جهانگیری در نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

آمریکا با خارج شدن از برجام ضرر می‌کند/رسیدگی به بحران در تمامی زمان‌ها باید اولویت داشته باشد

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انقلابی جامع‌نگر بودمعاون اول رئیس جمهور گفت: نباید اندکی بعد از وقوع زلزله آن را فراموش کنیم بلکه باید رسیدگی به بحران در تمامی زمان‌ها اولویت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که صبح امروز 19 دی در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط فعلی دلسوزان و مسئولان نگران امروز و فردای ایرانند و این در حالی است که ما می‌توانیم علی رغم تهدیدها با توجه به فرصت‌های کم نظیری که در اختیار داریم آنها را پشت سر بگذاریم.

جهانگیری تصریح کرد: ما از انتقاد‌ها برای دستیابی به آینده‌ای روشن استفاده می‌کنیم در حال حاضر مردم با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستند اما مسیر حل این معضلات بسته نیست و ما وظیفه داریم زمینه‌ها و عوامل ایجاد کننده مطالبات و نارضایتی‌ها را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: نباید این گونه باشد که زلزله بیاید و ما پس از آن اقدام کنیم و اندکی که از وقوع زلزله گذشت آن را فراموش کنیم بلکه باید رسیدگی به بحران در تمامی زمان‌ها اولویت داشته باشد.

وی ادامه داد: راه حل بالا بردن سطح رضایت عمومی، فراهم کردن امکان نقد و گفتگو است. گفتگو تنها راه درمان مشکلات کشور است اما نمی‌دانم چرا عده‌ای بی‌جهت از آن فرار می‌کنند، لذا ما باید به عنوان مسئولان قوای سه گانه ظرفیت خود را در برابر انتقادها بالا ببریم. همچنین نباید بگذاریم که نارضایتی‌های اکنون به کینه توزی و خشونت تبدیل شود چرا که این امر وحدت کشور را به باد خواهد داد.

معاون اول رئیس جمهور اذعان کرد:‌ ما باید به روش هاشمی رفسنجانی عمل کنیم و اعتراض مردم را به رسمیت بشناسیم و حرف اصلی بنده این است که ما باید خود را ملزم به اقدامات عملی بدانیم.

وی ادامه داد: دفاع از حقوق شهروندی و مطالبات مردم موج امید را در میان آنها زنده می‌کند پس اکنون زمان گفتگو است، چرا که بسیاری از اعتراض‌ها به دلیل انباشته شدن گفتگوهای انجام نگرفته است و در این شرایط است که دشمنان می‌توانند از ما سوء استفاده کنند.

جهانگیری افزود: یکی از بدترین صحبت‌ها این است که بگویند فلان کشور عربی در ایران اغتشاش ایجاد می‌کند اما من می‌خواهم بگویم آنها عددی نیستند که بخواهند در کشور ایران که مهد تمدن است آشوب برپا کنند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: تحریم آمریکا به گونه‌ای است که فردی در خارج از کشور تنها به دلیل اینکه شناسنامه ایرانی داشت به وی اجازه ندادند حساب بانکی باز کند و جالب است که رئیس جمهور آمریکا که بردن نام خلیج فارس برایش سنگین تلقی می‌شد اما اکنون به طرفداری از ملت ایران می پردازد، آیا این امر شدنی است؟

جهانگیری ادامه داد: ما می‌دانیم که در اقتصاد کشور چه مشکلاتی پدید آمده و مردم چه معیشت سختی دارند اما ایران در مسیر توسعه قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: عده‌ای به ما می‌گویند شما که ادعا می‌کنید شاخص اقتصادی کشور رشد پیدا کرده، پس چرا مردم‌آن را حس نمی‌کنند؟ در پاسخ باید بگویم ما یک اقتصاد به ته دره برده شده را ده پله بالا آورده‌ایم و توانستیم کشوری که ده سال در آن تولید اشتغال وجود نداشت را در مسیر توسعه و اشتغال قرار دهیم.

وی ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم موفق شدیم اقتصاد کشور که دچار رشد منفی بود را مثبت کنیم، اکنون بیش از 6 هزار تا 7 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم اما قبول داریم مشکلات آنقدر زیاد است که همچنان بیکاری موج می‌زند.

