در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

۱۷ میلیون قطعه مرغ به دلیل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است/ مشکل کمبود تخم‌مرغ کشور با واردات برطرف شد

۱۷ میلیون قطعه مرغ به دلیل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است/ مشکل کمبود تخم‌مرغ کشور با واردات برطرف شد

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه 23 دی‌ماه با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بررسی موضوع ظرفیت‌های پیدا و پنهان بخش کشاورزی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی آخرین وضعیت ظرفیت‌های پیدا و پنهان بخش کشاورزی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 23 دی‌ماه بود که با حضور محمود حجتی وزیر جهاد  کشاورزی برگزار شد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مطالبات گندم کاران را تا اواخر آبان پرداخت کرده‌ایم، گفت: برای قیمت تضمینی پیشنهاد داده‌ایم تا افزایش قیمت داشته باشیم، اما هنوز در کمیسیون اقتصادی موضوع در حال بررسی است، البته اختلاف‌نظر هم داریم اما نتیجه را شورای اقتصاد باید تصویب و ابلاغ کند.

وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۷ ردیف مربوط به خرید تضمینی گندم کاهش یافته است به طوری که این کسری از طرق مختلف جبران می شود، ادامه داد: در ارتباط با خرید تضمینی گندم مشکل منابع نداریم و با تمهیدات دولت قابل تامین است.

 وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ارتباط با نظام خرید تغییراتی در دست اجرا است به طوری که سال گذشته بخشی از خرید از طریق بورس صورت گرفت اظهار کرد: بخشی از گندم را از طریق بورس خرید و فروش خواهیم کرد، لذا ، گندم روی دست کشاورزان باقی نمی ماند و حجم دخالت دولت کاهش پیدا خواهد کرد.

حجتی در پاسخ به سوالی پیرامون قیمت مرغ ادامه داد: قیمت امروز مرغ با ۴، ۵ سال گذشته خیلی فرق نمی کند، با توجه به هزینه‌های تولید مرغ متوسط آنچه که باید در بازار عرضه شود قیمت ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است.

وزیر جهاد و کشاورزی تصریح کرد: تعرفه واردات حبوبات ۵ درصد است، اما در برخی از محصولات با بالا رفتن قیمت جهانی به طبع آن قیمت داخلی هم نیز افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ میلیون قطعه مرغ به دلیل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است، افزود: در مورد نیاز جامعه به تخم مرغ با کسری عرضه روبه‌رو شده بودیم، اما با واردات مشکل برطرف شد.

 وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تخم مرغ های وارداتی در بازار توزیع شده است خاطرنشان کرد: امیدواریم در رابطه با موضوع تخم مرغ بتوانیم بازار را کنترل کنیم تا سوء استفاده صورت نگیرد.

 حجتی اظهار کرد: در یکی دو ماه گذشته، دو جلسه در سطح معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از وزرا در رابطه با آنفولانزای فوق حاد مرغ تخم‌گذار برگزار شد و هر هفته نیز در وزارتخانه در این خصوص جلسه برگزار می شود.

 وی با اشاره به اینکه فرآیند تولید تخم مرغ طولانی است، گفت: مرغ تخم‌گذار چهار ماه طول می کشد تا به تخم گذاری برسد و این زمان باعث تاخیر در جایگزینی می‌شود، در زمستان سرعت انتشار ویروس ها زياد است، همچنین آرایش مرغ های تخمگذار آرایش قابل قبولی نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در بخش کشاورزی ادامه داد: ظرفیت های مغفول در این بخش بسیار زیاد است. اشتغال بخش کشاورزی 18درصد است و این به معنای پذیرش اشتغال در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه مرغداران از موضوع ویروس حتی در دورترین نقطه مطرح می‌شوند، افزود: نوع قرنطینه خیلی سخت است، به طوری که تمهیدات و مراقبت های لازم در نظر گرفته شده است، برخی از منفعت طلبی های کوچک و یا بی توجهی به منافع عمومی باعث می‌شود که این ویروس به شکل دیگر خود را نشان دهد، ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق مختلف از جمله کود، حمل و نقل و دانه های آلوده به دام منتقل می شود و بخشی از خسارات از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می‌شود.

حجتی با اشاره به اینکه ظرفیت های خالی در بخش کشاورزی هنوز وجود دارد عنوان کرد: هر هکتار گلخانه به طور متوسط باعث اشتغال زایی ۱۰ نفر می شود.

وی با اشاره به اینکه باید مدیریت آب به خوبی صورت گیرد، افزود: باید با بتوانیم با آب تولید بیشتری داشته باشیم، به گونه‌ای که با آب کمتر در زمینه‌های مختلف محصول بیشتری تولید کنیم.

 وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث اصلاح روش‌های آبیاری خاطرنشان کرد: در این رابطه باید مقدمات کار فراهم شود.

حجتی در ادامه افزود: پرورش در قفس دارای سود بالایی است به طوری که در ارزیابی اولیه در سواحل شمال و جنوب می‌توان حدود یک میلیون تن محصول تولید کرد؛ و در چند سال اخیر سرمایه گذاری خوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طَی برنامه ششم توسعه سعی در افزایش تولید محصولی مانند میگو هستیم تا به صادرات انبوه برسد، البته در شرایط کنونی از تولید ١٢ هزار تن یه ٣٠ هزار تن میگو رسیده‌ایم که سود بالایی را نصیب بخش کشاورزی کرده است.

حجتی همچنین اشاره کرد: محصولاتی مانند ماهی قزل آلا و گیاهان دارویی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری هستند و با توجه به تبلیغاتی که درباره گیاهان دارویی اتفاق افتاده است، إقبال خوبی نسبت به این محصول به وجود آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کم بارش بودن امسال به واردات متوسل خواهید شد یا خیر، اظهار کرد: امسال در سال زراعی با کاهش ٥٧ درصدی بارش مواجه بوده ایم و امید به رحمت خداوند داریم، اما برای عبور از این بحران سعی می‌کنیم بهره وری از آب را بالا ببریم و زمان کشت را از بهار به پاییز تغییر دهیم، به دلیل اینکه در پاییز تبخیر کم‌تر است و گیاه به آب کم تری نیاز دارد.

حجتی با اشاره به تنظیم بازار شب عید بیان کرد: ستاد تنظیم بازار شب عید دو مصوبه در مورد میوه شب عید و تأمین محصولات استراتژیک مانند مرغ داشته است و با توجه به ذخایری که در اختیار داریم بازار شب عید با مشکل مواجه نخواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به نقش واسطه در بازار افزود: برای جلوگیری از تشکیل بازار سیاه، پیش بینی لازم صورت گرفته است که برای درازمدت باید نهادسازی انجام شود.

حجتی در ادامه افزود:برای کاهش نقش واسطه‌ها سعی می‌کنیم زنجیره‌ای را ایجاد کنیم که تولید کننده به طور مستقیم با مصرف کننده دو ارتباط باشد.

وی با اشاره به تنظیم و مدیریت بازار بیان کرد: در بازار، بحث تولید و تأمین با جهاد کشاورزی است، اما در بحث توزیع، واحد‌ها و بخش‌های مختلفی دخالت دارند. وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است از محصولاتی که تولید داخل است حمایت کند و آسیب پذیری آن‌ها را در مقابل محصولات وارداتی کاهش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که کشاورزان چقدر از صندوق بیمه طلب دارند و پرداخت این طلب‌ها با چه شرایطی است،اظهار کرد: خسارت محصولات کشاورزی حدود ١٠ تا ١١ هزار میلیارد است که به دلیل اینکه بیشترین آفات متوجه بخش کشاورزی و محصولات آن است، از این مبلغ حدود ٣٠ درصد زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از میزان هزینه بیمه بخش کشاورزی در حدود ١٠٠٠ میلیارد از سوی دولت تا مین می‌شود و تقریبا چیزی در حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠ میلیون را کشاورز پرداخت می‌کند، البته لازم به ذکر است که بیمه همه خسارت را پرداخت نمی‌کند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار