یادداشت عرب‌نیا به مناسبت سالگرد درگذشت امیرکبیر

فریبرز عرب نیا به مناسبت سالگرد درگذشت امیرکبیر صفحه اینستاگرام خود را به روزرسانی کرد.

یادداشت بازیگر مشهور به مناسبت سالگرد درگذشت امیرکبیربه گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرزا تقی خان امیرکبیر در حدود سال ۱۱۸۷ ش. در روستای هزاوه در اراک به دنیا آمد. وی پس از طی مراحل پیشرفت و ترقّی علمی و سیاسی به صدر اعظمی حکومت ناصرالدین شاه قاجار برگزیده شد و در طول چهار سال صدراعظمی خویش خدمات شایسته و فراوانی به ملت و حکومت نمود. اصلاح امور مالی، سر و سامان دادن به وضع ارتش، تلاش در رواج خودکفایی ملی، گسترش فعالیت‌های علمی و تأسیس مؤسسات آموزشی (مانند دارالفنون تهران) مبارزه با عقاید و انحرافات مذهبی و قطع ایادی و جاسوسان استعماری، از جمله فعالیت‌ها و تلاش‌های پیگیر او در این ایام بود.

در این حال، درباریان به ویژه مادر ناصرالدین شاه که منافع خود را در خطر می‌دیدند شاه را تحریک کرده که امیرکبیر را از صدر اعظمی خلع نماید. سرانجام با جوّسازی و شایعه‌پراکنی دولت‌های استعماری و ایادی داخلی آنان علیه امیرکبیر، ناصرالدین شاه وی را از صدارت خلع و در نهایت حکم قتل او را امضا کرد. سرانجام این صدراعظم لایق و با کفایت، در روز جمعه 20 دی ماه 1230 در 43 سالگی به قتل رسید و بدنش را در کربلا به خاک سپردند.

امروز مصادف با سالگرد درگذشت امیرکبیر است. به همین مناسبت فریبرز عرب نیا بازیگر سینما و تلویزیون تصویری از او را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و یاد و خاطرش را گرامی داشت.

فریبرز عرب نیا در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"امروز سالگرد وفاتِ بزرگمردِ تاریخ ایران، "میرزا محمد تقی خان فراهانی (امیر کبیر) " است/بیستم دی ماه ١٢٣٠ هجری خورشیدی
 پرتره‌ی "امیر کبیر"، اثر "محمد ابراهیم نقاش باشی"
سال ١٨٩٤ میلادی/مکان نگهداری: کاخ گلستان"

 

انتهای پیام/

 گرامیداشت امیرکبیر در اینستاگرام عرب نیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار