بصیری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نمایشی بیش نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قرار دادن ۱۴ نام شخص حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های جدید علیه ایران نمایشی بیش نیست و تأثیری بر وضع اقتصاد ایران ندارد.

محمدعلی بصیری کارشناس مسائل‌ بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مخالفت خود با برجام را اعلام کرد و همواره در صدد بود تا به صورت یک جانبه از آن خارج شود چرا که برجام را تنها یک قرارداد منفعت آمیز برای ایران می‌دانست.

کارشناس مسائل‌ بین الملل با بیان اینکه ترامپ برای لغو برجام تاکنون اقدامات متعددی انجام داده است، ادامه داد: رئیس جمهور ایالات متحده در وهله نخست سعی کرد با همکاری کنگره ایالات متحده شرایط را برای جلب افکار عمومی و بین‌المللی برای لغو توافق برجام مهیا کند اما در عمل با موانع مهمی از جمله همکاری نکردن اعضای دیگر گروه 1+5 مواجه شد چرا که آنان برجام را قراردادی به نفع جامعه جهانی می‌دانستند.

بصیری تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا پس از سرشکستگی خود، مسیر‌های دیگری را انتخاب کرد اما در نهایت به این جمع‌بندی رسید که خروج از برجام، حیثیت و اعتبار ایالات متحده در عرصه بین‌المللی را خدشه‌دار می‌کند.

وی افزود: در نهایت آمریکا مجبور شد از مسیر دیگری وارد عمل شود و اکنون تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است. همچنین صدور قطعنامه‌ برای حمایت از اغتشاشات اخیر کشورمان، بیانگر این است که ایالات متحده با اقدامات پوپولیستی می‌خواهد از ایران به عنوان ناقض حقوق بشر یاد کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس جمهور ایالات متحده تا چند روز پیش به طور دائم اظهاراتی مبنی بر تمدید نکردن تعلیق تحریم‌ها علیه ایران مطرح می‌کرد که این مسائل بیانگر آن است که آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده که خروج از برجام به نفع کشورش است کما اینکه در عرصه بین المللی نیز با همراهی نکردن مابقی اعضا مواجه شده است.

بصیری با اشاره به قرار دادن ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های جدید علیه ایران بیان کرد: این اقدام نمایشی بیش نیست و  تأثیر چندانی بر وضع اقتصاد ایران نخواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت خروج یک طرفه واشنگتن از برجام، ایران با مشکلات اقتصادی مواجه نخواهد شد چرا که تهران از اوایل انقلاب با تحریم‌های آمریکا رو به رو بوده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دونالد ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار