در شب نخست جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

نخستین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای 10 کنسرت به پایان رسید.

در شب نخست جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب نخست سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای 10 کنسرت در 6 سالن  به پایان رسید.

شب گذشته در تالار وحدت ارکستر «چکاوک» به سرپرستی رضا شایسته و مهرداد پازوکی نخستین اجرا را روی صحنه بردند. اجرای قطعات اصیل و بومی که همیشه مخاطبان خود را دارند، از جمله برنامه های این اجرا بود. بلافاصله پس از آن گروه «نوبانگ مهر» به روی صحنه رفت.

«سرگشته» (فولکلور)، «چشم‌به‌راه» با آهنگسازی حسین یوسف زمانی، «پیمانه خالی» (فولکلور افغانی)، «زلف پریشان» (بی‌کلام) با آهنگسازی محسن حسینی، آواز و جواب ساز، «مجنون بی لیلا» با آهنگسازی ایرج امیرنظامی، «بی‌وفا» با آهنگسازی جهانبخش پازوکی، «زمزمه عشق» با آهنگسازی محسن حسینی و «تمنای وصال» با آهنگسازی عبدالحسین مختاباد، از جمله قطعاتی بود که این گروه موسیقی اجرا کردند. این سومین حضور مشترک مختاباد و حسینی در جشنواره موسیقی بود. مختاباد که سابقه فعالیت در شورای شهر را هم دارد، نقش پررنگی در این گروه داشت.

بنابر این گزارش، فرزاد طالبی مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان ویژه تالار وحدت بود.

در برج آزادی دو گروه نیما فضل الله دهقان از مازندران و ژی شاهین شهباز پور از کردستان در بخش موسیقی نواحی اجرا کردند. بیشتر مخاطبان این دو کنسرت از کردستان و مازندران گروه بودند. همراهی جالب حضار با گروه های موسیقی در خواندن بسیاری از قطعات از جمله نکات جالب کنسرت های شب نخست برج آزادی بود.

سالن رودکی، در دو سانس میزبان ارکستر «نیلپر» و «کر فلوت» تهران بود که این دو اجرا هم با حضور پر شور موسیقی همراه بود. «نیلپر» در بخش بین الملل جشنواره شرکت کرده است و دومین تجربه حضور در جشنواره موسیقی را به دست آورد. در «کر فلوت» برای نخستین بار یک بانو به عنوان فلوتیست به روی صحنه رفت. فیروزه نوایی و همسرش سعید تقدسی که سرپرست گروه است با اجرای قطعات کلاسیک به روی صحنه رفت.

اما در شب درخشان موسیقی نواحی بخش بین الملل هم مخاطبان خود را راضی به خانه برد. در فرهنگسرای نیاوران شهر «میشاییل کار» از اتریش و «تریو والید استرینگز» و مهیار طریحی که با همکاری مشترک ایران و اسلوونی اجرا کردند، به روی استیج رفتند. این اجرا از جمله بهترین های شب نخست جشنواره بود.

«میشاییل کار» اتریشی که برای سومین بار در تهران روی صحنه رفته، در حال اجرای پروژه «جز و شهر» به همراه مارتین هارمز است. هدف از پروژه موسیقایی «جز و شهر» شناساندن هویت کنونی شهر گراتس به عنوان شهری است که پایتخت موسیقی جاز در اتریش شناخته می‌شود.

مهدی جهانی که چراغ نخستین اجرای پاپ در جشنواره و سالن ایرانیان را روشن کرد، تنها کنسرت بخش پاپ در این شب بود. شور و هیجان همیشگی طرفداران پاپ و اجرای پرشور مهدی جهانی شب متفاوتی را برای حضار رقم زد. جهانی «کوه درد»، «چقدر تنهام»، «مدیونم به تو»، «آروم آروم»، «عادت کردم»، «آدم بدی نبودم» را برای مخاطبان اجرا کرد.

برج میلاد هم که تنها یک سانس را در جشنواره میزبان مخاطبان موسیقی است، با اجرای علی زند وکیلی با این دوره از جشنواره وداع کرد. زند وکیلی که در دوره گذشته هم در برج میلاد اجرا کرده بود، با قطعات «باهار شیراز»، «لالایی»، «آهسته آهسته»، «عطر خاطره» و دیگر قطعه ها اجرای پر شور همیشگی خود را داشت و شب نخست جشنواره را با موسیقی های شاد و غمگین خود به پایان رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.