمیت خصوصی و عمومی و در دستور فراگیر تغییر می‌کند به طوری که در نظام مجازی رسانه ملی نمایندگان حاکمیت تسهیل‌گر و سبب فراهم کردن سایر بازیگران این عرصه است و همچنین رسانه ملی باعث مشارکت بیشتر همه فعالان در تحقق اهداف اسلامی می‌شود.

عسگری افزود: رسانه ملی از نقش سنتی خود فاصله گرفته و با استفاده از مکانیزم سیاست‌گرایی از حدود سنتی فراتر رفته و بار دیگر در راستای تحقق اهداف نظام سیاسی کشور مقدمات لازم را فراهم می‌کند، لزوم فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز در کنار دانشگاه‌ها و افزایش تعامل به مراتب در راستای مسائل علمی جامعه از دیگر اقدامات رسانه ملی است و امروزه اکتفا به مقالات علمی و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این رسانه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صدا و سیما اظهار کرد: رسانه ملی در فرآیند سیاست‌گذاری ایران یک نگاه عملگر‌ایی را نسبت به مسائل دارد و در همین راستا همکاری خوبی با دانشگاه‌‌ها دارد.

وی یادآور شد: تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز و سیاست‌های پژوهشی سبب تسهیل در ارتباط می‌شود و ما در صدا و سیما از تخصص مراکز در حوزه ارتقای سیاست‌ها بهره بردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار