رضا فیاضی:

قصه‌گویی به همراه نمایش تاثیر بیشتری دارد

بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: اگر قصه‌گویی همراه با نمایش و تصویر باشد تاثیر آن روی کودکان دو چندان می‌شود.

قصه‌گویی به همراه نمایش تاثیر بیشتری می‌گذاردبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری، رضا فیاضی افزود: کودکان حافظه خوبی دارند و از طرفی فانتزی و خلاقیت را بیشتر درک می‌کنند و با نمایش ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین برخورد کودکان با پدر و مادر در خانواده است، گفت: پدر و مادر به خصوص مادران اگر توانمندی قصه‌گویی را داشته باشند، می‌توانند در مورد جهان پیرامون به بچه‌ها اطلاعات دهند و یا در طول قصه‌گویی مضامین اخلاقی را به آنها نشان دهند. بنابر این اولین ارتباط کودکان با قصه را پدران و مادران شکل می‌دهند.

فیاضی ادامه داد: پدران و مادرانی موفق هستند که علاقه‌مندی به قصه و قصه‌گویی را در بچه‌هایشان  ایجاد کنند.

این کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما تاکید کرد: اگر مادرها و پدرها این موضوع را جدی بگیرند، می‌توانند از این طریق چیزهای بسیاری را به فرزندانشان یاد دهند.

وی درباره روش‌های قصه‌گویی به همراه نمایش گفت: قرار نیست برای نمایش از ابزار پیچیده‌ای استفاده کنیم. مانند کاری که مصطفی رحماندوست انجام داد، یعنی استفاده از انگشتان دست برای قصه گفتن می‌شود با خلاقیت به هر کدام از انگشتان نقشی داد. نقشی که بر اساس ویژگی‌های درونی آن شکل می‌گیرد و بچه‌ها به خاطر قوه تخیلی که دارند این نمایش‌ها را باور می‌کنند.

فیاضی ادامه داد: حتی می‌شود از نقاشی یا عروسک‌هایی که زیاد گران نیستند استفاده کرد؛ باید وقت گذاشت.

وی در انتقاد از مادران امروزی عنوان کرد: متاسفانه مادران امروزی حتی بلد نیستند برای بچه‌هایشان لالایی بخوانند. من در مراسمی از مادران خواستم که برای بچه‌هایشان لالایی بخوانند و فقط مادرهای قدیمی توانستند لالایی بخوانند. البته دیده‌ام که امروزه کلاس‌هایی برای آموزش ارتباط مادران با کودکان تشکیل می‌شود و مادران می‌توانند در آنها شرکت کنند.

بازیگر مجموعه «زی زی گولو» درباره تاثیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر قصه‌گویی گفت: کانون قطعا می‌تواند متولی تئاتر کودک، نمایش خلاق و قصه‌گویی باشد. در گذشته کانون وسعت و بزرگی بیش‌تری داشت و شخصیت‌های خیلی مهمی در کانون شکل گرفتند. حتی خود من هم در دوره‌ای کارمند کانون بودم و در آنجا کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کردم. واقعا این کلاس‌ها می‌توانست معجزه کند. بنابر این کانون باز هم می‌تواند در قصه‌گویی حرف اول را بزند و شرایط را برای فرهنگ‌سازی قصه‌گویی تشکیل دهد. بستر مناسب را ایجاد کند و بچه‌ها را به این سمت‌وسو بکشاند.

گفتنی است؛ بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 2 تا 5 بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار هنرمندان ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار