عرضه تولیدات بومی و خانگی درمحله سلامتی/استمرار طرح در ۱۲ محله

برای حمایت از تولیدات بومی و خانگی، علاوه بر آموزش تولید صنایع دستی و خانگی، محصولات تولیدشده عرضه می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛استقبال گرم خانواده‌ها از برنامه‌های مجتمع فرهنگی نور در روزهای سرد زمستانی بی‌دلیل نیست. چند روزی است که اولین محله سلامتی در این مجتمع با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار راه‌اندازی شده. بسیاری از شهروندان منطقه نیروگاه به صورت خانوادگی و فردی از برنامه‌های این مجموعه نمایشگاهی استفاده می‌کنند.

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، اداره کل امور اجتماعی استانداری و برخی نهادهای دولتی استان به ویژه نهادهایی که در زمینه پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی فعالیت می‌کنند و تشکل‌های غیردولتی دست در دست هم داده‌اند تا سلامتی را به خانواده‌های این منطقه هدیه کنند. طراحی غرفه‌های این نمایشگاه با محوریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تقویت نشاط اجتماعی انجام شده است.

این نمایشگاه با حدود ۲۰ غرفه از ۱۲ تا ۱۹ دی ماه میزبان علاقمندان در گروه‌های مختلف سنی است.

غرفه تغذیه سالم یکی از پربیننده ترین غرفه‌های محله سلامتی است که خانم‌های زیادی هر روز به این غرفه مراجعه کرده و مشاوره تغذیه به آن‌ها ارائه می‌شود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، در این غرفه علاوه بر مشاوره گروهی و فردی، جشنواره غذای سالم برگزار شده و به بانوانی که رتبه‌های برتر را کسب کنند جوایزی اهدا می‌شود.

حسن ایزانلو گفت: در غرفه سلامت روان و پیشگیری از استعمال دخانیات نیز آموزش‌های لازم در خصوص مهارت نه گفتن به گروه سنی نوجوان و مراجعه کنندگان ارائه می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت قم افزود: آماده ارائه این گونه خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت هستیم که همشهریان می‌توانند با مراجعه به این مراکز و پایگاه‌ها و تشکیل پرونده الکترونیک از این خدمات بهره مند شوند.

غرفه‌های دیگر این نمایشگاه برنامه‌های متنوعی برای خانواده‌ها تدارک دیده‌اند.

رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم اظهار کرد: ازدواج و تحکیم خانواده، پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، محیط زیست سالم و محله پاک، فراموز نفس پاک، کودک و نوجوان، صنایع دستی و خانگی، مقابله با قاچاق کالا، آموزش سواد رسانه، سیر تکاملی رسانه در ایران، هیأت معلولان و تولید زنده آثار هنری از جمله غرفه‌های این نمایشگاه است.

برای حمایت از تولیدات بومی و خانگی، علاوه بر آموزش تولید صنایع دستی و خانگی، محصولات تولیدشده عرضه می‌شود

مجتبی بستان افزود: در این غرفه‌ها فعالیت‌های کارگاهی، مشاوره‌ای و آموزشی ارائه شده و محصولات فرهنگی و اجتماعی مختلف به مراجعه کنندگان داده می‌شود.

به گفته وی، در راستای حمایت از تولیدات بومی و خانگی، علاوه بر آموزش تولید صنایع دستی و خانگی، محصولات تولیدشده به خانواده‌ها عرضه می‌شود.

رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم تصریح کرد: در کنار این نمایشگاه، همایش‎های مهارت‌های رفتاری و تحکیم خانواده، بایدهای تربیت و روانشناسی جذب ثروت با حضور استادان و روانشناسان باتجربه برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد، شیوه‌های جذب فرزندان به نماز، روابط موثر همسران و روابط زناشویی از دیگر فعالیت‌های این نمایشگاه است.

بستان با تأکید بر لزوم بهره مندی از ابزار هنر برای آگاهی رسانی به خانواده‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی، از اجرای تئاتر خیابانی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در این مجموعه خبر داد.

وی افزود: برنامه‌های ورزشی این نمایشگاه برای سنین کودک، نوجوان و جوان پیش بینی شده که شامل فوتبال دستی، دارت، تنیس روی میز، والیبال و... است.

محله سلامتی مجتمع نور اولین مرحله اجرای طرح محله سلامتی است که به گفته مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، این طرح در سایر محله‌های شهر تداوم خواهد یافت.

راه‌اندازی اولین محله سلامتی اقدام عملی چند نهاد و سازمان فرهنگی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

مجید رفیعی با بیان این که این طرح در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی در محله‌ها اجرا می‌شود، اظهار کرد: مجموعه‌هایی که در محله‌های قم فعالیت دارند شناسایی شده و این طرح با همکاری نهادهای مستقر در محله‎ها برگزار می‌شود.

وی افزود: ۱۲ محله حاشیه‌ای که نیاز به اجرای چنین برنامه‌هایی دارند شناسایی و دسته بندی شده و به مرور برنامه‌های کارگاهی، نمایشگاهی، مشاوره‌ای و ورزشی در آن‌ها با مشارکت خانواده‌ها اجرا می‌شود.

رفیعی پیشگیری از اعتیاد، طلاق و آسیب‌های اجتماعی دیگر، آموزش ازدواج بهنگام، کارآفرینی و اشتغال را از مهم‌ترین محورهای طرح محله سلامتی ذکر کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، طرح محله سلامتی به صورت نمایشگاهی به مدت یک هفته تا ۱۰ روز اجرا می‌شود.

وی گفت: البته برنامه‌های کارگاهی و مشاوره‌ای این طرح، پس از برگزاری نمایشگاه تداوم خواهد داشت.

رفیعی تأکید کرد: در کنار برپایی مجموعه نمایشگاهی، با پایگاه‌های مردمی که در سطح محله‌ها فعالیت دارند از جمله پایگاه‌های بسیج، مساجد و... ارتباط گیری می‌شود و بعد از اتمام نمایشگاه، فعالیت‌های کارگاهی و مشاوره‎ای با توجه به ظرفیتی که در محله‌ها وجود دارد و نیاز محله‌ها، پیگیری خواهد شد.

هم‌افزایی چند نهاد و سازمان فرهنگی و تشکل‌های مردمی در راه اندازی اولین محله سلامتی اقدام عملی این نهادها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. نیاز است این تجربه پخته‌تر شده و به صورت فراگیر در محله‌های آسیب‌خیز و سکونت‌گاه‌های غیررسمی اجرا شود.

انتهای پیام/ح

راه‌اندازی اولین محله سلامتی در قم/نشاط اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار