رئیس اوقاف کشور در قم مطرح کرد:

ضربات سختی به‌نظام وقف در سده‌های اخیر وارد شد

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت:در سده های اخیر با روحیات جنگ‌طلبی نادرشاه افشار،سیاست‌های رضا شاه و طرح اصلاحات ارضی صدمات زیادی به وقف وارد شد.

ضربات سختی به‌نظام وقف در سده‌های اخیر واردشد به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی،رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز در نشست هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی کشور که در سالن جلسات اعزام مبلغ اوقاف برگزار شد، اظهار کرد: مأموریت‌های کلان و اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سه بخش قرآنی، بقاع متبرکه و موقوفات تقسیم‌بندی شده است.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: جهت‌گیری برای رسیدن به 10 میلیون نفر حافظ کل قرآن کریم هدف عمده و کلانی بوده که سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تحقق آن حرکت می‌کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف کشور گفت: در دانشگاه عالی علوم قرآنی این سازمان 6 هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند.

محمدی، گستره وسیع بقاع متبرکه در کشور را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: در مبحث امامزادگان نزدیک به 8 هزار بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که برخی از این بقاع متبرکه نیز متعلق به شخصیت‌های بزرگ دینی بوده که به سبب ارادت و احترامی که مردم نسبت به آن‌ها قائل بوده آن را تبدیل به بقاع متبرکه کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی از صدمات و ضربات سختی که به‌نظام وقف در سده‌های اخیر واردشده، ابراز کرد: در سه دوره تاریخی لطمه‌های سختی به وقف واردشده است؛ زمان نادرشاه افشار با روحیات جنگ‌طلبی، سیاست‌های رضا شاه و طرح اصلاحات ارضی صدمات بسیار زیادی به وقف در کشور وارد کرده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اقدامات صورت گرفته در زمینه وقف در طول چهار دهه اخیر تصریح کرد: بعد از انقلاب و تصویب قانون وقف در سال63 وضع وقف و موقوفات در کشور سامان درستی گرفته که عمل به نیات واقف و تشویق به عمل وقف نیز در همین عرصه صورت گرفته است.

محمدی با اشاره به انتظارات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از مبلغین مذهبی کشور افزود: توجه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ زیارت و توسل و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از جمله امور مهمی بوده که سازمان اوقاف برای ترویج وقف برای برطرف شدن مشکلات مالی جامعه از مبلغین حوزوی انتظار دارد، همچنین باید یک اقدام جامع همگانی برای جبران صدمات گذشته در زمینه وقف انجام گیرد که بعد از انقلاب کارهای مهمی در این زمینه انجام‌شده است.

وی نظرسنجی سال 89 اوقاف در زمینه فرهنگ وقف در جامعه را موردتوجه قرار داد تأکید کرد: در نظرسنجی سال 89 مشخص شد که بیش از 80 درصد مردم آشنایی درست و دقیقی از فرهنگ وقف نداشته که نیازمند فرهنگ‌سازی‌های موردنیاز در این زمینه است، از ابتدای انقلاب تا سال 89 صرفاً 13 هزار و 500 مورد وقف در کشور ثبت‌شده اما بعد از سال 89 تا 95 با تبلیغات و فرهنگ‌سازی بیش از 15 و 500 وقف در سازمان وقف کشور ثبت‌شده است.

وی با اشاره به خدمات وقف در کشور خاطرنشان کرد: ساخت و بهره‌برداری از مدارس مختلف حوزوی و غیر حوزوی در کشور، راه‌اندازی بیش از 15 هزار نهادها مانند حسینیه‌ها، صدها کتابخانه‌، خدمات متنوع درمانی و غیره محصول و نتیجه وقف در جامعه بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: 133 بیمارستان موقوفه در کشور وجود دارد، 99 درصد بیمارستان‌های قم موقوفه است، همچنین 479 مرکز ورزشی در سطح کشور، بیش از 6800 موقوفه فرهنگی و پژوهشی در کشور ، تعداد قابل‌توجه مدارس و کتابخانه‌های موجود در کشور بخش دیگری از مهم‌ترین کارکردهای وقف در جامعه است.

محمدی با اشاره به پیوند مسئله وقف با مباحث و هسته‌های مهم اقتصادی کشور تأکید کرد: 50 درصد بازار تهران، بازارهای مشهد، اصفهان، تبریز و بازار اراک که بزرگ‌ترین خدمات اجتماعی را ارائه می‌دهد موقوفه هستند، همچنین بیش از 25 درصد مراکز درمانی کشور موقوفه است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور عنوان کرد: نزدیک به 80 هزار مسجد در کشور وجود دارد، تمدن نوین اسلامی بدون حضور پررنگ وقف با عرصه‌های فعالیت‌های مختلف خود امکان‌پذیر نیست که نیازمند شناسایی فرهنگ جامع و مدونی از وقف از صدر اسلام تا به امروز است، باید جهت دینی و مذهبی مردم را در زمینه هدایت موقوفات در کشور را به نحوی سوق داد که از سابقه سکولار بودن خارج‌شده تا با اصول کامل و عمیق دینی برای بقا و دوام بیشتر این امر خیر منتهی شود.

وی ادامه داد: در زمینه وقف بیش از 8200 متولی در امور وقف وجود دارد، اوقاف از تولیت افراد در موقوفات خود حمایت کرده تا دخل و تصرفی توسط ارگان‌های دیگر نیز در آن موقوفات صورت نگیرد، اوقاف کشور در حال حاضر در شفاف‌ترین دوران خود در تاریخ کشور را پشت سر می‌گذارد که تمامی فعالیت‌های آن در سامانه کاملاً مشخص است.

انتهای پیام/ش

رئیس اوقاف در نشست هم اندیشی نخبگان تبلیغی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.