اویل پرایس: احتمال تحریم مجدد ایران از سوی آمریکا به قدرت گرفتن چینی‌ها منجر می‌شود

اویل پرایس در گزارشی به بررسی احتمال تحریم مجدد ایران از سوی آمریکا و قدرت گرفتن اقتصاد چین پرداخت.

اویل پرایس: احتمال تحریم مجدد ایران از سوی آمریکا به قدرت گرفتن چینی‌ها منجر می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس نوشت: اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران ممکن است قدرت اقتصادی جهان را از آمریکا به سوی چین سوق دهد.

اویل پرایس در گزارشی نوشت: شاید چند روز دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تلاش کند دوباره تحریم های (لغو شده) را علیه ایران اعمال کند؛ اقدامی قابل توجه که ممکن است موجب تشدید تنش ها بین دو کشور شود. برخی از تحلیلگران معتقدند ممکن است این اقدام به سوق یافتن بسیار گسترده تر قدرت اقتصادی جهان از آمریکا به سمت چین کمک کند.

ارتباط بین این موضوعات ممکن است در نخستین نگاه آشکار نباشد، اما با تلاش برای منزوی کردن ایران در بازار بین المللی، این کشور ممکن است تلاش کند جای دیگری را بیابد. با توجه به این که تجارت جهانی نفت با دلار آمریکا انجام می شود، وزارت خزانه داری آمریکا در گذشته قادر به محدود کردن توانایی ایران در دسترسی به نظام مالی جهان بود. این اقدام، فروش نفت را برای ایران - قبل از آب شدن یخ در روابط در سال 2015- بسیار دشوار کرد و باعث شد میلیون ها بشکه نفتی که این کشور روزانه تولید می کرد، فروش نرود. اما این بار آمریکا احتمالاً تنها خواهد بود. دولت ترامپ در تلاش خود برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از حمایت جامعه بین المللی برخوردار نخواهد بود، که این امر منزوی کردن ایران را بسیار دشوارتر خواهد کرد.

چند ماه پیش، بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرد تحریم های یک جانبه آمریکا ممکن است چند صدهزار بشکه نفتی را که ایران روزانه تولید می کند، هدف قرار دهد، اما بدون کمک بقیه کشورهای جهان، این تلاش به اندازه بار قبل موجب محدودیت (فروش) نفت ایران نخواهد شد.

به علاوه، برخی تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکا صرفاً ایران را وادار خواهد کرد قراردادهای فروش نفت خود را به جای دلار بر مبنای یوان چین تنظیم کند.

بیارنی شیلدروپ Bjarne Schieldrop، از تحلیلگران (شرکت خدمات مالی سوئدی) اس ای بی در بیانیه ای اعلام کرد: «اعمال احتمالی دوباره تحریم ها ممکن است ایران را وادار کند نفت خود را با استفاده از قرارداد بر اساس یوان چین صادر کند. این امر ممکن است موجب فاصله گرفتن از نظام تجارت نفت با دلار شود که از دیرباز برقرار بوده است.»

چین مدتی است که درباره قرارداد خرید و فروش نفت بر مبنای یوان بررسی کرده است؛ اقدامی که نماد ظهور اقتصاد چین به عنوان رقیب سلطه دیرینه آمریکاست. به موجب گزارش ها، چین قصد دارد از 18 ژانویه امکان خرید و فروش نفت را در بازار بورس شانگهای فراهم سازد.

بیارنی شیلدروپ گفت: «افزایش تهدید بازگشت تحریم های بانکی/ دلار آمریکا علیه ایران به تنهایی ممکن است موجب افزایش علاقه مندی ایران به قرارداد جدید نفت با مبنای یوان شود. چنین تحولاتی به نحو قابل توجهی به نفع چین خواهد بود.» وی افزود هر چه خرید و فروش نفت بیشتر با یوان انجام شود، واحد پول چین، بیشتر به عنوان یک واحد ارزی جهانی و حتی یک ارز محوری و جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد. شیلدروپ افزود: «با اینکه یوان یک شبه جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز رایج در جهان یا به عنوان ارز رایج برای خرید و فروش نفت نخواهد شد، اما تاثیر منفی روی دلار آمریکا خواهد گذاشت و دلار دیگر تنها ارز رایج در بازار نفت خام نخواهد بود.»

پیامدهای این امر، تنها نگرانی از مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا نیست. تضعیف دلار ممکن است منجر به افزایش قیمت نفت شود.

روسیه نیز به تازگی اعلام کرده است سال 2018 یک میلیارد دلار اوراق قرضه بر مبنای یوان را خواهد فروخت؛ اقدام دیگری که جایگاه یوان را به عنوان یک ارز رایج جهانی تقویت خواهد کرد. اما هنوز بعید است سرمایه گذاران به طور کامل به سوی یوان های نفتی روی آورند. گرایش از دلار به یوان چند سال طول خواهد کشید.

ممکن است واشنگتن ندانسته این روند را تسریع کند. ترامپ به دنبال این بوده است که «آمریکا را دوباره بزرگ سازد»، اما تلاش وی برای منزوی کردن ایران ممکن است این تاثیر جانبی را داشته باشد که ایران را - که سومین صادرکننده بزرگ اوپک است - به سوی ارز چین سوق دهد و موجب تقویت جایگاه چین شود.

 

انتهای پیام/

 

قدرت گرفتن اقتصاد چین در صورت تحریم مجدد ایران از سوی آمریکا

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار