گفتگو با سه چهره ادبی درباره ویژگی‌های کتاب «دارساوین»/ سرهنگی: دارساوین یک اثر دقیق و تمیز است

مرتضی سرهنگی گفت: قرار گرفتن یک نویسنده کنار یک نظامی، توانست از دارساوین یک اثر دقیق و تمیز بسازد.

گفتگو با سه چهره ادبی درباره ویژگی‌های کتاب «دارساوین»/ سرهنگی: دارساوین یک اثر دقیق و تمیز استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «دارساوین» کتاب خاطرات روز نوشت سرداری است که روزگاری سر تیم یگان حفاظت امام خمینی (ره) بود و روزگاری هم در منطقه غرب کشور، به مقابله با نیروهای ضد انقلاب می‌پرداخت.

بنا بر این گزارش کتاب دارساوین سه مقطع زندگی سردار فتح الله جعفری را روایت می‌کند؛ مقطعی از زندگی شخصی او، مقطعی در بیت امام خمینی (ره)  و مقطعی هم درباره محاصره چهل روزه در منطقه دارساوین.

به همین بهانه با راوی، نویسنده کتاب دارساوین و همچنین مرتضی سرهنگی نویسنده ادبیات دفاع مقدس درباره این کتاب گفتگو کردیم.

 

سردار جعفری: این کتاب داستان همه زندگی من نیست

سردار فتح الله جعفری راوی کتاب «دارساوین»، درباره این اثر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: کتاب «دارساوین» روایتگر دوره تاریخی از سال 1352 تا سال 1359 است. من در آن روزها یادداشت‌های روزانه‌ای را می‌نوشتم؛ اما این کتاب همه زندگی من نیست. مطالبی است که طی هفت سال روزانه یادداشت کردم.

وی ادامه داد: قسمت اوج این کتاب واقعه‌ای است که در منطقه‌ای به نام دارساوین در کردستان در جاده سردشت بانه رخ داد. جایی که محل شهادت شهید زین الدین است. در واقع ما در این منطقه توسط نیروهای منافق در محاصره‌ای چهل روزه قرار گرفتیم و من خاطرات سختی را که در آن روزها بر ماگذشت، در یادداشت‌هایم بازگو کردم و عمده کتاب بر این اساس نوشته شده است.

جعفری تصریح کرد : دوره‌ای که مدیریت تیم یگان حفاظت امام خمینی (ره ) را بر عهده داشتم، به سه بخش تقسیم می‌شود؛ زمانی که منزل امام در قم بودم، زمانی که امام در بیمارستان قلب بود و وقتی که به تهران آمدند؛ اما در جماران دیگر همراه امام نبودم زیرا به کردستان رفتم.

جعفری گفت: این کتاب یادداشت‌های روزانه من درباره برخی وقایع انقلاب و محاصره چهل روزه در دارساوین است که به نظرم برای جوان‌های امروز جذابیت خواهد داشت و از خواندن کتاب لذت می‌برند.

وی در پایان درباره خاطره‌ای از امام خمینی (ره ) که در کتاب هم آورده شده، گفت: امام در اتاقش قدم می‌زد. در آن اتاق پنجره‌ای رو به بیرون بود و من بارها دیده بودم مردم در خیابان نزدیک پنجره جمع می‌شدند تا امام را ببینند. مردم امام را خیلی دوست داشتند و علاقه‌مند بودند که چهره ایشان را ببینند.

در ادامه سعید علامیان نویسنده کتاب، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: این کتاب دارای موضوعات متنوعی است؛ زیرا از ابتدا با یادداشت‌ها پیش رفتیم. از شکل گیری انقلاب در اصفهان تا تشکیل محافل انقلابی های مبارز در این کتاب آمده است.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، سردار جعفری به قم می رود و آنجا در تشکیل سپاه قم مشارکت می‌کند و از همان‌جا با شهید بزرگوار مهدی زین الدین آشنا می شود و بعد از آن مسئولیت حفاظت بیت امام (ره)  را در قم به عهده می‌گیرد.

علامیان افزود: امام سال 57 در قم ساکن می شود و تا بهمن 58 ایشان در قم هستند. در آن موقع  به عارضه قلبی دچار و به بیمارستان منتقل می‌شوند. سردار جعفری و تیم حفاظت هم همراه امام به بیمارستان می‌روند. آنها در آن دوران بسیار شرایط سختی برای حفاظت داشتند؛ زیرا امام از روز اول گفته بود هیچ کس از بیماران را نباید از بخش جدا کنند تا به معالجه مردم لطمه نخورد.

وی خاطرنشان کرد: سردار در نهایت بنا بر احساس تکلیفی که می‌کند به کردستان می رود و از اینجا به بعد یادداشت‌ها با همین مسائل کردستان پیش می‌رود.

نویسنده کتاب «دارساوین» در پایان گفتگو بخشی از کتاب را خواند:

«چهل روز در حیطه‌ای قرار گرفتیم که تمام چربی های اضافه مان آب شد. در این چهل روز مفهوم مرگ و زندگی را شناختیم. گرسنگی‌ها و تشنگی ها برایم سازنده بود؛ دانستم خداوند انسان را طوری خلق کرده که می تواند با هر محیطی سازگار باشد. این دوران چند ماهه برایم فوق العاده با ارزش بود و این توفیق رابرایم فراهم کرد تا با افراد بزرگی سر و کار داشته باشم.»

 

سرهنگی: دارساوین یک اثر دقیق و تمیز است

مرتضی سرهنگی از نویسنده‌های برجسته  ادبیات دفاع مقدس هم درباره این کتاب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: کتاب «دارساوین» یادداشت‌های روزانه سردار فتح الله جعفری از سال 52 تا سال 59 است. عمده این کتاب در مورد محاصره سردار جعفری و همرزمانش در دارساوین است. این کتاب در واقع یک بار دیگر به ما می‌گوید قرار گرفتن یک نویسنده کنار یک نظامی می تواند یک اثر دقیق و تمیز را ارائه دهد.

وی ادامه داد: معمولا کتاب‌هایی با سوژه ها و موضوعات بسیار خوب وجود دارد؛ اما به خوبی نوشته نمی شود، زیرا مشاور ادبی ندارد. داشتن مشاور ادبی و نظامی در کنار هم بسیار مغتنم است  و ما در این کتاب نتیجه اش را دیدیم.

سرهنگی تصریح کرد : کشورهایی چون آلمان و به طور کل اروپا آنها جنگ را تجربه کردند و قربانی هم داشتند. آنها به ادبیات جنگ اهمیت بسیاری می‌دهند؛ زیرا هزینه بالایی بابتش پرداخت کردند.

وی خاطرنشان کرد: هر بخش از کتاب دارساوین زیبایی‌های خودش را داشت و به طور حتم با وجود نکات خوب از زندگی سردار جعفری تبدیل به کتاب خاطرات شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: امام خمینی ، خاطرات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار