باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بررسی خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان

خام فروشی محصولات کشاورزی استان گلستان که یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است یکی از چالش‌های مهم این استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ جلوگیری از خام فروشی همواره یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است و تشکیل زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی یکی از طرح‌هایی است که برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی در کشور پیگیری می‌شود.

استان گلستان نیز متاسفانه از مواجه با مشکل خام فروشی مستثنی نبوده و با وجود ظرفیت‌های بسیار کشاورزی هنوز هم در حد تولید کننده قرار دارد و ارزش افزوده محصولات کشاورزی اش بیش از آنکه به جیب خودش برود به کام دیگران می‌شود.
 
بررسی خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان
 

تولید ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در گلستان


کاویانی جانشین رییس جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ درباره میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان می‌گوید: حدود ۶۵۰ هزار هکتار ازاراضی استان گلستان باغی و زراعی وجود دارد که توانست این استان را به مهمترین قطب کشارزی تبدیل کند همچنین گلستان توانمندی‌های متعددی در زمینه تولید گندم، انواع دانه‌های روغنی، تولید گوشت قرمز و سفید دارد که برای توسعه و گسترش و رونق بخشی محصولات و تولید صادرات محور نیازمند گسترش آبیاری نوین، مکانیزاسیون، ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.
 
بررسی خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان


کاویانی افزود: امسال بیش از ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده است که ارزش آن حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که در مجموع بیش از ۳۵ درصد اقتصاد استان به طور مستقیم به بخش کشاورزی وابسته است.

وی ادامه داد: گلستان در برخی برخی محصولات مانند سویا رتبه اول کشور، کلزا و گندم رتبه دوم و خاویار رتبه اول کشور دارا است که می‌توان از این فرصت‌ها برای صادرات این محصولات استفاده کرد، اما آن طور که باید از این ظرفیت‌های استفاده نشده است.
 
وی با بیان نمونه‌ای در این باره گفت: با وجود که در تولید دانه‌های روغنی استان نخست کشور هستیم، اما یکی از مشکلات استان ما واردات روغن است هر چند که بخش کشاورزی تلاش می‌کند تا سطح کشت و تولید دانه‌های روغنی مانند کلزا را ارتقا دهد تا بتوان میزان واردات را کاهش داد.

چندی پیش در آستانه برداشت سویا با یکی از کارخانه داران سویا صحبت کرده بودم وی درباره مشکل واردات روغن گفت: کارخانه ما با ظرفیت اندک به دلیل حمایت نشدن کار می‌کند در صورتی که اگر کارخانه ما مورد حمایت قرار گیرد و توسعه یابد به جای ارسال دانه خام سویا به دیگر کارخانه‌ها عواید آن به خود استان اختصاص می‌یابد.
 
 
بررسی خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان
 

اصلاح زیرساخت ها گامی مهم در جلوگیری از خام فروشی


امیر یوسفی نائب رییس بخش کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: اقتصاد استان اقتصاد کشاورزی است، ولی در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به زیر ساخت‌های صنایع تبدیلی نشده است و حتی مواد اولیه برخی از کارخانه‌ها تامین نیست و برخی ار محصولات به صورت خام فروشی از استان خارج می‌شوند و از ظرفیت کامل این صنایع و کارخانه‌ها استفاده نمی‌شود.

یوسفی افزود: برای افزایش صادرات و رونق بخشی به کشاورزی باید برنامه‌های متعددی مانند استفاده درست از سرمایه گذاری‌ها، تنظیم بازار، اصلاح زیر ساخت‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی بهره‌مند شد.
 
بررسی خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان

وی ادامه داد: برای احاطه بازار هدف باید محصولات کشت و تولید شده اصولی و با استاندار‌های روز دنیا برای صادرات آماده شود و ذائقه مردم بازار هدف مانند روسیه را به خوبی شناخت.

کاویانی جانشین رییس جهاد کشاورزی گلستان در پایان به بخش مکانیزاسیون کشاورزی اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده از سال ۹۳ تا کنون ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه گذاری شده است.

ولی به گفته کارشناسان این میزان سرمایه گذاری با میزان تولید محصولات و ظرفیت‌های گلستان متناسب نبوده و ضروری است در این باره اقدامات کارشناسی و سریع تری انجام شود.
 

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.