باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی سرزمین سیب‌های الوان/صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به خارج از کشور

آذربایجان غربی قطب نخست تولید سیب در کشور است که سالانه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در باغ‌های آن تولید می‌شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ ناگفته پیداست که سیب، یکی از سلامت بخش‌ ترین خوراکی‌ های اطراف ما محسوب می شود. در مورد خواص سیب یک عبارت معروف وجود دارد: «خوردن روزانه یک سیب ما را از دکتر بی‌نیاز می کند» افرادی که به طور منظم سیب می خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می دهند و علاوه بر آن از بروز بیماری های متعددی که به دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می آید، جلوگیری می کنند.

روایات و احادیث بسیار زیاد و گویایی از معصومین(ع) در ارتباط با این میوه بهشتی داریم که نشان از توجه آن بزرگواران به سلامتی انسان ها و همچنین ارزش غذایی میوه جات به ویژه "سیب" دارد.

امام صادق(ع) در باره خواص سیب چنین می فرمایند: "اگر مردم می دانستند در سیب چیست، بیماران شان را جز به آن درمان نمی‏ کردند. بدانید که سیب، سودمندترین چیز برای قلب و مایه شست‏ و شوی آن است".

امام علی(ع) نیز فرمودند: "سیب بخورید، که معده را می‏ پالاید ".

خواص درمانی سیب

آذربایجان غربی سرزمین سیب‌های الوان/صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به خارج از کشور

 

کمک به گوارش، جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند اختلالات معده، سنگ کیسه‌ ی صفرا، یبوست ، اختلالات کبد، کم خونی، دیابت، بیماری های قلبی، روماتیسم، اختلالات چشم، انواع سرطان و نقرس از فواید سیب است. سیب در رفع ضعف و درمان دیسانتری (اسهال همراه با خون) نیز مؤثر است. همچنین از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند. کمک به سلامت دندان و پوست نیز از دیگر فواید این میوه‌ی کم نظیر است.

آذربایجان غربی قطب نخست تولید سیب در کشور

آذربایجان غربی سرزمین سیب‌های الوان/صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به خارج از کشور

 

عزیز امانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ سطح زیر کشت کل باغات سیب استان در سال جاری را ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار عنوان کرد و گفت: سطح باغات سیب بارور ۵۳ هزار و ۸۸ هکتار و غیر بارور هفت هزار و ۳۸۲ هکتار است.

امانی افزود: آذربایجان غربی سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب قطب اول تولید این محصول ارزشمند در کشور به شمار می رود.

کشت ارقام گوناگون سیب در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی سرزمین سیب‌های الوان/صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به خارج از کشور

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز عنوان کرد و یاد آور شد: مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ، گالا و دلباراستیول تشکیل می دهد

ارومیه نزدیک به نیمی از باغات سیب استان را در خود جای داده است

امانی تصریح کرد: باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد اما ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس ،مهاباد ،اشنویه ،نقده و میاندوآب در ردیف های بعدی هستند.

به گفته وی۳۰ درصد از محصولات برای صنایع تبدیلی و کنسانتره و آب میوه مصرف می شود و مابقی برای صادرات و ارسال به بازار مصرف استان های دیگر بسته بندی می‌ شوند.

صادرات 200 هزار تن از محصول سیب آذربایجان غربی به خارج از کشور در سال جاری

 آذربایجان غربی سرزمین سیب‌های الوان/صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به خارج از کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  افزود: پیش بینی می شود که تا پایان فروردین ماه به میزان 150 تا 200 هزار تن سیب از استان به کشورهای هدف، صادر شود.

جعفر صادق اسکندری در ادامه بیان کرد: از سال گذشته که قرار شد صادرات یک و نیم کیلو سیب درختی در مقابل واردات یک کیلو موز انجام شود، اتحادیه صادراتی میوه و تربار، جعبه های کارتونی را بدین منظور در نظر گرفته بودند که پس از برگزاری جلسه میز کشوری سیب، مقرر شد سبدهای پلاستیکی نیز شامل این موضوع شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان از مرز دوغارون یعنی مرز ایران و افغانستان انجام می‌شود بیان کرد: در این رابطه در گذشته محصولات صادره آذربایجان‌غربی تا مدتی در انبارهای آنجا مانده و در نتیجه کیفیت محصولات کاهش می یافت بنابر این قرار شد یک مسیر ویژه برای صادرات مستقیم کالا برای آن تعریف شود. 

وآنچه که پس از یک فصل کاری خستگی را بر تن باغداران سیب باقی می گذارد

 آذربایجان غربی سرزمین سیب‌های الوان/صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به خارج از کشور

مشکل بازار پس از تولید، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن ، نامشخص بودن وضعیت صادرات ، بالا بودن هزینه های تولید و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش های قبل از برداشت محصول از بزرگ ترین مشکلات باغداران که خستگی تلاش و زحمت شش ماهه را برتن آنها باقی می گذارد و مسئولانی که  این وضعیت را گره به وضعیت صادرات می زنند و از توان مالی کم کشاورزان و خوب نبودن وضعیت زندگی آنان بی خبرند.

نبود برنامه ریزی برای حمایت از تولید، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه های خارجی از دیگر دل‌مشغولی های موجود در بحث بازار سیب، یکی از محصولات استراتژیک استان و کشور به شمار می رود.

گزارش از فاطمه حاجی زاده

انتهای پیام/ح

سیب محصول استراتژیک آذربایجان غربی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.