انسان ۲ و نیم متری که بال هم دارد پاسارگاد را ترک نمی کند

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: انسان ۲ و نیم متری فارس که بال هم دارد قرار نیست محوطه هخامنشی پاسارگاد را ترک کند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: در حال حاضر انسان بالدار مسقف شده است و هم اکنون این اثر دو هزار و ۵۰۰ ساله از آسیب‌های محیطی، چون باران و برف در امان است و جای نگرانی وجود ندارد.

وی درخصوص محصور کردن اثر با حصار شیشه‌ای تصریح کرد: هر یک از آثار تاریخی دارای شرایط خاصی هستند که باید با توجه به این شرایط مانند جنس اثر و تغییرات آب و هوایی محیطی و حتی نقوش موجود، نوع حفاظت تعیین شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اضافه کرد: به طور مثال محصور شدن انسان بالدار در حصاری از شیشه فعلا در دستور کار نیست و باید مطالعات گسترده تری در این خصوص صورت گیرد، چرا که باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود تا مبادا خدشه‌ای بر آن وارد شود.

وی ادامه داد: انسان ۲ و نیم متری فارس که بال هم دارد قرار نیست محوطه هخامنشی پاسارگاد را ترک کند و به جایی دیگر برود.

در ضلع شمال غربی کاخ دروازه پاسارگاد نقش برجسته‌ای دیده می‌شود که مردی را نشان می‌دهد که بزرگتر از اندازه طبیعی است، به طوری که از فرق سر تا کف پا حدود ۲ و نیم متر است و با احتساب تاجش به ۲ متر و ۹۰ سانتی متر می‌رسد.

تصویر این مرد بالدار از نیم رخ و به سمت چپ و به طرف داخلی و سمت مرکزی تالار کاخ بر روی سنگ حکاکی شده است.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد بیان کرد: مرمت این اثر با همکاری مرمتگران و باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی انجام شد.

وی اضافه کرد: عملیات پاکسازی، نجات بخشی و مرمت و پالایش سنگ و طراحی سقف در این دوره مرمت انجام شد.

فدایی گفت: این نقش برجسته همواره کامل‌ترین و سالم‌ترین نقش برجسته در محوطه جهانی پاسارگاد است و به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار در این محوطه از آن یاد می‌شود.

انتهای پیام/ن

مرمت انسان بالدار در پاسارگاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار