فارین پالیسی: دورویی ترامپ در قبال ایرانی‌ها برای آنان منزجرکننده و تنفرآمیز است

نشریه فارین پالیسی در گزارشی نوشت ادعای حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از ایرانی‌های همزمان با سیاست‌های ضدایرانی او برای مردم ایران تنفرآمیز است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحت عنوان «حمایت‌های ریاکارانه ترامپ از اغتشاشات اخیر در ایران بازخورد منفی خواهد داشت» با انتقاد از سیاست یک بام و دوهوای آمریکایی‌ها در قبال مسائل حقوق بشری و استفاده ابزاری ترامپ از این پرونده نوشت: اعتراضات ایران می‌تواند جنبه‌ای از سیاست خارجی دولت ترامپ را برملا سازد که برای اعتبار آمریکا زیان‌بار است. این رویکرد یعنی انتقاد از حقوق بشر در برخی کشور‌ها و در عین حال بستن چشم‌ها به روی برخی حقایق دیگر کشور‌ها دقیقا بر رویکرد گزینشی و دوگانه آمریکا دلالت دارد.

در این گزارش آمده است: نخستین سفر خارجی ترامپ به عربستان سعودی و جایی بود که ترامپ به جای حمایت از آزادی بیان و برابری جنسیتی، از منافع و ارزش‌های مشترک میان واشنگتن و ریاض سخن گفت. آمریکا و عربستان سعودی اولویت‌های مشترک دارند ولی در کشوری که زنان شهروند درجه دو محسوب می‌شوند و هتل ریتز چارلتون به عنوان یک بازداشتگاه سلطنتی توجه همگان را به خود جلب کرده است، ارزش‌های مشترکی میان آمریکا و سعودی‌های نمی‌تواند وجود داشته باشد.

البته به طور قطع پیشتر نیز ذخایر نفتی سعودی چشم رؤسای جمهوری آمریکا را کور کرده بود ولی این نفت نبود که چشم ترامپ را در برابر نقض حقوق بشر کور می‌کند. او از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، در کاخ سفید استقبال می‌کند، ترامپ در برخورد با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، نیز حقوق بشر را نادیده می‌گیرد، از صمیم قلب به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تحکیم پایه‌های قدرت وی را تبریک می‌گوید.

ترامپ درباره ایران گفته است شهروندان ایرانی آزادی را فریاد می‌زنند و سیاست آمریکا حمایت از این آرزوهاست. برای تیم ترامپ، لفاظی‌ها درباره حقوق بشر صرفا به مثابه چماقی است برای کوبیدن بر سر دشمنان سیاسی هر گاه که لازم باشد. مشکل اینجاست که «دشمنان» آمریکا این تناقض و دوگانگی را می‌بینند؛ چنانچه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران نیز بر نقش عوامل خارجی در اغتشاشات اخیر این کشور تاکید کرد.

فارین پالیسی در انتهای این گزارش آمده است: در هر حال مردم ایران به حمایت‌های لفظی و استقبال آمریکا از اعتراضات اعتنایی نکردند. واکنش آن‌ها به طور قطع از این واقعیت ناشی می‌شود که نمی‌خواهند تحرکات مردمی در ایران شائبه حمایت خارجی به خود بگیرد. این حمایت ریاکارانه و دورویی آمریکا برای ایرانی‌هایی که همین دولت ترامپ تلاش کرده است تا مانع از سفر آنان به آمریکا شود بسیار منزجرکننده و تنفرآمیز است. برای ایرانی‌ها این موضوع به گونه‌ای غیر قابل درک و هضم است که چگونه آمریکا می‌تواند در کنار و حامی آن‌ها باشد، در حالی که از ورود آن‌ها به آمریکا جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

گزارش فارین پالیسی درباره دورویی ترامپ در قبال ایرانی‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار