در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جلالی: ایجاد محدودیت در تلگرام مردم را ناراحت کرده است/شاه میرزایی: زیرساخت‌های لازم برای پیام رسان‌های داخلی باید تهیه شود

فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار‌های اینترنتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

شاه میرزایی: زیرساخت‌های لازم برای پیام رسان‌های داخلی باید تهیه شود/جلالی: نباید شبکه پیام رسان تلگرام را موضوعی سیاسی دانستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا شاه میرزایی کارشناس فضای مجازی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، ۲۰ دی ماه) درباره محدودیت کسب و کار‌های فضای مجازی اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد کل ترافیک اینترنت کشور متعلق به تلگرام است و طبق آمار‌های ارائه شده ۴۰ میلیون کاربر از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

وی افزود: باید پذیرفت که مردم با شبکه پیام رسان تلگرام خاطره دارند و با آن زندگی کرده‌اند لذا باید ایجاد محدودیت برای این پیام رسان را مورد بررسی قرار داد.

شاه‌میرزایی ادامه داد: معتقدم مسئله نیاز مردم به شبکه‌های پیام رسان برای مسائل ارتباطی با موضوع کسب و کار متفاوت است.

کارشناس فضای مجازی یادآور شد: خدماتی از قبیل: دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی از جمله خدمات حساب شده‌ای است که باید مبتنی بر تعهدات قانونی ارائه شود البته در بسیاری از کشور‌های دنیا اینگونه خدمات بر روی پیام رسان‌ها وجود دارد در حالی که هنوز چنین فرآیندی برای تلگرام در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه باید میزان و نوع خرید و فروش از طریق برخی شبکه‌های پیام رسان از قبیل: تلگرام را مورد بررسی قرار داد، متذکر شد: اکنون حجم خرده فروشی اینترنتی در کشورمان به خوبی انجام می‌شود و کسب و کار‌های مجازی هم در حوزه‌های مختلف از جمله تاکسی توانسته‌اند تمام قواعد تاکسیرانی کشور را تحت تاثیر قرار دهند در حالی که این موضوع به شبکه پیام رسانی مثل تلگرام مربوط نمی‌شود.

شاه‌میرزایی گفت: دولت و وزارت ارشاد اعلام کرده کانال‌های شکل گرفته در تلگرام را به ثبت می‌رساند، ۹ هزار کانال برای ثبت به این وزارتخانه مراجعه و اعلام کردند که از این کانال‌ها فعالیت درآمدزایی هم دارند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: تلگرام تنها در کشور ایران پیام رسان غالبی شده، اما چرا بیش از ۱۰۰ کشور از نرم افزار آمریکایی استفاده می‌کنند و تنها ۳۰ الی ۴۰ کشورهمچون ژاپن، اندونزی، روسیه و.. نرم افزار بومی خود را مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: اصولا تلگرام دارای ژستی سیاسی بوده که معتقد است دولتمردان از مردم جاسوسی می کنند و قرار است این پیام رسان از مردم در برابر دولتمردان حمایت کند، با این شرایط آیا می توان از این شبکه برای فضای کسب و کار استفاده کرد؟

شاه‌میرزایی خاطرنشان کرد: تلگرام در دو کشور غالب شده است و باید از مسئولان پرسید که چرا چنین امری اتفاق افتاده چراکه معتقدم اکنون بزرگترین ویژگی این شبکه پیام رسان، قانون گریزی است.

در ادامه این برنامه یاسر جلالی کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: فارغ از بحث‌های سیاسی و حواشی اخیر باید دانست که پیام رسان تنها به معنای اقتصاد دیجیتال نیست بلکه مربوط به آینده کشور است.

وی ادامه داد: پیام رسان شامل بستری است که مجموعه‌ای از خدمات در آن عرضه می شود و مردم هم با فضای جدیدی روبه رو هستند.

جلالی گفت: شبکه پیام رسان ویچت چین، نزدیک به ۸۰۰ خدمت دولتی و غیردولتی به مردم ارائه می دهد به همین دلیل ممکن است یک سوم مردم چین که از این پیام رسان استفاده می کنند، اینترنت را معادل ویچت بدانند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: معتقدم پیام رسان، آینده زندگی ایرانیان است و نباید شبکه پیام رسان تلگرام را موضوعی سیاسی دانست چراکه این شبکه موضوعی ملی است و به استقلال ما مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: مسئولان کشور، رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و... درباره محدودیت ایجاد شده برای شبکه پیام رسان تلگرام در حال تصمیم گیری هستند و معتقدم که این بازه زمانی حائز اهمیت است.

جلالی اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره اقتصاد و کسب و کار فضای مجازی صحبت کنیم باید سطح آگاهی مردم را در این باره افزایش دهیم چراکه امروزه همه شئونات زندگی ما از جمله اقتصاد، در حال ورود به دوره جدیدی است.

این کارشناس فضای مجازی گفت: به نظر می رسد ایجاد محدودیت در تلگرام مردم را ناراحت کرده است و باید این ناراحتی را به رسمیت بشناسیم چراکه درواقع سیاست دولت و ایجاد محدودیت برای یک سرویس باعث اختلال در اینترنت و شبکه شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه زیرساخت‌های کشور به سرویسی گره زده شد که هر تصمیمی از سوی دولت برای جابه جایی و ایجاد محدودیت را با اختلال مواجه کرده است به عبارتی دیگر دولت بنابه دلایلی محدودیتی در سرویسی ایجاد کرد و این موضوع به حدی به سازوکار‌ها وزیرساخت‌ها وابسته بود که به قطعی گسترده و موثر شبکه و اینترنت منجر شد.

جلالی اظهار کرد: ۸۰ درصد مردم اعلام کردند که استفاده آن‌ها از تلگرام مربوط به فضای ارتباطی و تعامل است بنابراین ایجاد محدودیت در این فضا منجر به نارضایتی مردم شده است که باید برای این امر چاره‌ای اندیشید.

همچنین محمد کرمی رئیس اتحادیه کسب و کار فضای مجازی کشور ادامه داد: از تعداد کسب و کار‌های موجود در تلگرام که در هفته اخیر برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد شده است، آمار دقیقی وجود ندارد.

وی افزود: مدیریت این فضا در دست شخص خاصی نیست که بتوان آمار دقیقی از کسب و کار‌هایی اعلام کرد که متضرر شده اند، اما به طور کلی در شبکه تلگرام کسب وکار‌های زیادی وجود دارد که دچار مشکل شده اند.

کرمی بیان کرد: هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد انجام فعالیت صنفی در فضای مجازی داشته باشد باید از اتحادیه کسب و کار فضای مجازی کشور مجوز‌های لازم را دریافت کند.

رئیس اتحادیه کسب و کار فضای مجازی کشور گفت: اکنون از میان ۱۹ هزار مجموعه‌ای که برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد درخواست داده اند، ۹ هزار درخواست برای اتحادیه کسب و کار فضای مجازی ارسال شده است.

یاسر جلالی کارشناس فضای مجازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دولت خود را متولی رگلاتوری نمی‌داند، گفت: در اشل چهل میلیونی در حوزه ارتباطات، اطلاع رسانی و رسانه تعداد قابل توجهی از کسب و کار‌ها را به پیام‌رسان‌ها گره زده ایم.

 وی با بیان اینکه پیام رسان مسئله ملی است، افزود: شاید کوتاهی از طرف متولیان کشور صورت گرفته باشد که چنین اتفاقی در نهایت رخ داد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: طی نظرسنجی به عمل آمده ۷۰ درصد مردم گفته بودند، نبود جایگزین باعث شده است آن‌ها به سراغ تلگرام بروند و از سوی دیگر ۶۵ درصد مردم هم اعلام کرده اند که اگر سرویس ایرانی باشد از آن استفاده می‌کنند.

جلالی با اشاره به اینکه کیفیت و امکانات زیاد باعث شده است تا مردم از پیام رسان‌های خارجی استفاده کنند، اظهار داشت: بین شش ماه تا یکسال می‌توانیم سرویس خوبی داشته باشیم، باید بتوانیم از تیم سروش و پیام رسان‌های دیگر را که می‌توانن در بستر منطقه فعال باشند، حمایت کنیم.

 وی با اشاره به اینکه باید حریم خصوصی مردم حفظ شود افزود: باید پیام رسان‌ها سلامت لازم را داشته باشند تا دیگر والدین دغدغه نداشته باشند و حریم خصوصی مردم نیز حفظ شود.

 این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ای به نام کسب و کار‌های اینترنتی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: قواعد داخلی باید اصلاح شود، الان تلگرام در یک منطقه آزاد حقوقی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد و پیام رسان داخلی می‌خواهد با آن رقابت کند لذا دولت باید این رقابت را هم تراز کند، رقابت ما هم سطح و هم عرض نیست.

 سید جعفر خورشاد مدیر پیام رسان سروش با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف نیازمند یکسری مجوز و تسهیلات هستیم این در حالی است که متاسفانه ساز و کار برای ارائه تسهیلات وجود ندارد گفت: اکوسیستم پیام رسان باید در کنار اکو سیستم تجارت الکترونیک تکمیل شود.

 شاه میرزایی کارشناس فضای مجازی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه از پیام رسان‌های داخلی حمایت نشد همچنین زیرساخت و یا کمکی از طرف دولت در این خصوص نشد ادامه داد: از لحاظ دانش فنی مشکلی نداریم، زیر ساخت‌های لازم باید برای پیام رسان‌های داخلی تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات دولت الکترونیک بر روی کانال تلگرام قابل ارائه نبود، حتی اگر فیلتر نمی‌شد گفت: دولت به قوانین پایبند است، ما به خاطر صنعت و کسب و کار مجبوریم قاعده‌مند عمل کنیم. 

شاه میرزایی با اشاره به اینکه باید برای نیاز‌های فوری مردم جایگزین داشته باشیم، نباید مسئله را سیاسی کرد و اطلاعات غلط به مردم داد، اظهار داشت: در هفته اخیر پیام رسان‌های داخلی به خوبی عمل کردند.

رئیس اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی با اشاره به اینکه یک زمان فضای را باز کردیم و اگر الان بخواهیم جلوی آن را با این فرمت بگیریم اشتباه است، گفت: استفاده از پیام رسان خارجی به هر دلیلی که منع شده است اگر با استفاده از ابزار‌های فیلترشکن مردم بخواهند از آن پیام رسان استفاده کنند خطر بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به پیام رسان‌های داخلی کمک بیشتری کند، اظهار داشت: کانال‌ها خود را ملزم به ثبت نام و معرفی در سایت اتحادیه نمی‌بینند، سیاست‌های اشتباه از سوی برخی از نهاد‌ها رخ داده است.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۰۷ تير ۱۳۹۷
خوب شد فیلتر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۲ دی ۱۳۹۶
امیدوارم تلگرام هرگز رفع فیلتر نشه

بایستی به سمت نرم افزارهای بومی مثل سروش و ای گپ و... بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۲ دی ۱۳۹۶
استفاده مدارس و غیره باعث ترویج فناوری داخلی و در نهایت کوچ مردم از دیگر پیام رسانها به پیام رسانهای داخلی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
سروش به جای تلگرام ؟؟؟
United States of America
کامران11111111
۱۳:۱۸ ۲۱ دی ۱۳۹۶
همسایه ما یه زن تنها با یه شوهر که تصادف کرده قطع نخاع شده درآمدش از تلگرام بود سبزی پاک شده میفروخت از وقتی تلگرام فیلتر شده بنده خدا بدون خرجی مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۶
فیلتر کردن تلگرام تا کی ادامه داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۱ دی ۱۳۹۶
لطفا،خاهشن تکلیف مردم معلوم کنید رفع فیلتر میشود یا خیر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تلگرام کی وصل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ دی ۱۳۹۶
کمتر از یه ماه دیگه تلگرام وصل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۱ دی ۱۳۹۶
چرا تلگرام حذف نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تلگرام باید حذف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تلگرام بسته بشی بهتر از این است که اموال مردم و بیت المال را به آتش بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تلگرام بسته بشی بهتر از این است که اموال مردم و بیت المال را به آتش بکشند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۴ ۲۱ دی ۱۳۹۶
مرگ بر تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۶
مردم ثابت کردن گول فریب بیگانگان را نمیخورند ولی تلگرام باید وصل بشه من کلی کارام با تلگرامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۱ دی ۱۳۹۶
باید پیام رسان های داخلی حمایت شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۱ دی ۱۳۹۶
بهتره بستر لازم زودتر فراهم شود و از پیام رسان داخلی استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
بدون تلگرام هم میشه زندگی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶
پیام رسان های داخلی قابلیت های خوبی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۱ دی ۱۳۹۶
لطفا تلگرام را وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۱ دی ۱۳۹۶
بیشتر از فیلتر کردن تلگرام این بلا تکلیفی ناراحت کننده است یا بگویند رفع فیلتر میشود یا نمیشود مردم تکلیف خود را بدانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
بهترین کار فیلتر کردن نرم افزارهای خارجی و استفاده از پیام رسان های داخلی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
یکی از ابزارهایی که جوانان رابه بی راهه می کشاند تلگرام است..عامل انحراف جوانان تلگرام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تلگرام رو راه بندازید
Netherlands
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۶
اینترنت سرعت نداره اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۱ دی ۱۳۹۶
مردم عادت کردند دوماه نباشه درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۱ دی ۱۳۹۶
مردم عادت کردند دوماه نباشه درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۶
لطفا تلگرام را وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۶
بهتره مدیران پیام رسانان خوب داخلی کشورمان را حمایت کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
نابود باد هر اشغالگر بیگانه ایی چه مجازی چه واقعی
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۶
مردم ناراحت بشن بهتره تا اینکه جان مردم در خطر بی افته بخاطر تلگرام.هر گز نباید رفع فیلتر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۶
لطفا تلگرام را فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۱ دی ۱۳۹۶
سلام. به نظر من تلگرامو از فبلتر دربیارید ولی به مرور پیام رسانهای داخلی رو جایگزین کنید و به مردم بفهمونید که مضرات تلگرام چیه تا مردم خودشون تصمیم بگیرن
آخرین اخبار