گزارش/

لزوم احداث‌ فضایی مناسب برای گردهمایی‌های عمومی

نیاز به فضایی مناسب برای برگزاری جشن‌ها، عزاداری‌ها و فضایی برای گردهمایی‌های مردمی در هر شهری احساس می‌شود.

لزوم احداث‌ فضایی مناسب برای گردهمایی‌های عمومیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی در جلسه شورای شهر تهران اعضای شورا پیشنهادی مبنی بر اینکه شهرداری باید با هماهنگی‌های لازم با مجلس شورای اسلامی پیش قدم شود و فضایی را برای گردهمایی مردم اختصاص دهد، ذهنم به سختی مشغول شد و کمبود فضایی برای گردهمایی‌های مردمی بیش از پیش نمود پیدا کرد. همین عامل باعث شد تا به سراغ فضاهای موجود این چنینی بروم و بیشتر درباره این موضوع تحقیق کنم. نیاز به فضایی برای برگزاری جشن‌ها و همچنین عزاداری‌ها و غیره و همچنین گردهمایی‌های مردمی‌ در هر شهری‌ احساس می‌شود. قدیمی‌ترین و اولین فضاهای این چنینی در یونان باستان به نام آگورا احداث شد. آگورا به میدان‌هایی گفته می‌شود که مردم در آن به برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها می‌پردازند، آگورای باستانی آتن یکی از این نمونه‌ها است.

لازم به ذکر است؛ در این میدانگاه‌ها تردد عابران پیاده بر سواره‌ غلبه‌ دارد و تردد اتومبیل‌ در آن ممنوع است. پس از آن تلازاها‌ و میدان‌گاه‌های شهری در شهرهای مختلف دنیا که هدف اصلی از ایجاد آن‌ها به وجود آوردن مکانی برای پیاده‌روی، نشستن‌، غذا خوردن، گفتگو، برگزاری جشن‌ها و تماشای‌ محیط اطراف است، می‌توانند در هر فضای باز با رعایت معیارها و ضوابطی احداث شوند.

 مدیریت شهری باید زمینه‌های ایجاد این فضاها را که به ویژه در کلانشهر‌ها موجب ایجاد فضایی دوست‌داشتنی و در نتیجه آرامش روانی برای شهروندان می‌شود به وجود آورد. در کشور ما با آن که در سال‌های اخیر بر توسعه پارک‌ها و سایر فضاهای باز شهری توجه زیادی شده، درباره ایجاد فضایی برای گردهمایی مردم اقدام مؤثری صورت نگرفته است و ما کمتر شاهد این فضای پویا در ساختار شهرهایمان‌ هستیم. به عنوان مثال پس از پیروزی تیم ملی مردم برای خوشحالی به خیابان‌ها می‌روند و ترافیک‌ ایجاد می‌کنند، همچنین برای راهپیمایی 22 بهمن، خیابان‌ آزادی که یکی از شریان‌های اصلی تردد است را می‌بندند، تمام این موارد به علت نبود فضایی‌ این چنینی در شهر است.

زهرا نژادبهرام‌ عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره‌ اختصاص دادن فضایی برای گردهمایی مردم گفت: شهرداری باید به مراجع ذی‌ربط اعلام آمادگی کند و پس از صدور مجوز از طرف‌ مجلس شورای اسلامی برای این امر اقدام‌های لازم را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که شهرداری اعلام آمادگی کرده است یا خیر گفت: هنوز چیزی مبنی بر این امر به شورای شهر گزارش نشده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های اصلی شورای شهر و شهرداری اختصاص منطقه‌ای برای گردهمایی‌های عمومی است، چراکه عرصه‌ عمومی، عرصه‌ای است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های اجتماعی را برطرف کند و فرصت‌های زیادی‌ را برای همبستگی‌ اجتماعی‌ و ارتباط‌ اجتماعی‌ در درون شهرها‌ ایجاد کند.

نژادبهرام‌ وجود این فضا را مهم دانست و گفت: وجود فضایی برای گردهمایی مردم‌ از ویژگی‌های شهر انسان‌محور است، چیزی که شعار شورای شهر پنجم است.

وی در ادامه افزود: وجود فضایی برای گردهمایی مردم، امکان تعامل و تبادل‌ نظر آن‌ها را فراهم می‌کند. در گذشته با توجه به محدودیت جمعیتی این فضاها در درون میدانگاه‌ها و در واقع کوچه‌ها و معابر  وجود داشت، اما امروزه‌ با توجه به رشد جمعیت‌ باید معابر‌ و میدان‌هایی را به صورت محله‌ای، منطقه‌ای و شهری برای گردهمایی‌های مردمی اختصاص بدهیم.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌هایی در این زمینه برای میدان امام حسین (ع) انجام شده‌ بود، اما به دلیل فراموش نشدن‌ ظرفیت‌های لازم برای حضور عرصه‌ عمومی و همچنین تجارب‌ بین خودروها و شهروندان این طرح شکست خورد.

نژادبهرام‌ افزود: در حال حاضر طراحی‌های زیادی در این زمینه انجام شده است، باید توجه داشت یک سری فضاها‌ قابل تغییر هستند که با تغییرات جزیی‌ برای پاسخگویی به این نیاز مردم آماده می‌شوند و در کوتاه مدت تحقق می‌یابند، اما در مقابل در یکسری‌ از مناطق این فضاها‌ باید ایجاد شوند.

وی از مناطق 7 و 10 شهرداری نام برد و گفت: این 2 منطقه شهری اقدامات مناسبی در جهت این امر انجام داده‌اند منطقه‌ 10 خیابان‌ها را برای کودکان و بازی آن‌ها تعطیل‌ کرد و برای مدتی‌ شاهد به وجود آمدن عرصه عمومی در آنجا بودیم، اما به علت آلودگی هوا این طرح منحل شد همچنین منطقه 7 اوایل همین هفته خیابان 10 متری‌ای را بسته بود و فرصت‌ حضور در عرصه عمومی را برای مردم ایجاد کرده بود.

محمدرضا‌ بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره‌ اختصاص دادن فضایی برای گردهمایی‌های مردمی گفت: این امور باید توسط کارشناسان‌ بررسی شود و باید دید الگوی ساخت چنین فضاهایی کجا بوده و آیا موفق بوده است؟

وی افزود: با شرایط کنونی صحیح نیست که بعضی از مسئولان اظهارنظر‌های غیر تخصصی داشته باشند، باید در بهبود وضعیت جامعه کمک کنیم سازمان‌های جوانان و و سازمان نظارت ورزش‌ باید به این امر اقدام کنند و آن‌ها پیشنهاد دهند و طی بررسی‌های لازم می‌توان برای شادی مردم خیلی کارها انجام داد، به عنوان مثال تأسیس ورزشگاه‌ و اماکن دیگر از جمله این اقدامات است.

بادامچی‌ تصریح کرد: اینکه بخواهیم فضایی را به گردهمایی مردم اختصاص دهیم باید با نظرهای‌ کارشناسی باشد‌ و نمی‌توان به همین راحتی اظهار نظر کرد.

وی افزود: رسانه‌ها نباید در حال حاضر به این موضوع بپردازند‌.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: به فکر احداث اماکنی‌ برای تخلیه‌ احساسات‌ جوانان هستیم‌.

گزارش از عاطفه عبدی اینانلو‌

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار