حیدری مطرح کرد:

مدیریت بحران تنها راه کنترل زمین‌لرزه

حیدری عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: مدیریت بحران تنها راه ممکن برای کنترل زمین‌لرزه و کاهش خسارات ناشی از آن است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا حیدری استاد ژئوفیزیک و زلزله‌شناسی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه زمین‌لرزه‌های اخیر تلنگری است برای بررسی و بازنگری در شیوه مدیرت بحران، گفت: در تهران و پیرامون آن، گسل‌های زیادی وجود دارد. گسل‌هایی نظیر گسل شمال، ایوانکی، ری، مشا، اشتهارد، طرشت، طالقان و ... . بنابراین امکان وقوع زلزله با شدت بالا همواره وجود دارد و مهم نحوه مدیریت آن است.
 
وی ادامه داد: درست است که امکان پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه وجود ندارد، اما امکان کنترل آن وجود دارد. با نگاهی به تجربیات ژاپن در برابر وقوع زمین‌لرزه می‌توان به روشنی پی به این موضوع برد. آنها نتوانستند زمان، مکان و شدت وقوع زمین لرزه را پیش‌بینی کنند، بلکه با مدیریت صحیح بحران، اقدام به کنترل زمین‌لرزه کرده و خسارات ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانند.
 
حیدری، کنترل بحران را تنها راه ممکن برای کنترل زمین‌لرزه و کاهش خسارات ناشی از آن دانست و افزود: اقدامات لازم برای کنترل زلزله تنها مختص بعد از وقوع آن نیست، بلکه باید قبل از وقوع، علاج واقعه کرد. ابتدایی و کلیدی‌ترین مسئله در کنترل زمین‌لرزه ساخت‌وساز اصولی و مقاوم‌سازی بناها بر اساس آیین‌نامه‌هایی نظیر 2800 و نظارت دقیق و مداوم برای اجرای آن است.

ضرورت آموزش‌های مدیریتی در کنترل بحران

وی دیگر موضوع ضروری در کنترل بحران را آموزش‌های مدیریت بحران بیان کرد و ادامه داد: آموزش، حلقه مفقوده مدیرت بحران است. با توجه به واکنش‌های پس از وقوع زمین‌لرزه های اخیر در ایران، معتقدم تمامی اقشار جامعه نیازمند آموزش هستند، چه آنان که تحت تأثیر زمین‌لرزه قرار دارند و چه آنان که دور از محل وقوع آن هستند، حتی آنان که نقش مدیریت و امدادرسانی را برعهده دارند نیز نیازمند آموزش هستند. آموزش‌های کوتاه مدت و مقطعی تأثیر عمیقی نخواهند داشت، بنابراین باید از همان دوران کودکی اقدام به این امر کرد تا مدیریت بحران پس از وقوع زمین‌لرزه در همه نهادینه شود.
 
این کارشناس زلزله‌شناسی خاطرنشان کرد: زمین‌لرزه اخیر تهران، هیچ‌گونه تخریب و خسارتی در پی نداشت، ما خودمان داشتیم آنرا به بحران تبدیل می‌کردیم. حتی دانشمندان زلزله‌شناسی ما هم عملکرد مناسبی نداشته‌اند. متأسفانه هر کسی در هر مقامی به تعبیر خود اظهارنظرهایی می‌کرد که بعضا نه تنها باعث کاهش جو متشنج در جامعه نمی‌شد بلکه خود عاملی بود بر افزایش آن. باید آموزش داد که تنها یک مرجع در اینگونه رویدادها اقدام به ارائه اطلاعات و اخبار کند. این امر در جلوگیری از انتشار شایعات که آفتی بسیار مخرب است، موثر خواهد بود.
 
وی افزود: موضوع آخر در بحث کنترل زمین‌لرزه و مدیریت بحران پس از آن توسعه سخت و نرم‌افزای زیرساخت‌ها است. افزایش شبکه‌های لرزه‌نگاری و مقاوم‌سازی بناها در برابر زمین‌لرزه از جمله اقدمات مناسب در این حوزه است.
 
 حیدری گفت: زمانی که مردم از مقاومت بناها در برابر زمین‌لرزه، اطمینان داشته و آموزش‌های لازم برای مدیریت بحران را دیده باشند، به جرأت می‌توان گفت ترس از وقوع زمین‌لرزه از بین خواهد رفت.
 
وی افزود: اگر نگاهی به نقشه زمین‌لرزه ایران داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که زمین‌لرزه‌های بسیاری بخصوص با مقیاس 3 و 4 ریشتری، هر ساله در حال رخ دادن است. اما از هر هزار رکورد، تنها برخی منجر به زمین‌لرزه‌های با شدت بالا می‌شوند، بنابراین نمی‌توان پس از وقوع هر زمین‌لرزه‌ای گفت که حتما زمین‌لرزه بزرگتری رخ خواهد داد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار