معاون آموزشی وزارت علوم در جلسه انعقاد قرارداد با مراکز منتخب پروژه اقتصاد مقاومتی مطرح کرد؛

تحصیل ۱.۷ درصد جمعیت دانشجویی جهان در ایران /۵ دانشگاه و پژوهشگاه کشور تا ۱۰ سال آینده در جمع برترین‌های دنیا

شریعتی نیاسر گفت: ۲۵۰ میلیون دانشجو در سراسر دنیا تحصیل می‌کنند که ۱/۷ درصد این جمعیت در ایران مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در جلسه انعقاد قرارداد با مراکز منتخب پروژه اقتصاد مقاومتی که در وزارت علوم برگزار شد گفت: از زمان ابلاغ این پروژه از سوی معاون اول رئیس جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری، موضوع در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار گرفت و از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور خواسته شد که طرح های خود را به وزارت علوم ارائه کنند.

وی در تشریح فرآیند ارزیابی و انتخاب دانشگاهه ا و پژوهشگاه های حائز شرایط در این طرح افزود: پس از ارزیابی برنامه های ارسالی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور، برنامه ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای ارتقا به تراز بین المللی مورد تایید قرار گرفت و کمیته نظارت بر این پروژه با عضویت صاحب نظران برتر کشور شکل گرفت.

وی افزود: نظام های رتبه بندی مختلفی مانند نظام های رتبه بندی، تایمز، کیو اس، بیومتریک و شانگهای در دنیا فعالیت می کنند که هر کدام با معیارهای خاصی تعدادی از دانشگاه های دنیا را ارزیابی و رتبه بندی می کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: هم اکنون ۲۵۰ میلیون دانشجو در ۲۶ هزار دانشگاه در سراسر دنیا تحصیل می کنند و ۱/۷ درصد جمعیت دانشجویی جهان در  ۲ هزار و  ۵۰۰ موسسه آموزش عالی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در ۵۰ سال اخیر موضوع رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اهمیت زیادی یافته است؛ گفت: در سالهای اخیر جایگاه دانشگاه های ایران در نظام های رتبه بندی بین المللی رشد کرده و برای مثال در رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۶، دانشگاه تهران در جایگاه ۳۰۱ تا ۴۰۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است.

 مجتبی شریعتی نیاسر گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت ها توجه ویژه ای به ارتقای جایگاه دانشگاه های خود در عرصه بین المللی دارند برای مثال دولت روسیه و ژاپن برنامه ویژه ای در این راستا و با هدایت عالی ترین مسئولان خود آغاز کرده اند.

وی افزود: رئیس جمهور روسیه دستور داده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵ دانشگاه روسیه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند و به این منظور کمیته ای با حضور مسئولان علمی روسیه و نخبگان از کشورهای مختلف برای نظارت بر این روند تشکیل شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دولت ژاپن نیز برنامه ویژه ای برای قرار گرفتن ۱۰ دانشگاه این کشور در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا پیش بینی کرده است.

وی ضمن ابراز امیدواری عنوان کرد:  با حمایت مسئولان و پشتیبانی مادی و معنوی دستگاه های اجرایی تا ۱۰ سال آینده می توانیم شاهد قرار گرفتن نام حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور در فهرست ۲۰۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر دنیا باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار