دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم:

ضرورت توجه به دیدگاه اجتماعی در روابط مسئولان و مردم

رضایی گفت:تنظیم روابط مسئولان و مردم تنها در حوزه ی سیاست قابل حل نیست و باید از دیدگاه اجتماعی نیز به این مقوله پرداخته شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛محسن رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در نشست علمی تعامل حوزه و نظام اسلامی که به همت پژوهشگاه فقه و نظام در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزارشد، با اشاره به اینکه اسلام به شکل تمام و کمال وارد عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی وغیره نشده است، تاکید کرد: باید بسیج عظیم برای ورود دین در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، شهرسازی در کشور شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بعد اجتماعی اسلام مورد غفلت واقع شده است، بیان کرد: دین مبین اسلام در بعد فردی و اجتماعی دارای حرف و نظر است ولی کمتر به این بعد پرداخته شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورت ورود فقه اجتماعی در حوزه اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: باید بعد اجتماعی اسلام که از خانواده به محله می‌رسد را مورد توجه قرار دهیم و طبق نظر من باید محلات با محوریت مساجد شکل بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیجی از نخبگان و روشنفکران باید شکل بگیرد گفت: بررسی مسائلی مانند شهرسازی و معماری و روابط اجتماعی در قالب فقه سیاسی ممکن نیست و در اینجا باید از زاویه اجتماع و در قالب فقه اجتماعی نسبت به مسائل ورود کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بررسی روابط مسوولان و مردم فقط در حوزه سیاسی قابل حل نیست، گفت: باید دیدگاه اجتماعی نیز در تنظیم رابطه مردم و مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های قم در حوزه پژوهشی استفاده شود گفت: تشکیل یک پژوهشگاه مشترک بین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با مراکز پژوهشی قم می‌تواند در این حوزه موثر باشد و مسائلی نظیر تامین اجتماعی، نظام بانکی، رفاه اجتماعی و... می‌تواند در این پژوهشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

رضایی با اشاره به اینکه جوامع غیراسلامی منتظر ارائه پدیده‌های جدید از سوی اسلام برای اداره جوامع هستند بیان کرد: اسلام در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست داخلی و خارجی، حفظ امنیت و... حرف برای گفتن دارد و البته علما نیز از گذشته تاکنون در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا اسلام به یک تمدن جدید در منطقه تبدیل نشود، اضافه کرد: امروز مشکل ترامپ با ما ساخت بمب اتمی نیست بلکه آنها از تحقق تمدن اسلامی در عرصه‌های مختلف هراس دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه پیش از جنگ سیاسی با غرب، یک جنگ تمدنی وجود دارد، اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی قدرتمند تشکیل شده است ولی در بخش حکومت دارای ضعف‌هایی در بخش‌های مختلف هستیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: در شرایط که سیاست‌‌ها در بخش‌های مختلف ابلاغ شده است ولی دیدیم که چگونه روی فشارهای اقتصادی سوار شده و آن را به سمت نظام هدف گرفتند.

رضایی گفت: باید مشخص شود که حوزه در این عرصه‌ها چه کمک‌هایی می‌تواند به نظام داشته باشد.

انتهای پیام/ش

سخنان محسن رضایی در نشست تعامل حوزه و نظام اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار