خانه تاریخی باکوچی کاشان گنجینه بافته های سنتی و پیشه های وابسته می شود

مدیرمیراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان اعلام کرد: قرار است خانه تاریخی باکوچی به عنوان گنجینه بافته های سنتی و پیشه های وابسته در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری" گفت: خانه تاریخی باکوچی که به خانه سپیده کاشانی شاعره نامدار معاصر نیز شهرت دارد، مربوط به دوره قاجاريه است و در مسیر گردشگری بافت تاریخی کاشان قرار دارد که مرمت مرحله دوم  این خانه برای راه اندازی گنجینه بافته های سنتی و پیشه های وابسته در آن با اعتباری بالغ بر نهصد و چهل میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

 جاوری با تاکید بر اینکه این خانه یکی از  خانه های تاریخی  و با ارزش شهر کاشان است که هم حیاط اندرونی و هم بیرونی و هم گودال باغچه دارد تصریح کرد: این بنا در دو طبقه ، به گونه ای ساخته شده که ورودی آن به طبقه میانی راه می یابد و حیاط اندرونی به صورت چهار طرف ساخت می باشد.

مدیرمیراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ادامه داد: از فضاهای اصلی معماری این خانه می توان به سرداب، دو باد گیر، شاه نشین، پنج دری، هشتی ورودی، شارم، مهتابی و حوض خانه اشاره کرد. اندرونی این خانه یک حیاط کوچک هشت ضلعی دارد. یک باغ نیز متعلق به این خانه است که توسط راهی که از زیر گذر عام عبور می کند به یکدیگر ارتباط دارند.

جاوری ادامه داد:پاکسازی حیاط ،مرمت و زیرسازی بدنه های حیاط و داخل اتاق ها،مرمت و ساماندهی پشت بام شامل سبک سازی،استحکام بخشی و اجرای عایق رطوبتی و اجرای ختایی فرش بام،اجرای چفت لب بام،مرمت و اجرای دیوار آجری و مرمت و اجرای سقف از اقدامات مهم مرحله دوم این طرح مرمتی است.

خانه باکوچی در تاریخ 8 اسفند 1377 با شماره ثبت 2267 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده  و قرار است به عنوان گنجینه  بافته های سنتی و پیشه های وابسته در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.

در حال حاضر چهار گنجینه تاریخی و فرهنگی در شهرستان کاشان وجود دارد که آماده بازدید از گردشگران است.

گنجینه ملی کاشان، گنجینه مشارکتی مردم شناسی برزک، گنجینه اسباب بازی و عروسک و گنجینه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی گنجینه های موجود در شهرستان کاشان است.

 

انتهای پیام/م

 

مرمت خانه تاریخی باکوچی کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.