جهانگیری افزود:‌ در سال جاری ما توانستیم دریافتی اشخاص زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به میزان سه برابر افزایش دهیم، در کدامین دولت این اتفاق افتاد؟

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد:‌ از سال آینده هر شخصی از ارقامی که گفته می‌شود کمتر درآمد داشت می‌تواند آن را از ما مطالبه کرده و مابه‌التفاوت بگیرد. اکنون ده‌ها میلیارد دلار منابع مالی در حال ورود به اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: طرح راه آهن مشهد- تهران با بودجه 2 میلیارد دلار آغاز شده و راه آ‌هن گرمسار نیز در دستور کار است.

جهانگیری افزود: میادین مشترک کشور طی 5 سال اخیر توسعه یافته و بهترین خدمات رسانی به روستاها و مناطق محروم در حال انجام است.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: ‌اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند، دولت نیز در دستور کار قرار داده چرا که ما توانسته‌ایم میلیارد‌ها دلار منابع از دنیا بگیریم و اکنون می‌توانیم با افتخار به آمریکا بگوییم که اگر به هر دلیلی ما از برجام خارج شویم شما ضرر خواهید کرد.

وی تصریح کرد: کشور ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد، در زمان جنگ تحمیلی مردم ایران نشان دادند که یک وجب از خاک ایران را از دست نمی‌دهند.

جهانگیری  خاطرنشان کرد: ما باید مانند هاشمی رفسنجانی حساس و در عین حال امیدوار و فعال بوده و به مردم اعتماد کنیم تا آنها نیز به ما اعتماد کنند و وظیفه ماست که جریان‌های سیاسی را به رسمیت بشناسیم و باید اصلاح طلبان، اصول‌گرایان و اعتدال گرایان در کنار یکدیگر قرار بگیرند و اگر چنین امری محقق شود با اطمینان به عنوان معاون اول رئیس جمهور می‌گویم که حتی بزرگترین تهدیدها نیز می‌تواند به فرصت تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فرصتی برای بازخوانی و بازآفرینی اندیشه و تجربه ایشان است که در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مقاطع مبارزه سیاسی استقرار جمهوری اسلامی و پیشرفت نظام حضوری موثر، برجسته و گاه منحصر به فرد داشته است.

جهانگیری ادامه داد: از سال‌های دور پیش از انقلاب تا آخرین لحظات حیاتش، نامش را در میان فعال‌ترین و تأثیرگذارترین روحانیون انقلابی می‌بینیم. اگر بخواهیم 5 نفر از روحانیون سرشناسی که در انقلاب نقش داشتند نام ببریم، بدون شک یکی از آنها آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هاشمی در تمامی دوران‌ها از دفاع مقدس سازندگی، اصلاحات و اعتدال نقش تأثیرگذاری داشته است و این وسعت میدان حضور و تجربه از یکسو و قدرت شناخت، تجربه و تحلیل از سوی دیگر به او تفکری چندبعدی و مدیریتی همه‌جانبه داده بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به لحاظ معرفتی عالمی روشن‌بین بود و قرآن در کانون فهم دینی او قرار داشت، اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه از آموختن و تدبر در آموزه‌های دینی غافل نشد و همواره مسائل قرآنی را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌داد که بخشی از آن هم منتشر شده است.

جهانگیری تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقا می‌شناخت و در اندیشه توسعه ایران بود و برای این توسعه امیرکبیر را الگو و سرمشق خود قرار داده بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به شناخت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از وجب به وجب خاک ایران اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به لحاظ سیاسی یک آرمانگرای واقعی بود که آرمان‌های بزرگی برای ایران تصور کرده و در ذهن داشت. البته در عین حال هم واقع‌بین بود.

وی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انقلابی جامع‌نگر بود که تا مرز شهادت پیش رفت و لحظه‌ای در راه مبارزه تردید نداشت. تمام حرکاتش از جامعیت برخوردار بود و در شکل‌گیری نهادهای پس از انقلاب همچون مجلس، دولت و ... نقش ویژه‌ای داشت. در هر کجا که حضور پیدا می‌کرد، آن نهاد نهاد اصلی انقلاب و نظام شد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی در زمان جنگ به مشکل برخوردیم وی به عنوان گره‌گشا عمل کرد و زمانی که نیاز بود با تکیه بر صلح مسائل پیش برود به امام خمینی(ره) گفت که اجازه بدهید بنده قطع‌نامه را بپذیرم و بعد از آن اگر مشکلی به وجود آمد شما بنده را مواخذه کنید.

