2 اولویت مهم شهرداری اهواز در سال 97؛

تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه امور فرهنگی و آموزش شهروندی در اهواز

شهردار اهواز، 2 اولویت مهم شهرداری این کلانشهر را تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه امور فرهنگی و آموزش شهروندی در سال 1397 بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور کتانباف، شهردار اهواز اظهار کرد: لازمه توسعه متوازن و پایداری شهر اهواز استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در مدیریت شهری و جلب مشارکت مردم در ساختن شهر است.

وی بیان داشت: اگر بتوانیم مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر اهواز را به گونه ای تبیین کنیم و با اعتماد سازی، مشارکت معنادار مردم را در مدیریت شهری بالا ببریم، اداره امور شهر با هزینه های کم تر امکان پذیر خواهد بود و شاخص ها شهری بهبود می یابد.
کتانباف یکی از مشکلات شهر اهواز را پروژه هایی دانست که از 3 سال از زمان شروع آن ها گذشته است و هنوز به سرانجام نرسیده اند عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم منابع این پروژه ها را تامین کنیم در سال 1397 همه آنان را به سرانجام خواهیم رساند.

شهردار اهواز با بیان اینکه همه هزینه های شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی از منابع درآمد عمومی تامین شده و طبق قانون امسال یک ریال از بودجه دولتی استفاده نشده است تصریح کرد: تنها راه تامین هزینه های شهرداری اهواز ، اتکا به منابع پایدار درآمدی از جمله عوارض نوسازی و پسماند و صدور پروانه های ساختمانی و عوارض آلایندگی صنایع به خصوص نفت است.

وی در ادامه افزود: دولت امسال 540 میلیارد برای ادامه پروژه قطار شهری اهواز اختصاص داد، ولی هنوز این مبلغ پرداخت نشده است.

منصور کتانباف اذعان داشت: در حوزه اهواز روزانه یک میلیون بشکه نفت خام تولید می شود که در سال های اخیر عوارض آن به صورتی که در قانون به آن تصریح می کند دریافت نشده است.

وی بیان کرد: تنها انتظار شهرداری اجرای دقیق قانون در مورد حقوق شهرداری است که به انحاء تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و کم تر به آن توجه شده که نتیجه آن عقب افتادگی شهر اهواز از شاخص های شهری و برخوردار نشدن شهروندان از حقوق شهروندی و مدنی است.

کتانباف اظهار داشت: شهر اهواز یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که 350 هزار نفر آن در حاشیه ها و نقاط پیرامونی ساکن هستند و از حداقل امکانات شهری و زیرساختی بی بهره هستند و این یکی از چالش های مهم مدیریت شهری است.

شهردار اهواز گفت: تنها در بخش زیرسازی معابر و خیابان های مناطق حاشیه ای و پیرامونی اهواز به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، در حالیکه کل بودجه شهرداری اهواز در سال 1395 چیزی حدود 6 هزار و 400 میلیارد ریال بود.

این مقام مسئول اذعان داشت: تنها در سال گذشته از محل درآمدهای شهرداری یک هزار و 500 میلیارد ریال را در بخش جمع آوری پسماند و نگهداری و توسعه فضای سبز اهواز هزینه شده که این رقم با توجه به تورم موجود هر سال افزایش می یابد.

منصور کتانباف در ادامه نگاه عدالت محور به همه نقاط شهری به گونه ای که همه شهروندان بتوانند از زیرساخت ها و حداقل امکانات شهری مناسب بهره مند شوند را از رویکردهای شهرداری اهواز بیان و تصریح کرد: برای رسیدن به شهری با متوسط شاخص های عمران شهری، رفاهی و تفریحی لازم است همه شهروندان، دستگاه های اجرایی و صنایع ترغیب شوند که حقوق قانونی خود را بپردازند تا شهرداری قادر باشد به نیازهای روزافزون این کلانشهر که تنها متکی به درآمدهای عمومی است پاسخ دهد که نقش رسانه ها در این مورد می تواند بسیار اثر گذار و تعیین کننده باشد.

وی اظهار داشت: برای فراهم کردن حداقل های نیازهای شهری در بخش های مختلف از جمله توسعه فضای سبز، توسعه مراکز تفریحی و ورزشی، بازارچه ها، توسعه شکبه حمل و نقل عمومی، تکمیل پروژه های نیمه تمام، توسعه جاده ساحلی به سمت شیبان و ادامه جاده ساحلی به سمت شهرستان کوت عبدالله و تامین نیازهای شهروندی به 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که حداقل نیاز مالی شهرداری 20 هزار میلیارد ریال است.

کتانباف جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و فروش املاک را یکی از منابع درآمدی که می تواند بخشی از منابع شهرداری را تامین کند عنوان کرد و گفت: جذب سرمایه گذاران داخلی با این حجم سیاه نمایی که درباره اهواز به خصوص طرح اینکه گفته می شود 'شهر اهواز آلوده ترین شهر جهان است' و یا استفاده از واژه های غیرفرهنگی در رسانه ها همچون 'کلان روستای اهواز' بسیار سخت و غیر ممکن است از این رو معتقدم باید داشته ها و ظرفیت های اجتماعی و طبیعی منطقه را به صورت منطقی و صحیح طرح کنیم تا مثل کلانشهرهایی همچون اصفهان و شیراز بتوانیم سرمایه گذار خصوصی را جذب تا عقب ماندگی های این شهر را در شاخص های شهروندی تا حدودی جبران کنیم.

شهردار اهواز از برنامه فروش 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت عمومی برای اجرای طرح های زیربنایی و توسعه شهری اهواز خبر داد و بیان کرد: با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مجوز فروش این اوراق صادر شده که امیدواریم بزودی فروش اوراق را برای شتاب بخشی به روند اجرایی طرح های عمرانی به خصوص قطار شهری شروع کنیم.

وی افزود: در صورت فروش این میزان اوراق ، قطعه اول قطار شهری اهواز به طول 6 کیلومتر که بیش تر سفت کاری آن نیز به اتمام رسیده را تا 18 ماه آینده به مرحله افتتاح برسانیم.

منصور کتانباف اذعان داشت: برای تکمیل پروژه قطار شهری که عملیات اجرایی آن از سال 1385 شروع شده به تخصیص 700 میلیون دلار یا معادل ریالی آن نیاز داریم.

وی انتقاد از روند کند عملیات قطاری شهری(مترو) اهواز را به جا توصیف کرد و گفت: ناکافی بودن اعتبار، تحریم ها و مشکل مدیریتی را از عوامل کندی پروژه قطار شهری اهواز عنوان و ابراز امیدواری کرد با رفع محدودیت های ناشی از تحریم ها و افزایش سهم اعتباری دولت بتوانیم در سال 1397 گام های خوبی برای تحرک بخشیدن به روند اجرای قطار شهری برداریم.

کتانباف بخشی از مشکل ترافیک و آلودگی هوا در اهواز را راه اندازی نشدن به موقع قطار شهری عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

اولویت شهرداری اهواز، تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه امور فرهنگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.