در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

خانه نیما یوشیج در تهران از فهرست ثبت ملی خارج می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان تهران گفت: دفاعیات سازمان میراث فرهنگی درباره خانه نیما قبول نشد و طبق رای دیوان عدالت اداری این بنا از فهرست ثبت ملی خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیما یوشیج، شاعر معاصری است که با لقب پدر شعر نوی فارسی شناخته می‌شود. وی در دهکده یوش بخش بلده از توابع شهرستان نور استان مازندران متولد شده است و در طول فعالیت ادبی خود آگاهانه تمام ساختار‌های شعر کهن فارسی را به چالش کشید.

خانه نیما یوشیج که متعلق به دوره قاجار بوده است، در یوش مازندران واقع شده، اما خانه دیگری که پیشینه‌اش به دوران پهلوی برمی‌گردد نیز در محله دزاشیب تهران به این شاعر کشورمان منتسب شده و به ثبت ملی رسیده است. امروز متوجه شدیم که این خانه از ثبت ملی خارج شده است. به همین دلیل، به سراغ معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران رفتیم تا از وی بپرسیم که سازمان میراث فرهنگی دفاعیات خود در خصوص این پرونده را چگونه ارائه خواهد داد.

سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان تهران به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: دفاعیات سازمان میراث فرهنگی در خصوص خانه نیما انجام شد. علی رغم دفاعیات، رای قطعی دیوان عدالت اداری صادر شده است. طبق آخرین حکم صادر شده با توجه به اینکه مشخص نیست خانه متعلق به نیما یوشیج باشد و تملک نیما روی این خانه به قطعیت نرسیده است، این اثر از ثبت ملی خارج می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هم‌اکنون کاری از دست میراث فرهنگی برمی آید، اظهار کرد: پس از صدور رأی قطعی دیوان عدالت اداری، در عمل سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری کند و فقط می‌تواند روی حفاظت بنا تأکید کند.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان تهران در خصوص وضعیت فعلی خانه نیما، تصریح کرد: چندین بار یگان حفاظت میراث فرهنگی و کارشناسان ما به خانه نیما مراجعه کرده‌اند، ولی چون فردی در آنجا حضور ندارد نتوانستند به داخل خانه بروند. گویا عملاً این خانه را رها کرده‌اند و بنا متروک شده است.

 

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار از خانه نیما در تهران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.