هشدار کورکر درباره پیامد‌های خروج احتمالی آمریکا از برجام بر مسئله کره شمالی

رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا هشدار داد خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران می‌تواند برای حل بحران کره شمالی پیامد‌هایی داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی آمریکایی نشریه «هیل» نوشت: در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با ضرب‌الاجل‌هایی در مورد توافق هسته‌ای با ایران روبروست، باب کورکر، رئیس کمیته امور خارجی سنا، روز سه‌شنبه هشدار داد خروج از این توافق می‌تواند برای بحران هسته‌ای فعلی با کره شمالی پیامد‌هایی داشته باشد.

کورکر روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «امیدوارم ما در برهه‌ای وارد توافقی بسیار الزام‌آور با کره شمالی شویم. اگر این اعتقاد وجود داشته باشد که ما از توافقی نظامی خارج شدیم آنهم در حالی که تخلفاتی مهم وجود نداشت و فقط برخی تخلفات فنی وجود داشته است، باور اینکه ما از توافقی دیگر تبعیت خواهیم کرد، دشوارتر می‌شود.»

کورکر همراه با دولت آمریکا در حال کار بر روی طرحی است که هدف از آن رسیدگی به این خواست ترامپ است که برجام اصلاح شود،  بدون اینکه مفاد آن نقض شود.

سناتور کورکر روز سه‌شنبه گفت دموکرات‌ها و متحدان اروپایی در خصوص این طرح همچنان به پیشرفت‌هایی دست پیدا می‌کنند ولی وی پیش‌بینی نمی‌کند این رایزنی‌ها تا زمان این ضرب‌الاجل‌ها به نتیجه‌ای برسد.

او گفت: «ما به جای واقعا خوبی رسیده ایم. اکنون مسئله این است که آیا ما می‌توانیم کاملا به نتیجه برسیم. حتی اگر این طرح به نتیجه برسد، ممکن است ترامپ باز هم از توافق هسته‌ای خارج شود.»

کورکر سه دلیل مطرح کرد که چرا معتقد است اکنون زمان مناسبی برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران نیست. یک دلیل، موضوع کره شمالی بود. وی همچنین به منحرف شدن توجه‌ها از اغتشاشات در ایران و از دست دادن اهرم فشار در مورد متحدان اروپایی اشاره کرد.

این سناتور آمریکایی گفت: «اکنون اروپایی‌ها به سبب نگرانی‌هایی که درباره خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای دارند، تمایل بیشتری دارند با ما درباره موضوعات زیاد دیگری همکاری کنند. بنابراین، آمریکا در صورت خروج از توافق هسته‌ای ایران، این اهرم فشار را از دست می‌دهد.»

هیل نوشت: قانونگذاران دموکرات و طرفداران دیگر توافق ایران ماه‌هاست این استدلال را مطرح می‌کنند که اگر ترامپ توافق هسته‌ای را پاره کند، این کار می‌تواند هر گونه تلاش دیپلماتیک در قبال کره شمالی را به خطر بیندازد؛ زیرا اینطور تصور خواهد شد که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد به قرار دادهایش پایبند باشد. این در حالی است که بیشتر جمهوری‌خواهان این استدلال را دارند که این دو موضوع با هم بی‌ارتباط هستند و اینکه ایران ناظر جنگ‌طلبی کره شمالی است تا ببیند چه دستاوردی می‌تواند از آن داشته باشد.

ترامپ با چند ضرب‌الاجل در خصوص توافق هسته‌ای ایران روبروست که می‌توانند این توافق را از بین ببرد یا آن را حفظ کند. او روز پنجشنبه باید بار دیگر به کنگره اعلام کند آیا باقی ماندن آمریکا در این توافق، تامین‌کننده منافع آمریکاست یا خیر. رئیس جمهور آمریکا دفعه قبل زمانی که این ضرب‌الاجل پایان یافت، پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید نکرد. در عین حال، از آنجا که این کار یکی از الزامات قانون آمریکاست و نه خود توافق، موجب از بین رفتن آن نشد.

ترامپ چند روز پس از ضرب‌الاجل تایید توافق هسته‌ای در روز پنجشنبه همچنین باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد به تعلیق تحریم‌هایی که بر اساس توافق هسته‌ای با ایران لغو شده اند ادامه دهد. ایران، ادامه نیافتن تعلیق تحریم‌ها را تخلفی می‌داند که موجب از بین رفتن توافق هسته‌ای می‌شود.

 

انتهای پیام/

هشدار کورکر درباره پیامد‌های خروج احتمالی آمریکا از برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار