مدیرکل هواشناسی استان سمنان:

رکورد کم بارشی 30 ساله سمنان شکسته شد

استان سمنان با کاهش 60 درصدی بارندگی سال زراعی جاری از ابتدای مهر تا پانزدهم دی 96، رکورد کم‌بارشی 30 ساله خود را شکست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسمنان؛ غلامرضا حسنی غربا مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: کمترین بارش باران در استان سمنان در بازه زمانی ابتدای مهر تا پانزدهم دی در سال زراعی در 30 سال گذشته به میزان 11.2 میلی‌متر بوده در حالی که در سال زراعی 96- 97 تاکنون فقط 8.9 میلی‌متر بارندگی ثبت‌شد.

وی، با اشاره به اینکه امسال در شاخص بارندگی کشور پاییز ضعیفی داشته است، اظهار داشت : از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، 6 استان کشور آمار بلندمدت 30 ساله کاهش بارندگی خود را شکستند که سمنان هم جزو آنها است.

حسنی غربا با بیان اینکه استان‌های مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان، رکورد کم‌بارشی 30 ساله خود را شکستند، و در مقایسه با سال گذشته نیز بارش‌ها در سال زراعی 96-95 در استان سمنان 60.2 درصد کاهش یافته‌است، تصریح کرد: از ابتدای مهر تا پانزدهم دی 96 در استان سمنان 8.9 میلی‌متر به طور متوسط بارندگی ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان داشت : استان در دوره مشابه سال قبل 22.4 میلی‌متر و در بلندمدت 26.8 میلی‌متر بارش داشت، یعنی بارندگی سال زراعی جاری از ابتدای مهر تا پانزدهم دی 96 در استان سمنان نسبت به بلندمدت 64.7 درصد و نسبت به سال گذشته در همین مدت 60.2 درصد کاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به بارندگی های پایان هفته گذشته در نقاط مختلف استان سمنان، افزود: هفته گذشته در نقاطی مانند تاش و ملاده 25 سانتی متر، در حسین آباد کالپوش 18 سانتی متر، در رضوان 20 سانتی متر و در نردین هشت سانتی متر برف بارید به طوری که در شمال بسطام باعث تعطیلی مدارس شد، تا قبل از این بارش ها، میزان کاهش بارندگی‌ها تا هفته گذشته در استان سمنان به 70 درصد رسیده بود.

حسنی غربا با اشاره به توزیع استانی کاهش بارندگی ها در سال زراعی 97-96، خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی ها در غرب استان سمنان شدیدتر بوده است و هرچه به شرق استان بررسی کنیم میزان بارندگی بهبود داشته، به عنوان نمونه کاهش بارندگی در میامی 8.7 درصد است در حالی که کاهش بارندگی در گرمسار حدود 75 درصد است.

 مدیرکل هواشناسی استان سمنان، شدیدترین میزان کاهش بارندگی در استان سمنان را مربوط به شهر سمنان عنوان و بیان داشت : در سمنان میزان کاهش بارندگی از ابتدای مهر تا پانزدهم دی 96 به حدود 90 درصد می رسد، سرخه با 89 درصد، آرادان با 85.6 درصد و گرمسار با 75 درصد کاهش بارندگی، بیشترین کاهش بارندگی در سال زراعی جاری را دارند.

وی، میزان کاهش بارندگی در سال زراعی جاری را در میامی 7.8 درصد، شاهرود 58 و مهدیشهر 52 درصد عنوان کرد و افزود : نسبت به بلندمدت در میامی در شرق استان سمنان کاهش بارندگی فقط 3.5 میلی‌متر بود در حالی که نسبت به بلندمدت در مهدیشهر کاهش بارندگی 40 میلی‌متر، در گرمسار 27 میلی‌متر، در آرادان و سرخه 25 میلی‌متر و در سمنان 22 میلی‌متر باران کمتری باریده است.

حسنی غربا با بیان اینکه کشور 30.8 میلی‌متر در سال زراعی از ابتدای مهر تا پانزدهم دی 96 بارندگی دریافت کرده است، اظهار داشت : سال گذشته این میزان 49.3 میلی‌متر و در بلندمدت 73.6 میلی‌متر بوده، به صورتی که در مقایسه با بلندمدت کشور امسال 58 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37.5 درصد کاهش بارندگی دارد.

انتهای پیام / ذ

 

شدیدترین میزان کاهش بارندگی در استان سمنان مربوط به شهرستان سمنان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار