معاون استاندارخراسان رضوی ؛

برای اقتصادی شدن مناطق مرزی حریم مرز را کوچک می کنیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت:اخیراً تلاش کردیم برای اقتصادی شدن مناطق مرزی حریم مرز را کوچک کنیم تا امکان فعالیت اقتصادی برای ساکنین مرز فراهم شود.

برای اقتصادی شدن مناطق مرزی حریم مرز را کوچک می کنیمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سید جواد حسینی در جلسه بررسی مسائل مختلف مرز و شهر‌های مرزی افزود:در راستای حریم مرز مبلغ ۵ میلیارد تومان برای مرزنشینانی که از این حیث خسارت‌دیده‌اند در نظر گرفته‌شده است که ۳.۵ میلیارد آن پرداخت و مابقی هم با کار کارشناس برای مرزنشینان در حال انجام است


وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم مرزنشینان که نگاهبانان اولیه امنیت کشورند از حیث اقتصادی وضعشان بیش‌ازپیش بهتر شود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی موقعیت استان را از حیث مرز منحصر به فرد دانست و گفت: با ۸ شهر مرزی و بیش از ۸۳۰ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان که ۱۶ درصد مرز‌های کشور و ۹ درصد مرز‌های خشکی را به خود اختصاص می‌دهد، جایگاه ویژه‌ای داریم.

حسینی افزود: اکثر ۸ شهر مرزی استان تلفیقی هستند که برادران تشیع و تسنن با آرامش و مسالمت‌آمیز و با رویکرد وحدت با یکدیگر زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت ایجاد امنیت پایدار و مردم پایه در مرزهاست گفت: این سیاست از طریق نقش دادن نیرو‌های مردمی، اقتصادی کردن مناطق مرزی و پایداری اشتغال و کار در این مناطق قابلیت تحقق دارد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در همین راستا بحث تعاونی مرزنشینان و سود ناشی از فروش سوخت، بحث ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی مثل مناطق ویژه اقتصادی را دنبال می‌کنیم.

حسینی گفت: یکی از مباحث مهم مرز و بحث آبخیزداری است که در دو بخش بند‌های تغذیه‌ای و بند‌های تثبیتی باید دنبال شود در این راستا حفظ روان آب‌ها و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک و تغذیه منابع آبی زیرزمینی موردنظر می‌باشد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های مثبت در قلمرو آبخیزداری در مرز می‌تواند هر سه قلمرو در پوشش دهد. حفظ پوشش‌های گیاهی و حفظ و تثبیت جمعیت نیز اهداف دیگری است که در این راستا موردنظر قرار می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه در استان ۸ رودخانه وجود دارد که آب آن از کشور خارج می‌شود و فرسایش خاک را به همراه دارد گفت: متأسفانه طی ۱۰ سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ روستا خالی از سکنه شده که عمدتاً در مناطق مرزی می‌باشند و همین موضوع باعث شده است حاشیه شهر‌های ما ۲ برابر شود.


انتهای پیام//ف.ج
 

برگزاری جلسه بررسی مسائل مختلف مرز و شهر‌های مرزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.