مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت میبد؛

تولید روزانه 60 تن زباله در میبد

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت میبد گفت: مدیریت پسماند عادی و عفونی دو چالش زیست محیطی-بهداشتی و مدیریتی در شهرستان میبد می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت میبد در رابطه با اهمیت مدیریت پسماند بیان داشت: روند رو به گسترش تولید پسماند‌ها از یک سو و فقدان استراتژی و قانونمندی لازم برای مدیریت این مواد، از سوی دیگر بسیاری از مناطق کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده و لطمات و خطرات زیست محیطی زیادی به همراه داشته است.

حسن خواجویی افزود: صرف نظر از جمع آوری پسماند‌ها در داخل شهر‌ها که نسبتاً مطلوب انجام می‌شود، در بیشتر موارد دفع آن‌ها با مشکل مواجه بوده و پسماند‌ها معمولا به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شوتد پسماند‌های بیمارستانی نیز در بسیاری از موارد همراه با سایر پسماند‌ها دفن شده و یا در مناطق مختلف تلنبار یا پراکنده می‌شوند که از این طریق بسیاری از منابع آب سطحی و زیرزمینی آلوده شده و اکوسیستم‌های طبیعی و سلامت مردم با لطمات فراوان مواجه شده است. پسماند‌ها به ۵ گروه عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

خواجویی ادامه داد: مدیریت اجرایی کلیه پسماند‌ها غیر از صنعتی و ویژه در شهر‌ها و روستا‌ها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد. مدیریت اجرایی پسماند‌های صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداریها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود.

وی در مورد آمار وضعیت تولید پسماند‌های عادی در شهرستان میبد اظهار داشت: میزان تولید زباله عادی در شهرستان میبد روزانه بین ۴۵ تا ۶۰ تن، ماهیانه بین هزار و ۳۵۰ تا هزار و ۸۰۰ تن و سالانه بین ۱۶ هزار و ۲۰۰ تا ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن می‌باشد.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت میبد درباره وضعیت تولید پسماند‌های پزشکی در شهرستان میبد اذعان داشت: سالانه بین ۱۰ الی ۱۲ تن انواع زباله بیمارستانی شامل زباله عادی، تیز و برنده، عفونی، شیمیایی و دارویی در مراکز پزشکی شهرستان تولید می‌شود.

خواجویی با اشاره به اینکه مدیریت انواع پسماند و دفن اصولی و بهداشتی آن، نقش اساسی در ارتقای سلامت اجتماعی، بهبود سلامت فردی و دستیابی سریع‌تر به توسعه دارد، گفت: مدیریت پسماند عادی و عفونی دو چالش زیست محیطی – بهداشتی و مدیریتی در شهرستان میبد می‌باشد.

وی به خطرات ناشی از دفع زباله به روش‌های غیر بهداشتی اشاره و ابراز داشت: آلودگی خاک، آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی، آلودگی هوا، تکثیر حیوانات وحشرات وجوندگان، بروز انواع بیماری‌های خطر ناک، هدر رفت منابع اقتصادی، تلفات دام وطیور و ورود انواع سموم به زنجیره غذایی انسان‌ها مهمترین خطرات ناشی از دفع زباله به روش‌های غیر بهداشتی می‌باشد.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت میبد ادامه داد: دارا بودن عوامل زنده بیماریزا، دارا بودن خواص ژنوتوکسیک مانند: جهش زایی، عجیب الخلقه زایی و یا سرطانزایی، دارا بودن مواد شیمیایی، سمی و دارویی خطرناک، دارا بودن مواد پرتوزا و دارا بودن اجسام تیز و برنده مهمترین خطرات دفع غیر اصولی زباله‌های بیمارستانی است.

وی مهمترین روش‌های مدیریت پسماند را سوزاندن، کمپوست و دفن بهداشتی انواع زباله‌ها برشمرد.

خواجویی در زمینه پسماند‌های جامد شهرستان میبد توضیح داد: مدیریت مواد زائد شهری از شش آیتم تولید، ذخیره و نگهداری موقت، جمع آوری و حمل ونقل، پردازش و بازیافت و دفع نهایی تشکیل شده است. درحال حاضر درمدیریت مواد زائد جامد شهری، قسمت اعظم منابع مالی وانسانی برای جمع آوری و حمل و نقل صرف می‌شود و در زمینه‌های تولید، ذخیره درمحل، بازیافت و دفع، کار چندانی صورت نگرفته است.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت میبد درباره مشکلات عدم تفکیک زباله در محل تولید بیان داشت: بعلت عدم آموزش عمومی مردم و نبودن هیچ گونه سابقه تفکیک زباله و نبود مشوق ها، زباله‌های شهری و خانگی بصورت مخلوط و درهم، دفع می‌شوند و این عدم تفکیک در مبداء، مشکلاتی را در امر مدیریت پسماند به وجود آورده است.

وی در مورد سطل‌های زباله مستقر در سطح شهر نیز ابراز داشت: عدم همکاری شهروندان درقرار دادن زباله در کیسه زباله، عدم تخلیه به موقع سطل ها، دسترسی زباله گردها، تخریب کیسه‌های زباله و جلب حشرات و حیوانات موذی و عدم شستشو و ضدعفونی مناسب مشکلات بهداشتی مختلفی را ایجاد می‌کند.

خواجویی در ادامه به آیتم‌های مهم در انتخاب محل دفن زباله اشاره و گفت: در انتخاب محل دفن باید به فا صله مناسب از مناطق مسکونی، سطح آب زیرزمینی در منطقه، حصار کشی محل دفن، جهت باد‌های غالب و دسترسی به تسهیلات شهری مثل آب و برق توجه داشت. پس از انتخاب محل بر اساس ضوابط بایستی جهت آماده سازی محل از نظر جاده کشی، تسطیح، نصب باسکول، اتاق نگهبانی، فنس کشی، برق و آب و ... اقدام شود.

وی در پایان تهیه برنامه جامع مدیریت پسماند برای شهرمیبد توسط شهرداری را گامی مهم برای مدیریت زباله عادی شهرستان برشمرد و تصریح داشت: آموزش مردم و تفکیک در مبدا توسط رسانه‌ها وکلیه متولیان امر آموزش، راه اندازی سیستم جمع آوری مناسب و ساماندهی به جایگاه‌های موقت جمع آوری (سطل‌های جمع آوری) در سطح شهر، تعیین جایگاه مناسب دفن پسماند با حضور سازمان‌های مسئول، ساماندهی و مدیریت مناسب جایگاه دفع پسماند (آینده نگری و مسئولیت پذیری در قبال نسل‌های آینده)، راه اندازی سیستم بازیافت و حذف واسطه‌ها و خاتمه دادن به کار جایگاه‌های غیر مجاز بازیافت و منتشر کننده آلودگی، راه اندازی سیستم کمپوست با توجه به نوع زباله و میزان زباله قابل کمپوست شدن در شهرستان، کمک به اشتغال شهرستان با راه اندازی سیستم تفکیک، بازیافت و کمپوست، در نظر گرفتن سلامت و بهداشت و ایمنی فردی برای پرسنل اجرایی مدیریت پسماند و مدیریت عامل پسماند عفونی از راهکاری‌های مهم در زمینه مدیریت پسماند در شهرستان میبد بوده که نیازمند همت جمعی و همکاری بین بخشی مناسب می‌باشد.

انتهای پیام/ص

روزانه تا 60 تن زباله در میبد تولید می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.