ادعای نورث ۳۸:

کره شمالی فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای اصلی خود را از سر گرفته است

پایگاه اینرنتی «نورث ۳۸» نوشت کره شمالی عملیات خاک‌برداری را در یکی از تونل‌های تأسیسات هسته‌ای اصلی خود تشدید کرده است.

کره شمالی فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای اصلی خود را از سر گرفته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، پایگاه اینترنتی نورث 38 (North 38) که بر فعالیت هسته‌ای کره شمالی نظارت دارد، اعلام کرد کره شمالی عملیات خاک‌برداری را در یکی از تونل‌های تأسیسات هسته‌ای اصلی خود تشدید کرده است. نورث 38 این خبر را با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که فعالیتی مهم‌تر را در تأسیسات هسته‌ای پونگیه-ری نشان می دهد، اعلام و خاطر نشان کرد در آنجا به ویژه واگن‌های معدنی، کارگران و انباشت بیش از پیش نخاله دیده می شود. این فعالیت‌ها نشان دهنده تلاش‌های مداوم کره شمالی برای حفظ ظرفیت‌های تأسیسات هسته‌ای پونگیه-ری به منظور آزمایش‌های هسته‌ای احتمالی در آینده است.

کره شمالی شش آزمایش هسته‌ای انجام داده است که پنج آزمایش در تونل شمالی تأسیسات پونگیه- ری زیر کوه مانتپسان (Mantapsan) صورت گرفت. پس از رشته لرزش‌های مکرر در این تأسیسات هسته‌ای، نورث 38 ماه اکتبر اعلام کرده بود که تأسیسات هسته‌ای پونگیه-ری ممکن است تحت تأثیر«سندروم کوه خسته» قرار گرفته باشد.

«سندروم کوه خسته» به تأسیساتی گفته می شود که ساختار زمین شناسی آن بر اثر انفجارهای هسته‌ای زیر زمینی مکرر شکننده شده است. پایگاه اینترنتی نورث 38 با این حال با اشاره به وجود تونل‌های دیگر احتمال اینکه تأسیسات پونگیه-ری رها شود، بعید دانست. در گزارش این سایت آمده است پس از مشاهده آخرین عکس‌های ماهواره‌ای تونل شمال و آبی که درون تونل جریان دارد، به نظر می رسد این تونل«در خواب» است اما حفاری‌ها در درب غربی این تأسیسات تسریع شده است.

این پایگاه اینترنتی در نقاط دیگر این تأسیسات به فعالیت های غیرعادی به ویژه به علت صف گرفتن100 تا 200 کارگر در یک محوطه به دلیل نامشخص اشاره می کند. این عکس‌های ماهواره‌ای متعلق به ماه دسامبر است یعنی کمی پیش از آنکه کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی در پیام سال نو میلادی خود، در اقدامی نادر از در دوستی با کره جنوبی وارد شود.

این تغییر رفتار که پس از دو سال تنش در شبه جزیره کره به علت برنامه هسته‌ای و بالستیک کره شمالی مشاهده شد، زمینه‌ای را فراهم کرد تا روز سه‌شنبه نخستین گفتگوها بین دو کره پس از بیش از دو سال صورت بگیرد. کره شمالی در این نشست پذیرفت ماه فوریه هیأتی را به بازی‌های المپیک زمستانی در پیونگ چانگ کره جنوبی بفرستد. سه آزمایش از شش آزمایش هسته‌ای کره شمالی از آغاز سال 2016 انجام شد. آخرین آزمایش که قوی‌ترین نیز بود ماه سپتامبر انجام شد.

 

انتهای پیام/

یک پایگاه اینترنتی مدعی شد پیونگ‌یانگ فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده است

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۲ دی ۱۳۹۶
مبارک باشه
آخرین اخبار