کنترل رانندگان به کمک جعبه سیاه/ سامانه سپهتن تنها سامانه مکانیزه کنترل تخلف رانندگان است

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: سامانه سپهتن، اولین و تنها سامانه مکانیزه کنترل تخلف رانندگان حمل و نقل مسافر در کشور است.

کنترل رانندگان به کمک جعبه سیاه/ سامانه سپهتن تنها سامانه مکانیزه کنترل تخلف رانندگان است

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محسن صادقی معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با تأکید بر مزایای سامانه سپهتن برای رانندگان ناوگان مسافربری بیان کرد: مزایای سامانه سپهتن برای رانندگان بیشتر از سایرین است و از آن جمله می‌توان به اطلاع به موقع از جزئیات تردد ناوگان، مشاهده جزئیات تردد و مسیر سفر خودرو، گزارش میزان توقف‌های خودرو در حین سفر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در این سامانه گزارش کارکرد ناوگان، بررسی تخلفات خودرو‌ها به تفکیک رانندگان (کدام راننده، کدام تخلف، در چه زمان و مکان و ...) به صورت دقیق، رسیدگی به اختلاف بین راننده‌ها بر اساس جزئیات تردد و ساعات رانندگی، رسیدگی به اختلاف راننده‌ها و مالکین بر اساس جزئیات تردد و ساعت رانندگی، کاملا قابل مشاهده است.

محسن صادقی اضافه کرد: از دیگر خدمات این سامانه، کاهش قابل توجه هزینه جرائم راهنمایی و رانندگی (بازگشت هزینه)، امکان تفکیک جرائم برای هر راننده، اطلاع به موقع از حوادث احتمالی به وجود آمده برای خودرو، انجام برنامه ریزی برای خروج رانندگان و خودرو‌ها از سرویس برای انجام تعمیرات و مرخصی‌ها است.

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص مزایای سامانه سپهتن در راستای ارتقاء حقوق شهروندی نیز گفت: ارتقای تکریم ارباب رجوع با امکان نظارت و پایش لحظه‌ای بر کیفیت سفر‌های ناوگان شرکت، رسیدگی به شکایات مسافران، امنیت روانی حاصل از کنترل برخط و لحظه‌ای خودروها، کوتاه شدن مدت سفر و بسیاری از امکانات که در نرم افزار تلفن همراه این سامانه وجود دارد در افزایش احساس امنیت سفر با ناوگان حمل و نقل مسافر تأثیر زیادی دارد.

کاهش خطای انسانی به کمک سامانه سپهتن

وی ادامه داد: سامانه سپهتن به عنوان یک سامانه نوپا دائما در حال بررسی و ارتقا است و در تلاش است تا نقش انسان در خطا‌ها و تخلفات را کاهش دهد و در کارگروهی ویژه، امکانات و ویژگی‌هایی به این سامانه اضافه می‌شوند.

محسن صادقی، دریافت اطلاعات تخلفات رانندگان بوسیله پیام کوتاه، دریافت اطلاعات حوادث و تصادفات به صورت پیام کوتاه، تامین اطلاعات لازم برای تعمیر و نگهداری خودرویی (در اختیار داشتن دقیق میزان پیمایش و زمان‌های سرویس‌ها و خدمات خودرویی)، کنترل مدارک خودرویی (گواهینامه رانندگی، بیمه نامه، معاینه فنی و...) به صورت برخط و لحظه‌ای و دریافت هشدار‌های لازم در زمان‌های پیش از اتمام و در خودرو‌های مجهز به سامانه نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو، سرعت و زمان رسیدن به مقصد را از دیگر امکانات و خدمات این سامانه برشمرد.

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین و ارایه اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو، سرعت و زمان رسیدن به مقصد، موجب امنیت روانی مضاعف مسافرین خواهد بود که این امکانات نیز به زودی از طریق برنامه موبایل مسافر به عنوان بخشی از مهمترین ویژگی‌های جدید این نرم افزار به مسافران ارائه می‌شود.

وی در خصوص اهمیت سامانه سپهتن به عنوان عامل کنترل و نظارت ناوگان مسافری کشور گفت: این سامانه، اولین و تنها سامانه مکانیزه پیشگیرانه کنترل تخلف‌های رانندگی و حمل و نقل می‌باشد و قبل از ثبت هر تخلفی، به راننده و مالک هشدار داده می‌شود.

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص تخلف دستکاری این سامانه تأکید کرد: سخت افزار سامانه سپهتن، جعبه سیاه خودرو می‌باشد و هر قطع و وصل سیم و کابل‌ها ثبت شده و به مرکز ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئولین در قالب هشدار نیز تمام رویداد‌های سخت افزاری را دریافت می‌کنند و طی پیامکی به مدیر شعبه، مسئول فنی و مسئولین دفتر مرکزی، خاموشی و قطع برق اصلی با هدف از کار انداختن کنترل دستگاه کاملا تشخیص داده شده که هم در پاسگاه، هم در مرکز کنترل پلیس و هم شرکت قابل مشاهده و پیگیرد است.

صادقی ادامه داد: با متخلفین و کسانی که قصد دستکاری احتمالی در جعبه سیاه خودرو را داشته اند برابر ماده ۷۲۴ قانون راهنمایی و رانندگی، برخورد و راننده خاطی به مراجع قضایی معرفی و دفترچه به مدت ۲ ماه اخذ می‌شود.

فعالیت ۶ هزار و ۷۰۰ راننده حرفه‌ای حمل و نقل مسافر زیر نظر ۱۱۴ شرکت حمل و نقل جاده‌ای

یزدانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس نیز با تشریح عملکرد و شاخص‌های حمل و نقل جاده‌ای مسافر استان فارس بیان کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۷۰۰ راننده حرفه‌ای حمل و نقل مسافر زیر نظر ۱۱۴ شرکت حمل و نقل جاده‌ای مسافر فعال هستند.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل مسافر فارس نیز متشکل از ۴ هزار و ۳۰۰ انواع وسائط نقلیه عمومی است که سالانه ۱۲ میلیون مسافر به نقاط مختلف درون و برون استان جابجا می‌کنند.

یزدانی بر ارتقای امنیت حمل و نقل مسافر تاکید کرد و ادامه داد: نظارت معاینه فنی وسائط نقلیه عمومی در راستای افزایش سطح ایمنی تردد در جاده‌های استان مورد تأکید بیشتری قرار گرفته و مدیران فنی برای نظارت ناوگان با تعداد و قدرت بیشتری در این راستا فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار