نیویورک‌تایمز: ترامپ با درخواستش از کشور‌های اروپایی درباره برجام، خود را در یک چالش دیپلماتیک قرار داد

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت رئیس‌جمهور آمریکا با درخواستش از کشورهای اروپایی برای اصلاح برجام، خود را در معرض یک چالش دیپلماتیک بزرگ قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی درباره تصمیم اخیر ترامپ در خصوص برجام نوشت: رئیس جمهور ترامپ روز جمعه از کشور‌های اروپایی متحد آمریکا درخواست کرد با بازنویسی توافق هسته‌ای ایران ظرف مدت ۱۲۰ روز موافقت کنند، در غیر این صورت وی این توافق را لغو خواهد کرد. ترامپ با طرح این درخواست، خود را در یک چالش دیپلماتیک قرار داد که حتی برای دولتی که دارای مجموعه‌ای از مذاکره‌کنندگان مجرب است، بسیار هنگفت شمرده می‌شود.

در این تحلیل آمده است: ترامپ، مقامات امنیت ملی خود را از میان افسران بازنشسته ارتش انتخاب کرده و اجازه داده است تا قدرت وزارت امور خارجه آمریکا رو به کاهش بگذارد؛ بدین ترتیب، این چالش حتی عمیق‌تر از گذشته شده است، و این موضوع به ایران محدود نمی‌شود. بحران کره شمالی به صورت ناگهانی به سمت دیپلماسی، تغییر جهت داده است و اکنون شاهد آغاز گفتگو‌های بی‌سابقه میان کره شمالی و جنوبی هستیم.

مقامات دولت کنونی و پیشین آمریکا در این‌باره اعلام کرده‌اند در هر دو جبهه، دولت ترامپ تحت فشار قرار دارد تا درباره راهبرد‌هایی که تا حد زیادی به واسطه ملاحظات نظامی تعیین شده بود، تجدید نظر کند. بسیاری بر این باور هستند که کاخ سفید به شکلی مناسب برای رو در رو شدن با دورنمای کاهش تنش میان کره جنوبی و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، آماده نیست. این موضوع در خصوص آغاز ناگهانی «اعتراضات» در ایران نیز مصداق دارد.

نیویورک‌تایمز در ادامه این تحلیل با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشورمان نوشت: به گفته چند مقام دولت آمریکا، «اعتراضات ضددولتی» در ایران باعث شده است محاسبات آقای ترامپ درباره پاره کرده توافق هسته‌ای ایران، پیچیده شود. اعتراضات در ایران باعث شد رئیس جمهور آمریکا حتی بیشتر از گذشته مصمم شود تا مقامات عالی ایران را مجازات کند. با این حال، این اعتراضات همچنین باعث مصمم‌تر شدن دیدگاه مقامات عالی کشور‌های اروپایی در این خصوص شده است که توافق هسته‌ای ایران باید حفظ شود.

ترامپ روز جمعه با بی‌میلی پذیرفت تا تحریم‌های جامع علیه ایران را دوباره اعمال نکند. اعمال دوباره این تحریم‌ها می‌توانست توافق هسته‌ای ایران را نابود کند. اما ترامپ به متحدان اروپایی خود تنها چهار ماه فرصت داد تا در خصوص یک توافق سختگیرانه‌تر توافق کنند. وی همچنین هشدار داد بدون تحقق چنین موضوعی، وی آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. مقامات دیپلماتیک چند کشور اروپایی در این باره اعلام کردند مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای، به هیچ وجه احتمال موفقیت ندارد.

یک مقام عالی در این باره گفت: بهترین موضوعی که آقای ترامپ می‌تواند امید تحقق آن را داشته باشد، تعهد کشور‌های اروپایی در خصوص آغاز تلاش‌ها درباره یک توافق جدید و مجزا است. این مقام عالی افزود چنین اقدامی، نیازمند مشارکت چین و روسیه -که آن‌ها نیز از امضاکنندگان توافق هسته‌ای هستند- و همچنین مشارکت ایران خواهد بود. این در حالی است که کاخ سفید، چنین موضوعی را رد کرده است.

