مانی‌فر:

۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی است

مدیرکل دفتر مقررات ملی‌ و­ کنترل ساختمان گفت:بر اساس آمار، حدود ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی است و باید تلاش کرد این میزان را کاهش دهیم.

۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی‌ و­کنترل ساختمان، ­اظهار کرد: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی را که تاکید بر ایجاد ساختمان‌های ایمن و موضوع ­HSE­ و پرداختن به آن است در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: هدف از اینکه به دنبال­HSE­ رفتیم این بود تا با فرهنگ‌سازی در حوزه ساخت و ساز آشتی دوباره‌ای داشته باشیم، زیرا در حوزه ساخت و ساز، دست‌اندرکاران متعددی همکاری دارند و متولیان در قالب کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان متعددی در حال فعالیت هستند.

مانی‌فر تصریح کرد: ما در قالب نشان تعالی­HSE­ تلاش کرده ایم تا این حرکت را از تولد، رشد و بلوغ به سمت تعالی ببریم. به همین دلیل نیز موضوع ارزیابی در این فرایند در دستور کار قرار گرفت و ارزیابی جایگزین بازرسی در این بخش شد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم تا با شناخت نقاط قوت و ضعف، ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست ساختمانی را در دستور کار قرار دهیم و با راهکارهای مناسب شرایط بهتری را برای دست‌اندرکاران حوزه ساخت و ساز و بهره‌مندان از خدمات آنها که همان شهروندان هستند فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی از جمله مواردی بوده است که در بحث­HSE (ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست) در دستورکار قرار دادیم. در حال‌حاضر، بیش از یک هزار نفر از کارشناسان مرتبط با حوزه ساخت‌وساز از طریق فضای مجازی با روند انجام کار آشنا شده‌اند و نظام ارزیابی برای آنها تعریف شده و آموزش‌های لازم به ارزیابان نیز ارایه شده است.

مانی‌فر افزود: در بحث آزمون، بیش از ۶۰۰ نفر از کارشناسان آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند و آزمون‌های لازم نیز از آنها گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه نادیده گرفتن مقررات ملی و کنترل ساختمان موجب اتلاف سرمایه‌های انسانی و خسارات به ثروت‌های ملی می‌شود، گفت: بر اساس آمار، حدود ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی است که باید تلاش کنیم این میزان را با ایجاد ظرفیت های موجود، کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی‌ و­ کنترل ساختمان افزود: در این فرایند در صدد هستیم پیمانکاران را با منافع حاصل از کار آشنا کنیم و با تعریف منافع درست آنها را تشویق به فعالیت کرده تا به موضوع ­HSE­ اهتمام بیشتری نشان دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار