ناکامی آمریکا در همراه کردن اروپایی‌ها با خود علیه ایران

پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا اعلام کرد آمریکا بر خلاف جامعه جهانی تنها طرفی است که به دنبال دامن زدن به اغتشاش‌ها در داخل ایران است.

ناکامی آمریکا در همراه کردن اروپایی‌ها با خود علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، ایلی ژیرانماییه، پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا و کارشناس مسایل ایران در لندن، گفت آمریکا بر خلاف جامعه جهانی تنها طرفی است که به دنبال دامن زدن به اغتشاشات در داخل ایران است. ایلی ژیرانماییه در مصاحبه با تلویزیون الجزیره، درباره هشدار روسیه به آمریکا در مورد دخالت در امور ایران گفت: این مسئله تحول عجیبی نیست. موضع روسیه در شورای امنیت درباره ایران همواره جانبدارانه بوده است. مسئله اکنون فقط مربوط به روسیه نیست و اروپایی‌ها هم در دخالت در این مسئله بیشتر از موضع جهانی حمایت می کنند تا اینکه پیرو آمریکا باشند. وی افزود نگرانی‌های شدیدی درباره اغتشاشات در ایران وجود دارد؛ اما اروپایی‌ها برای آرام کردن اوضاع و نه تشویق برخوردها در داخل ایران تلاش می کنند. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیت های خود برای دامن زدن به برخوردها تلاش می کند.

ژیرانماییه درباره موضع آمریکا در نشست شورای امنیت درخصوص ایران افزود: به اعتقاد من، روند تحولات میدانی در ایران ادامه دارد؛ هر چند که این باور گسترده وجود دارد که اغتشاشات ضد دولتی محدودتر شده است. بدون شک موضع آمریکا مبتنی بر روند تحولات در داخل ایران خواهد بود. آمریکا از اینکه اروپایی‌ها در موضع گیری تند و خصمانه علیه ایران به واشنگتن نپیوستند، ناراضی است. به عنوان مثال مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در مقاله خود از اروپایی‌ها و دیگر اعضای سازمان ملل خواست تا در محکوم کردن ایران با آمریکا همراه شوند و نقش فعال‌تری در اتخاذ تدابیری علیه تهران ایفا کنند. دیگر کشورهای جهان به ویژه اروپایی‌ها و نیز ترکیه و روسیه تلاش می کنند اوضاع را بدون دخالت ارزیابی کنند و آنها واکنش مقامات ایرانی در روزهای آینده را زیر نظر دارند.

وی درباره تاثیر اعتشاشات اخیر بر روابط خارجی ایران و پرونده هسته ای خاطر نشان کرد: کسانی که در واشنگتن و دیگر پایتخت ها، همواره مخالف توافقنامه هسته ای ایران بوده اند، همچنان تلاش می کنند دولت آمریکا را به مرتبط کردن توافقنامه هسته ای با اغتشاشات در داخل ایران قانع کنند. این در حالی است که اروپایی‌ها با صراحت تاکید کردند تا زمانی که ایران به توافقنامه هسته ای خود احترام بگذارد، این دو مسئله را به یکدیگر مرتبط نخواهند کرد.

اواسط ماه جاری، با پایان مهلت رئیس جمهور آمریکا برای اتخاذ تصمیم درباره تعلیق تحریم های هسته ای ایران روبرو هستیم. این اغتشاشات بر تصمیم آمریکا درباره ادامه پایبندی به توافقنامه هسته ای تاثیر خواهد گذاشت. اروپایی‌ها در روزهای آینده تلاش گسترده ای صورت خواهند داد تا آمریکا را راضی کنند هیچ گامی که بر توافقنامه هسته ای تاثیر بگذارد، برندارد. به ویژه که ایران به این توافقنامه پایبند است و آن را نقض نمی کند.

انتهای پیام/

آمریکا نتوانست اروپایی‌ها را با خود علیه ایران همراه کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار