نخبه مهاجر افغانستانی که 7 اختراع و 50 کارمند ایرانی دارد

نخبه مهاجر افغانستانی گفت: با تجاری سازی طرح های خود یک شرکت دانش بنیان قوی در پارک فناوی پارس دایر کردم که موفق به اشتغال زایی برای 50 نفر از شهروندان ایرانی شده است.

اشتغال زایی نخبه مهاجر افغانستانی برای ده ها ایرانی«نور محمد محمدی»، نخبه مهاجر افغانستانی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با تجاری سازی طرح های خود یک شرکت دانش بنیان قوی در پارک فناوی پارس دایر کردم که موفق به اشتغال زایی برای 50 نفر از شهروندان ایرانی شده است.

این نخبه 26 ساله افغانستانی متولد ولایت میدان وردک افغانستان است و از سنین کودکی به همراه خانواده به ایران مهاجرت می کند. تخصص وی طراحی، تولید و نصب قطعات جدید خودرویی است و بسیاری از اختراعات خود را به مرحله تجاری سازی رسانده است.

محمدی آغاز علاقه مندی خود به این حرفه را اینگونه بیان می کند: شروع کار من از 13 سالگی یعنی سال 83 شروع شد که در یک تعمیرگاه ماشین مشغول به کار شدم و به سبب علاقه ای که در این رشته داشتم، به موضوع نوآوری و اختراعات نیز روی آوردم.

این نخبه مهاجر افزود: ثبت اختراع من سال در سال 92 صورت گرفت و سال 93 تجاری سازی شد؛ پس از این موضوع، به همین ترتیب طراحی ها و اختراعات من نیز افزایش یافت.

این جوان موفق افغانستانی اضافه کرد: بعد از ثبت این اختراع با بنیاد ملی نخبگان آشنا شدم و با توجه به تایید طرح من توسط این نهاد موفق شدم در کانال تجاری سازی بیفتم و اولین اختراع خود را در همان سال تجاری سازی نمایم.

وی عنوان کرد: طرح هایی که من به کار می گیرم در بخش سیستم امنیتی خودرو می باشد؛ بعد از ثبت اختراع خود، توانستم در پارک فناوری پارس آن یک اختراع را به هفت اختراع تبدیل کنم که هم اکنون هر یک از این هفت طرح تجاری سازی شده و محصولات آن در تیراژ بالا در سراسر ایران ارائه می شود.

«نور محمد محمدی»، نخبه مهاجر افغانستانی می گوید: خوشبختانه در حال حاضر با تجاری سازی این طرح ها، یک شرکت دانش بنیان قوی در پارک فناوی پارس دایر کردیم که موفق به اشتغال زایی برای 50 نفر از شهروندان ایرانی و افغانستانی شده است.

این جوان موفق افغانستانی مقیم ایران البته به سختی های مهاجرت نیز اشاره می کند و تلاش و پشتکار را رمز غلبه بر این مشکلات می داند. محمدی در پاسخ به چگونگی این مشکلات گفت: برای افراد پناهنده فضا کمی سخت است و محدودیت هایی وجود دارد؛ مثلا برای تردد در هر استان باید مجوز بگیریم و مبدا و مقصد را تعیین کنیم؛ یا هنگامی که برای تجاری سازی طرح خود اقدام می کردم برای ورود به پارک فناوری پارس مشکلاتی وجود داشت که با کمک نهادهای مختلف رفع شد؛ اما با این وجود راه های زیادی برای موفقیت وجود دارد و نباید دست روی دست گذاشت، باید تلاش کرد، قوانین و چالش ها را بررسی کرد تا به هدف رسید.

محمدی ادامه داد: نسل اولی که وارد ایران شدند به ناچار از تحصیل باز ماندند و مجبور شدند به مشاغل سخت روی بیاورند اما نسل های بعدی مهاجرین به تحصیل و دانشگاه روی آوردند و فضای کنونی جامعه مهاجرین خیلی بهتر شده است.

این نخبه مهاجر افغانستانی درباره ذهنیت جامعه ایران نسبت به توانایی ها و سطح سواد مهاجرین افغانستانی نیز اشاره کرد و گفت: من به دوستان ایرانی خود می گویم که تمام جامعه افغانستان فاقد تحصیلات نیستند؛ در میان مهاجرین افرادی هستند که در سطوح بسیار بالای علمی مشغول به فعالیت می باشند و می توانند تاثیرات مثبت فراوانی در جامعه به جا بگذارند.

وی بازار افغانستان را بسیار عالی توصیف کرد و تاکید نمود: جامعه افغانستان برای کار ما بسیار مناسب است و هدف بسیار خوبی برای صادرات می باشد؛ از همین رو بسیاری از صادر کنندکان ایرانی به بازار افغانستان روی می آورند زیرا بازار افغانستان، بازار بسیار مساعدی است.

این نخبه مهاجر افغانستانی در پایان این گفتگو تاکید کرد: اگر سفارت افغانستان در تهران همکاری داشته باشد ما می توانیم حتی انتقال فناوری به افغانستان را داشته باشیم و بخشی از اشتعال زایی که در اینجا داریم را در داخل افغانستان نیز شکل دهیم.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۹ دی ۱۳۹۶
خیلی عالی موفق باشی ...........همه همسایگان ما برادران ما هستند من عاشق آهنگهای افغانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۸ دی ۱۳۹۶
آفرین
آخرین اخبار