کارشناسان اعلام کردند دولت آمریکا درگیر و محدود به اجرای سیاستی است که دو ستون عمده دارد: از بین بردن توافق هسته‌ای اوباما، و رویارویی با ایران در خصوص اقدامات این کشور در منطقه.

در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد کاخ سفید متوجه ضعف در میان مقامات دیپلماتیک خود شده است. کاخ سفید در اندیشه انتصاب یک نماینده ویژه برای ایران است که بتواند با کشور‌های اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای ایران گفتگو، و پاسخ قدرتمندتری را به رفتار‌های ایران در منطقه، سازماندهی کند.  هر نماینده‌ای که به این سمت منصوب شود، با وظیفه بسیار دشواری روبرو خواهد بود.

مقامات دولت آمریکا اعلام کردند ترامپ خواستار توافقی است که در آن، همه بند‌هایی که اعتبار آن‌ها به مدت زمانی خاص محدود می‌شود (موسوم به بند‌های غروب)، حذف شود. بر اساس این بند‌های دارای محدودیت زمانی، ایران می‌تواند فعالیت‌هایی از قبیل: غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد، و آشکارا، برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را با یکدیگر پیوند دهد. ایران در جریان مذاکراتی که به امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ منتهی شد، هیچ یک از این دو خواسته را نپذیرفت.

در خصوص کره شمالی، سیاست دولت آمریکا توازن بیشتری را میان دیپلماسی و برنامه‌ریزی‌های نظامی شاهد بوده است. اما گفتگو‌ها میان دو کره باعث تضعیف راهبرد ترامپ شده است. این راهبرد عبارت است از اعمال حداکثر فشار بر پیونگ‌یانگ، از جمله مطرح کردن تهدید حمله نظامی، به منظور وادار کردن «کیم» به دست برداشتن از زرادخانه هسته ای.

«مک‌مستر» علنا درباره لزوم آماده شدن برای یک «جنگ پیشگیرانه» علیه کره شمالی سخن گفته است. مقامات کاخ سفید به شدت در خصوص رویکرد‌های جدید «کیم» در قبال کره جنوبی تردید دارند. آن‌ها در این باره اعلام کردند «کیم» در تلاش است تا میان کره جنوبی و آمریکا، فاصله ایجاد کند. آن‌ها همچنین از کره جنوبی درخواست کرده اند تا تبادلات خود را با کره شمالی، به مسائل خاص محدود کند؛ مسائلی از قبیل: تامین امنیت در رقابت‌های المپیک زمستانی کره جنوبی که در شهر پیه اونگ چانگ برگزار خواهد شد.

با وجود این، به نظر می‌رسد ترامپ میان ادامه رویکرد تمسخر «کیم»، و معتبر شمردن گشایش‌های دیپلماتیک، گیر افتاده است. رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در «کمپ دیوید» اعلام کرد وی امیدوار است گفتگو‌ها میان کره جنوبی و کره شمالی، فراتر از مسئله رقابت‌های المپیک باشد. وی همچنین در تماس تلفنی با «مون جائه این»، رئیس جمهور کره جنوبی، از این گفتگو‌ها حمایت کرد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان منطقه، پیامد گفتگو‌ها میان کره جنوبی و کره شمالی ممکن است به هر صورت، خارج از کنترل ترامپ باشد. «مون» در چارچوب تحقق هدف کاهش تنش‌ها با کره شمالی انتخاب شد. جوانان کره جنوبی به طور خاص، تهدید‌های ترامپ در خصوص جنگ علیه کره شمالی را با هشیاری می‌نگرند. آن‌ها عقیده دارند این تهدید‌ها گاهی اوقات می‌تواند خطرناک‌تر از تهدید‌هایی باشد که از جانب «کیم» به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

گزارش نیویورک‌تایمز درباره تصمیم جدید ترامپ در خصوص برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار