گاردین: چرا تهدید فلسطینی‌ها از سوی ترامپ از تصمیم او درباره قدس خطرناک‌تر است؟

گاردین در گزارشی به تحلیل اقدامات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص قدس و تهدید فلسطینی‌ها پرداخت.

گاردین: چرا تهدید فلسطینی‌ها از سوی ترامپ از تصمیم او درباره قدس خطرناک‌تر است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، جدیدترین مداخله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روند مذاکره صلح خاورمیانه هرج و مرج آفرین ترین اقدام او تا امروز بوده است.

پس از اینکه ترامپ، دامادش «جرد کوشنر» را به عنوان مشاور منطقه‌ای و «دیوید فریدمن» وکیل آمریکایی حامی شهرک‌نشینی را به عنوان سفیرش در سرزمین‌های اشغالی منصوب کرد کورکورانه از بحرانی به بحران دیگر گرفتار شده است.

ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی هم توافق‌های بین‌المللی و هم قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است. اما تهدید به قطع بودجه «UNRWA» یا آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خطرناکترین اقدام ترامپ است و نشان می‌دهد او درکی از عوامل ظریفی که صلح نسبی بین رژیم‌صهیونیستی و فلسطینی‌ها برقرار کرده‌اند، ندارد.

با تجزیه و تحلیل رویکرد دونالد ترامپ چند مسئله مشخص می‌شود: دولت کنونی آمریکا تهدید را روشی برای اعمال نفوذ می‌داند و استراتژی‌های متعارفی که دولت‌های پیشین آمریکا برای مذاکرات صلح در خاورمیانه استفاده می‌کردند را شکست خورده ارزیابی می‌کند و به دنبال روش‌های جدیدی است.

UNRWA اردوگاه‌هایی را مدیریت می‌کند که فقیرترین و محدودترین فلسطینی‌ها را دارند. جنبش فتح و حماس و انتفاضه اول و دوم نیز در همین اردوگاه‌ها متولد شدند.

سلاح‌هایی که در زمان انتفاضه دوم استفاده شده‌اند هنوز هم در این اردوگاه‌ها که تحت کنترل نیروهای امنیتی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هستند، باقی مانده‌اند.

مداخلات دونالد ترامپ و «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، UNRWA و مقامات فلسطینی را هدف قرار می‌دهد. ترامپ و هیلی نشان داده‌اند که یا این موضوعات را درک نمی‌کنند یا اینکه درک می‌کنند اما اهمیتی به آن نمی‌دهند.

ترامپ با روند صلح خاورمیانه مانند یک توافق که تحت مالکیتش است، برخورد می‌کند. اما مذاکرات صلح مثل معاملات املاک نیستند و رویکرد ترامپ فقط در چند هفته محمود عباس و سران فلسطینی را به جایی رسانده که تقریباً چیزی برای از دست دادن ندارند.

یک مقام فلسطینی در مصاحبه با گاردین گفت: «توییت ترامپ مبنی بر اینکه مسئله قدس را از روی میز برداشته است نشان می‌دهد دیپلمات‌های آمریکایی درباره اینکه تصمیمی درمورد وضعیت قدس گرفته نشده، دروغ می‌گفتند. در عوض او در حال باج گیری از فلسطینی‌ها است و به دنبال کسی می‌گردد که تقصیر را به گردنش بیاندازد. آنچه او تایید می‌کند این است که نه روند صلحی وجود دارد و نه برنامه صلحی».

این مقام در ادامه گفت: «مشکل ترامپ این است که او فکر می‌کند این هم یکی از توافق‌هایی است که با آنها آشنایی دارد. اما فلسطینی‌ها یک جامعه ضعیف نیستند که بشود بر آنها مسلط شد. او مسئله کرامت مردم را نادیده می‌گیرد، اما مردم حاضرند برای حفظ کرامتشان بمیرند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار