درویش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

فرسایش 2 میلیارد تن خاک در ایران

کارشناس و فعال محیط زیست گفت: فقدان آب و باد منشأ فرسایش 2 میلیارد تن خاک در ایران هستند.

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بحران مدیریت در گردوغبار و فرسایش خاک در کشور اظهار کرد: فقدان آب و وزش باد از جمله عوامل ایجاد فرسایش خاک در کشور هستند و بر اساس برآوردهای انجام شده در ایران 2 میلیارد تن فرسایش خاک را شاهد بودیم که نیمی از منشأ این فرسایش مربوط به آب و نیمی دیگر از آن باد است.

وی افزود: طی یک دهه اخیر بخشی از فرسایش آبی جای خود را به فرسایش خاکی داده است، یعنی میزان جابجایی خاک در اثر انرژی باد در کشور ما افزایش پیدا کرده است، به همین ترتیب با افزایش وزش باد از میزان آب کاسته می شود.

درویش با بیان اینکه اگر در  سرزمینی باد نوزد، زادآوری طبیعی، گرده افشانی و حیات در آنجا متوقف می‌شود، تصریح کرد: با فقدان وزش باد در کشور، ریزش‌های آسمانی، تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و پدیده اینورژن در اکثر کلانشهرها تشدید می‌شود، لذا در فصل‌های سرد سال به ویژه در ماه‌های آذر و دی شاهد افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگی همچون تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، ارومیه و غیره هستیم.

بحران فرسایش خاک از آب در کشور بیشتر است/ فرسایش 2 میلیارد تن خاک در ایران

وی از فرسایش بیش از 2 میلیارد تن خاک خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) میزان فرسایش خاک در 56 میلیون هکتار از قلمرو ایران (یک سوم خاک ایران) از مرز  12 تن در هکتار گذشته است و این نشان دهنده شرایط بحرانی کشور و افزایش میزان جابجایی خاک از میزان خاک زایی است.

کارشناس و فعال محیط زیست تصریح کرد: در ایران نرخ خاک زایی بین یک ششم تا یک هفتم جابجایی خاک است و هرچقدر این نسبت کوچکتر باشد، شرایط بحرانی تر است.

 بحران فرسایش خاک از آب در کشور بیشتر است/ فرسایش 2 میلیارد تن خاک در ایران

وی با بیان اینکه متوسط شکل گیری یک سانتی متر خاک در جهان 400 سال به طول می‌انجامد، افزود: کشور ایران در کمربند خشک جهان قرار دارد و با توجه به شرایط بحرانی فرسایش خاک در کشور، تشکیل یک سانتی متر خاک حدود 800 سال طول می‌کشد.

بحران فرسایش خاک از آب در کشور بیشتر است/ فرسایش 2 میلیارد تن خاک در ایران

درویش گفت: فقدان توجه لازم به حفظ و نگهداشت خاک در ایران نسبت به متوسط جهانی آن بسیار کم است و همین موضوع باعث می‌شود تا میزان فرسایش خاک در ایران بیشتر باشد.

وی افزود: افزایش تولیدات کشاورزی در سال گذشته موجب شده تا میزان فرسایش خاک در کشور افزایش یابد و این موضوع با توجه به کاهش بارندگی‌ها و وزش باد تشدید شود.

درویش در پایان گفت: کشور ایران با بحران فرسایش خاک مواجه است، لذا باید مسئولان در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های لازم را برای مقابله با این بحران انجام دهند.

انتهای پیام/

فقدان آب و وزش باد عامل اصلی بحران خاک در ایران هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار