در سومین همایش خطا‌های پزشکی مطرح شد؛

تدوین سند جامعه سلامت در حوزه آلودگی هوا/ ازدیاد جمعیت سبب افزایش خطا‌های پزشکی می‌شود

دبیر علمی همایش خطا‌های پزشکی از تدوین سند جامعه سلامت در حوزه آلودگی هوا خبر داد.

تدوین سند جامعه سلامت در حوزه آلودگی هوا/ ازدیاد جمعیت سبب افزایش خطاهای پزشکی می شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن مقدم‌نیا دبیر اجرایی سومین همایش خطاهای پزشکی در ابتدای این همایش که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: سومین همایش خطاهای پزشکی در گروه‌های مختلف از جمله پیراپزشکی برگزار می‌شود که منشور حقوق پزشک بیمار، بیمه و نظام جبران خسارت در خطاهای پزشکی، ایمنی بیمار، رویکرد سیستماتیک به خطاهای پزشکی، خطاهای پزشکی و سلامت الکترونیک، خطاهای پزشکی از منظر فقه، حقوق و اخلاق و ثبت گزارش های خطاهای پزشکی از جمله محورهای اصلی همایش محسوب می‌شوند.
 
وی بیان کرد: در اساسنامه فرهنگستان مسائل، رصد کلان سلامت دیده شده است و این فرهنگستان کارهای توصیه و مشاوره و همچنین راهنمایی به ذی‌نفعان همچون معاونت علمی دارد، به طوریکه برخی توصیه‌های ما به سازمان‌های ذیربط در حوزه سلامت بسیار اثر‌بخش بوده است.
 
مقدم‌نیا ادامه داد: در خصوص آلودگی هوا فرهنگستان علوم پزشکی توصیه‌ای به سازمان ذی‌ربط کرده که در همین راستا مجلس شورای اسلامی در خصوص این معضل آن را مصوب کرده و امروزه سند جامع سلامت در حوزه آلودگی هوا تدوین شده است.

دلایل افزایش خطاهای پزشکی

در ادامه مراسم محمد حسن قدیانی دبیر علمی همایش خطاهای پزشکی گفت: خطاهای پزشکی ناخواسته به وسیله پزشک، پرستار، ماما، داروساز و حتی دندان‌پزشک اتفاق می‌افتد و برخی از این خطاها جزو عوارض درمانی و تشخیصی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خطاهای پزشکی در همه دنیا اتفاق می‌افتد، ادامه داد: هر چه جمعیت افزایش پیدا کند خطاهای پزشکی زیاد شده به طوریکه این مسئله با زیاد شدن تعداد پزشکان در هر جامعه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

قدیانی عنوان کرد: مهارت‌های علمی و عملی مسائل مالی بین بیمار و پزشک، تعرفه نامناسب پزشکان سبب بروز خطاهای پزشکی در این گروه می‌شود.

وی یادآور شد: رعایت مسائل اخلاقی حرفه‌ای و آموزش‌های لازم باعث کاهش خطاهای پزشکی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار