در مراسم دومین همایش پزشکی شخصی مطرح شد؛

جلالی: تاثیر عوامل ژنتیکی بر اثربخشی دارو‌ها/ رضایی: ۲۷۰ دارو فارما کوژنتیک دارای تایید FDA است

رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: اطلاعات ژنتیکی سبب اثربخشی بیشتر دارو‌ها در بیماران می‌شود.

جلالی: تاثیر عوامل ژنتیکی بر اثربخشی دارو‌ها/ رضایی: 270 دارو فارما کوژنتیک دارای تایید FDA استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلالی رئیس دانشگاه بقیه الله صبح امروز در مراسم دومین همایش پزشکی شخصی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: بحث پزشکی شخصی کمتر از یک دهه از آن نمی‌گذرد اما خوشبختانه پزشکی سنتی از قدیم نگاه خوبی نسبت به این مقوله داشت که علت اصلی آن، این است که هر بیمار برای خوب شدنش یک سری شرایط درمانی متفاوت نسبت به دیگر بیماران دارد.

وی ادامه داد: پزشکی شخصی به این موضوع اهمیت می‌دهد که یک دارو ممکن است برای فردی موثر و برای بیمار دیگری اثربخش نباشد؛ در داخل بدن انسان جعبه سیاهی به نام ژنوم وجود دارد که اطلاعات ژنتیکی فرد در آن قرار دارد و رفتاری که انسان‌ها در برابر بیماری‌ها نشان می‌دهدند ریشه در ژنوم آنها دارد.

جلالی با اشاره به اینکه داروهای به کار رفته برای درمان بیماری‌های سرطان باید مفید و اثربخش‌تر واقع شوند؛ ادامه داد: امروزه با استفاده از اطلاعات ژنوم افراد، داروها باید تجویز شوند تا میزان اثربخشی آنها بیشتر و درصد درمان بیماری‌ها بیشتر شود.

باید به دانشمندان جوان اعتقاد کامل داشته باشیم

در ادامه مراسم علی اکبر رضایی معاون دفتر توسعه همکاری‌های بین‌المللی گفت: رسالت ما رصد آخرین تحولات شناسایی توانمندی و نیازهای کشور، حمایت و کمک به رفع نیازها و شکوفایی توانمندی‌ها و آگاهی رسانی به جامعه هدف و توسعه صادرات در حوزه فناوری و محصولات است.

وی ادامه داد: بحث پزشک شخصی سازی از چند سال پیش مطرح شده که هر چقدر کشور در حوزه ژنومیسک و کاربرد آن کار کند باز هم جای پیشرفت زیادی وجود دارد؛ به طوری که در حوزه سرطان در زمینه تشخیص درمان در حال یافتن داروهای موثر ویژه هر فرد هستیم و به طور کلی مراکز مطالعاتی ژنتیک به دنبال درمان زودتر بیماری و پیشگیری از ابتلا افراد به عارضه‌های مختلف از جمله سرطان هستند.

وی با بیان اینکه مراکزی هستند که بر روی داروهای سرطان کار می‌کنند تا درمان موثرتر و عوارض داروها کاهش پیدا کند، تصریح کرد: حوزه ژنتیک به ما کمک کرده تا بدانیم چه دارویی را با چه دوزی برای بیماران سرطانی موثرتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 270 دارو فارما کوژنتیک دارای تایید FDA است و امروزه 600 دارو در دنیا با مارک پزشکی شخصی عرضه می‌شود به طوری که 42 درصد از همه داروهای در حال تحقیق و توسعه که با این روند پیگیری می‌شوند بیش از 20 درصد از داروها با مارک پزشکی شخصی هستند.

وی با اشاره به اینکه در داروهای پزشکی شخصی حدود 300 میلیارد تومان صرفه جویی داشتیم، ادامه داد: مراکز ژنتیک در کشور تاسیس و ما باید از آنها حمایت کنیم و در همین راستا باید به دانشمندان جوان اعتقاد کامل داشته باشیم.

نگاه لوکس سازمان‌های مختلف به مقوله پژوهش

در ادامه مراسم سید جواد موسوی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بحث پزشکی شخصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 94 بوسیله مرکز پژوهشگاه زیست فناوری راه اندازی شده است و این دانشگاه به همراه دانشگاه بقیه الله یک هسته‌ای را ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مراکز تحقیقاتی نقش جایگاه پزشکی شخصی به طور کامل ثابت شده است و من امیدوارم که این کنگره به پیشرفت و رشد ایران کمک کن.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه دولت نباید در خیلی رشته‌ها به پژوهش به عنوان یک ابزار لوکس نگاه کند، افزود: بودجه پژوهش در کشور در حدود دو درصد است و پژوهش نتیجه‌اش پیشرفت کشور است و اگر نگاه مان نسبت به تشخیص بیماریها تغییر کند ایران به کشورهای پیشرفته تبدیل می‌شود.

موسوی گفت: ما باید به جوانان میدان داده تا آنها ریسک‌پذیر باشند و به تحقیقات خود بپردازند‌.

پیش بینی ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف با استفاده از مقوله پزشکی شخصی و ژنتیک

در ادامه سید مسعود هوشمندی عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری گفت: بحث پزشکی شخصی کاری برای تمام بیماری ها از جمله آسم، سرطان، ام اس و بیماری قلبی است و پزشکی شخصی کمک کرده تا پیش بینی کنیم چه کسانی احتمال ابتلا به بیماری‌ دارند.

وی ادامه داد: باید برای هر نفر داروی مخصوصی را براساس اطلاعات ژنتیکی اش تجویز کنیم و این مسئله سبب اثربخشی بیشتر دارو می‌شود.

هوشمند گفت: ‌حدود 600 دارو کار تحقیقاتی بر روی آنها انجام شده است و امروزه مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه ژنتیک در حال پیشرفت است تا بر روی تک ژن‌ها مطالعات خوبی انجام شود.

وی یاد آور شد: ما سعی می کنیم در کشور به مرور زمان ژونوم شخصی را راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار