مدیرکل دامپزشکی ؛

رشد ۳۱۸ درصدی واکسیناسیون هاری در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: واکسیناسیون هاری دام‌های اهلی و سگ در استان در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه ۳۱۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش آمار گزش افراد و دام‌ها توسط سگ‌های ولگرد در استان و در نتیجه افزایش ابتلاء به بیماری هاری، واکسیناسیون سگ‌ها و دام‌ها بیش از گذشته مورد توجه جدی این نهاد قرار گرفته است.

حسینی  ادامه داد: ۱۱ هزار و ۸۷۴ راس قلاده سگ و دام در این مدت علیه بیماری هاری واکسینه شدند که نسبت به مدت مشابه با ۲ هزار و ۸۴۴ مورد رشد ۳۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اجرای برنامه‌های آموزشی- ترویجی، طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری، نظارت بر دفن بهداشتی دام‌های مشکوک و گزارش به موقع موارد مشکوک دامی به ادارات را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان به منظور کنترل و نظارت بر بیماری هاری در منطقه ذکر کرد.

وی بیان کرد: پیشگیری از هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به عنوان یک بیماری کشنده در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا از طریق گازگرفتن حیوان آلوده به فرد و یا حیوان سالم منتقل می‌شود.

حسینی خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارائه نظرات، انتقادات و شکایات خود با سامانه ۱۵۱۲ تماس برقرار کنند.

 بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری مشترک یا زئنوز می‌نامند که از جنبه‌های اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.

در این میان هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به عنوان یک بیماری کشنده که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می‌کند شناخته می‌شود.

ویروس بیماری هاری در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا از طریق گازگرفتن حیوان آلوده منتقل می‌شود و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.

اصلی‌ترین راه سرایت هاری، گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری است که از مهم‌ترین علائم آن تب و لرز، خستگی، سردرد، درد عضلانی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سرفه خشک و تنگی نفس است.

انتهای پیام/ع

۱۱ هزار راس قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار