راشاتودی گزارش داد:

علی‌رغم ادعای سعودی‌ها، محاصره یمن همچنان پا برجاست

علی‌رغم ادعای سعودی‌ها درباره لغو محاصره فقیرترین کشور عربی، در بندر اصلی یمن هیچ کشتی امدادرسانی به چشم نمی‌خورد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه راشاتودی گزارش داد: با وجود اینکه عربستان سعودی در 20 دسامبر متعهد شد بندر حدیده، بندر اصلی یمن، را به مدت یک ماه بازگشایی کند، هیچ نشانی از کشتی های امدادرسان و حامل کمک های بشردوستانه در این بندر وجود ندارد.

دو روز پس از شلیک موشک یمنی ها به سمت ریاض در 4 نوامبر، عربستان سعودی تمامی راه های زمینی، دریایی و هوایی به یمن را مسدود کرد. پس از انتقادات بین المللی از سوی سازمان ملل و گروه های حقوق بشری در خصوص رفع محاصره یمن، ریاض اعلام کرد به طور موقت راه های مواصلاتی منتهی به بندر حدیده یمن را به مدت یک ماه بازگشایی می کند. ریاض اعلام کرد: «بندر حدیده برای ارسال کمک های بشردوستانه، از جمله سوخت و موادغذایی، به مدت 30 روز باز خواهد بود.»

بر اساس گزارش راشاتودی دو هفته پس از اعلام این خبر، بندر حدیده خالی از هر گونه کشتی امدادرسان یا حامل کمک های بشردوستانه است. هیچ کشتی تجاری که حامل موادغذایی یا ملزومات بداشتی باشد در این بندر لنگر ننداخته است. این در حالی است که مردم این کشور جنگ زده با رنج بردن از اوضاع وخیم انسانی به شدت نیازمند کمک های بشردوستانه فوری هستند.

مدیر بندر حدیده در مصاحبه با راشاتودی ضمن اشاره به مجوز نداشتن کشتی های امدادرسان برای ورود به این بندر اظهار کرد: «محاصره همچنان به قوت خود باقی است. اگر محاصره لغو نشود، نمی توانیم تصور کنیم چه عواقبی در انتظار ماست.»

علی‌رغم هشدار نهادهای حقوق بشری در خصوص فاجعه انسانی یمن، کشتی های حامل کمک های بشردوستانه اجازه ورود به این کشور را ندارند. با وجود خالی بودن بندر حدیده از کشتی های امدادرسان نمی توان امید داشت کمک های بشردوستانه به زودی به دست مردم یمن برسد.

یکی از کارگران بندر حدیده در این خصوص اظهار کرد: «همانطور که می بینید هیچ کشتی کمک رسانی به بندر وارد نشده است. نمی دانیم برای تامین نیازهای زندگی چه باید بکنیم. مردم از شدت قحطی و گرسنگی رو به مرگ هستند. نمی دانم چه بگویم. مرگ از این زندگی بهتر است.»

حدود 75 درصد از جمعیت 27 میلیونی یمن، از جمله 11.3 میلیون کودک، به شدت نیازمند کمک های بشردوستانه هستند. دست کم 16 میلیون نفر به آب پاکیزه و مراقبت های بهداشتی دسترسی ندارند و 60 درصد یمنی ها نیز از قحطی رنج می برند. در طول حدود 3 سال تجاوز عربستان به یمن تاکنون 10 هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از 2 میلیون نفر از خانه های خود آواره شده اند.

انتهای پیام/

ادعای دروغین عربستان درباره لغو محاصره یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار