معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان خبر داد

اجرای ۴ هزار و ۷۲۶ هکتار عملیات آبخیزداری در همدان

معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي وآبخيزداري استان همدان گفت: در سال‌ جاري 4 هزار و 726 هکتار عمليات آبخيزداري در حوزه‌هاي آبخيز استان همدان اجرا شده است.  

اجرای ۴ هزار و ۷۲۶ هکتار عملیات آبخیزداری در همدان به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سعید رسولی معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي وآبخيزداري استان همدان با بیان اینکه در سال‌جاری 4 هزار و 726 هکتار عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز اجرا شده است.اظهار کرد: از این میزان اعتبار 82 میلیارد ریال اعتبارات ملی و 18 میلیارد ریال اعتبارات استانی است.

وی افزود: در صورت اجرای عملیات آبخیزداری که جزو پروژه‌های مصوب اقتصاد مقاومتی‌ است، میزان 4 هزار و 800 مترمکعب کنترل روا‌ن‌آب و یک‌هزار و 400 متر مکعب افزایش استحصال آب و 63 هزار تن کنترل فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد اعتبارات تخصیص یافته منابع طبیعی با پیمانکاران واجد شرایط عقد قرارداد شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون4 هزار و 726 هکتار عملیات آبخیزداری در حوز‌ه‌های آبخیز استان با اعتباری افزون بر 25 میلیارد ریال انجام شده است، تصریح کرد: اجرای این میزان عملیات آبخیزداری منجر به کنترل یک‌هزار و 275 مترمکعب روان‌آب و 383هزار مترمکعب افزایش آب قابل استحصال و همچنین کنترل9 هزار و 450 تن فرسایش شده است.

وی جلوگیری از تجمیع و انباشت رسوبات در دریاچه‌ها و سدها،‌ مدیریت روان‌آب و سیلاب حوزه‌های آبخیز شهری و روستایی و ایمن‌سازی شهرها و آبادی‌ها از بروز سیل، اصلاح کاربری اراضی دامنه‌ها،‌ توسعه مناطق روستایی با اشتغال‌زایی و افزایش درآمد ساکنان روستاها را از اهداف آبخیزداری بیان کرد و گفت: حفاظت خاک برای افزایش بهره‌برداری از عرصه‌ها و نیز گسترش بوم‌گردی از دیگر جنبه‌های اجرای عملیات آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر‌گذاری برنامه‌های آبخیزداری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های آبخیزداری جنبه پیشگیری و حل ریشه‌ای دارد و بدیهی است که پیشگیری همواره از درمان آسان‌تر، ارزان‌تر ومؤثرتر است که طرح‌های آبخیزداری قابلیت تعمیم و اجرای سریع در حوزه‌های آبخیز را دارد.

وی عنوان کرد: برنامه‌های آبخیزداری چند بعدی و چند منظوره است و نتایج و اهداف پروژه‌های منابع آب، کشاورزی و منابع طبیعی معمولاً در چار‌چوب بخش خاص خود محصور است در حالی که نتایج پروژه‌های آبخیزداری همزمان نه تنها در بخش‌های آب و کشاورزی و منابع طبیعی اثرگذار است بلکه همزمان اثرات اجتماعی، فرهنگی آنها هم در مناطق پایین دست و حوزه‌های اطراف به خوبی قابل مشاهده است.

انتهای پیام ص.ف

اجرای بیش از  هزار هکتار عملیات آبخیز داری در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.