وی افزود: وی در زمان ریاست جمهوری‌اش مسائل را به بهترین نحو حل می‌کرد و در آن زمان ما شاهد بهترین روابط در سطح منطقه بودیم، همچنین وی سیاست ورزی را مبتنی بر مردم و جامعه می‌دانست و به انتخابات آزاد تأکید و باور داشت و همواره توصیه می‌کرد که لازم است حقوق مردم رعایت شود.

جهانگیری اذعان کرد:‌ شخصیت آیت‌الله هاشمی به گونه‌ای بود که وقتی در مسئولیتی قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: آیت‌الله هاشمی در سال 92 به صحنه انتخابات آمد اما ناباورانه ردصلاحیت شد در آن زمان این تفکر وجود داشت که ممکن است وی صحنه را ترک کند اما ایشان قهر نکرد و برای همان انتخابات برنامه‌ریزی کرد و رئیس جمهور ساخت.

وی تصریح کرد: در سال 92 بنده رئیس ستاد انتخاباتی ایشان بودم و زمانی که خبر رد صلاحیت وی اعلام شد به او گفتم تکلیف چه می‌شود و آیت‌الله رفسنجانی گفت هیچ امری تغییر نکرده و من همان هاشمی با موضع‌گیری مثبت به نظام و رهبری هستم.

جهانگیری تأکید کرد: وی همیشه برای انتخابات‌های بعدی مانند مجلس و خبرگان برنامه‌ریزی داشت، او همچنین برای انتخابات سال 96 نیز برنامه‌ریزی کرده بود و بنده سه بار در سال 95 با وی در این باره صحبت کردم و وی همواره تأکید داشت که لازم است تا حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سیاست به جوانان توجه ویژه‌ای داشت و هرگز از تحولات جهانی بازنمی‌ماند به همین دلیل بود که در مراسم بدرقه وی موج جوانان وی را تا بهشت زهرا همراهی کردند.

وی بیان کرد: آ‌یت‌الله هاشمی در مسائل اقتصادی توسعه را به خوبی درک می‌کرد و برای آن نظریه‌پردازی‌های خاصی داشت و رویکرد او در اقتصاد این گونه بود که هم باید به مناطق محروم، روستایی، معیشت مردم رسیدگی کند و هم باید کارهای بزرگ را در کشور به اجرا درآورد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بنده در دوران مجلس دوم در کمیسیون برنامه و بودجه بودم و در آن زمان به دلیل جنگ بودجه کشور با بحران مضاعفی مواجه بود و ما مجبور بودیم بیشتر بودجه را صرف جنگ کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: در همان دوران که با معضل کمبود بودجه مواجه بودیم، آیت‌الله هاشمی به دنبال افتتاح مترو در تهران بود که به دنبال آن ما به ایشان گفتیم که اکنون نیازهای ضروری‌تری مانند ساخت مدارس وجود دارد، اما او توانست ما را قانع کند که ساخت مترو در شهر تهران یکی از اولویت‌هاست.

وی ادامه داد: هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه آنچنان درباره ضرورت ساخت مترو صحبت کرد که دیگر کسی یارای آنکه بخواهد با طرح وی مخالفت کند را نداشت.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: وی هر زمانی که سد و یا پروژه بزرگی را افتتاح می‌کرد، اشک شوق می‌ریخت و همواره در جایگاه مدیریتی مشاوری صادق در کنار امام خمینی (ره) و پس از آن رهبر معظم انقلاب بود و تا آخرین لحظات از ستون اصلی انقلاب دفاع کرد.

جهانگیری اذعان کرد: او همواره بر این مسئله تأکید داشت که اگر نقطه‌نظر و یا تفاوت دیدگاهی وجود دارد، باید به گونه‌ای بیان شود که از اصل نظام حفاظت شود.

وی ادامه داد: هاشمی شناسنامه نظام جمهوری اسلامی است و نمی‌توان وی را نادیده گرفت، چرا که او مرد بحران‌ها و امید بود و همیشه برای روزهای سخت برنامه‌ریزی داشت.

معاون اول رئیس جمهور گفت: او همیشه مرد حضور در میدان بود و بیرون گود نمی‌نشست و امروز ایران بیش از همیشه به مشی و اندیشه هاشمی نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار