معاون وزیر فرهنگ افغانستان:

خشونت و افراط گرایی تهدید مشترک منطقه است

عاون وزیر فرهنگ افغانستان در نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی گفت: باید به وجود فرهنگ‌های مختلف به دیده فرصتی برای مقابله با تهدیدها نگریست.

خشونت و افراط گرایی تهدید مشترک منطقه استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سید حسین فاضل آغاسنچارکی»، معاون وزیر فرهنگ افغانستان در نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی گفت: باید به وجود فرهنگ‌های مختلف به دیده فرصتی برای مقابله با تهدیدها نگریست.

وی اظهار داشت: افراط گرایی، خشونت ورزی و رقابت‌های ناسالم در منطقه ما، تهدید مشترک برای همگان است که می‌توان با گفتگو، مفاهمه، شناخت تاریخی از یکدیگر و احترام متقابل با آن مقابله کرد.

سنچارکی با تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بابت میزبانی این اجلاس، آن را فرصت مغتنمی برای کشورهای منطقه و همسایه دانست که با گفتگو و تعامل باعث همگرایی، همدلی و یکپارچگی شوند.

وی افزود: بحث درباره فرهنگ و داشته‌های فرهنگی باید با ظرافت همراه باشد؛ زیرا ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگی در هر سطحی، قابل احترام است و اگر دنبال کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین فرهنگ‌ها باشیم، در بیراهه گام برداشته‌ایم و از این مقصود چیزی حاصلمان نخواهد شد.

این مقام افغان تاکید کرد: مدنیت‌های بزرگ، ارزش‌ها و عناصر بزرگ فرهنگی را در خود شکوفا ساخته‌اند و به نواحی اطراف و خرده‌ فرهنگ‌ها‌ تأثیر گذاشته‌اند؛ اما اینها نباید موجب فخرفروشی فرهنگ‌های بزرگ و سرافکندگی خرده‌فرهنگ‌ها باشد.

فاضل سنچارکی ادامه داد: تجربه تاریخی ملل جهان نشان داده که تعامل جز از مسیر مفاهمه و توسل به فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی مشترک، ایجاد نمی‌شود و از راه‌های رقابت‌های ناسالم مانند استفاده از تروریسم به عنوان یک ابزار تهدید، لشکرکشی و تهاجمات نظامی، نه تنها راه به جایی نخواهیم برد، بلکه شاهد سرخوردگی خواهیم بود؛ بر این اساس گفتگوهای فرهنگی می‌تواند سبب زندگی مسالمت‌آمیز در منطقه باشد و نیاز مشترک همه ماست.

معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان همچنین گفت: هنگام سخن گفتن از تنوع فرهنگی در آسیا، از یک باغ صحبت می‌کنیم؛ باغ بزرگ و سرسبز فرهنگ آسیایی. ریشه‌های در خاک فرورفته این باغ چنان در هم تنیده‌اند که جدا کردن آنها از همدیگر سبب نابودی باغ می‌شود و رسیدگی به هر یک از درختان آن، سبب باروری همه خواهد شد و ما این باغ باشکوه را همواره با درختان بارور و شکوفا می‌خواهیم و راه‌اندازی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، مصداق توجه ما به این باغ است.

وی افزود: آسیا، مهد پرورش مدنیت‌های بزرگ و بستر فعالیت‌های ادیان بزرگ ابراهیمی و بستری برای شکوفایی آیین‌های غیرابراهیمی مانند آیین زرتشتی و بودایی بوده است که در تمامی آنها جز زیبایی، چیز دیگری نیست و امیدواریم آینده این گفت‌وگوهای فرهنگی مرزهای دور و نزدیک را درنوردد و دهکده صلح و آرامش را برای تمام بشریت بسازد.

سنچارکی خاطرنشان کرد: مرد بزرگ آسیا، علامه اقبال لاهوری در شعری گفته است؛ «آسیا یک پیکر آب و گل است / ملت افغان در آن پیکر دل است» این سخن‌سرا در این شعر روی یکپارچگی سخن گفته و همه آسیا را از یک پیکر و آب و گل دانسته است و جایگاه افغانستان را هم در آن بازگو کرده است.

وی یادآور شد: کشور افغانستان، ادیان و فرهنگ‌های متعدد از قومیت‌های گوناگون را در خود جای داده است و این تنوع همیشه در معرض تهدید و تعرض بوده و جنگ و ترور آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این مقام افغان تصریح کرد: افراط ‌گرایی، خشونت‌ورزی و رقابت‌های ناسالم، تهدید مشترک برای همه ماست که می‌توان با گفتگو، مفاهمه، شناخت تاریخی از یکدیگر و احترام متقابل، با آن به مقابله پرداخت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار