عراقچی در برنامه نگاه یک مطرح کرد؛

دلیل حمایت اروپا از برجام/ با اروپا در زمینه مسائل منطقه و توان نظامی مشکل داریم

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و پاره کردن آن یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت.

دلیل حمایت اروپا از برجام/ با اروپا در زمینه مسائل منطقه و توان نظامی مشکل داریمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه نگاه یک امشب اظهار کرد: اکنون بیش از یک سال است که با تلاش گسترده ترامپ برای از بین بردن یا اصلاح برجام مواجه هستیم و این اقدامات از دوران تبلیغان ریاست جمهوری وی آغاز شده است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: ترامپ تلاش‌های زیادی برای راضی کردن اروپا و فشار بر ایران انجام داده که یکی پس از دیگری شکست خورده است.

 وی گفت: در ماه اکتبر ترامپ تصمیم گیری درباره برجام را به کنگره واگذار کرد و کنگره دو ماه تلاش کرد تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، اما موفق نشد.

 عراقچی ادامه داد: تهدید ترامپ چیز جدیدی نیست و در ماه اکتبر هم اعلام کرده بود اگر تغییرات در برجام اعمال نشود، شخصا وارد قضیه خواهد شد و برجام را خاتمه خواهد داد.

 معاون وزیر خارجه با بیان اینکه یک صف بندی دیپلماتیک بین ما و آمریکا جریان داشت، تصریح کرد: ما در جبهه های مختلفی با آمریکا مواجه هستیم و در یک سال گذشته نبرد دیپلماتیک بین ما و این کشور وجود داشته و آنها میخواستند ما را وارد به مذاکره مجدد کنند.

  عراقچی گفت: در این نبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی متحدین آمریکا را جدا کرد و این کشور را در انزوای کامل قرار داد.

 وی با اشاره به اینکه هیچ کسی در از بین بردن برجام با آمریکا همراه نیست، افزود؛ اروپایی ها اعلام کردند برجام متعلق به جامعه بین الملل است و اگر از بین برود دیگر کسی در دنیا به ما اعتماد نخواهد کرد.

 معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: بعد از سخنان تندی که ترامپ در ماه‌های گذشته علیه ایران مطرح کرد، موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی اروپا  خیلی قاطع برخلاف ترامپ صحبت و از برجام دفاع کرد.

 عراقچی بیان کرد: برجام از استحکام درونی برخوردار است و پاره کرده آن به راحتی ممکن نیست.

 وی تاکید کرد: برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و پاره کردن آن یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت، به همین دلیل هم اروپایی ها و جامعه بین الملل در حمایت از برجام صف کشیدند و به صورت قاطعی جلوی ترامپ ایستادند.

 عراقچی گفت: در یکسال گذشته ما ترامپ را در عرصه های مختلف منزوی کردیم و در جلسه اخیر شورای امنیت هم که با تلاش نیکی هیلی علیه ایران برگزار شد، شاهد بودیم که این جلسه به حمایت از ایران و برجام تبدیل شد.

 وی تصریح کرد: پنجشنبه گذشته موگرینی در بروکسل از وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه دعوت کرد و آنها با ایران جلسه ای تشکیل دادند در نهایت اروپایی ها اعلام کردند از برجام حمایت می‌کنند و ایران باید از منافع این توافق استفاده کند.

 معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه جنگ زرگری و پلیس خوب و بد کردن حد و اندازه دارد ،اظهار کرد: نمی‌شود رئیس جمهور کشوری مثل آمریکا یکسال تمام حیثیت خود را برای هدفی بگذارد و بگوید برجام را پاره می‌کنم و بعد از این مدت ناتوان بماند، بنابراین این دیگر جنگ زرگری و تقسیم کار بین اروپا و آمریکا نیست.

 وی با اشاره به اینکه ۱۰ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید می‌کنند، تاکید کرد: بزرگ‌ترین اشتباه این است که بگوییم ایران به خاطر منافع اقتصادی از برجام حمایت می‌کند.

 عراقچی افزود: حجم مبادله ایران و اروپا در سال به ۲۰ میلیارد نمی‌رسد، در حالی که حجم تجارت اروپا و آمریکا بیش از 600 میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه دلیل حمایت اروپا از برجام منافع اقتصادی نیست، بیان کرد: اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده برجام و مذاکرات هستند و نهایتا برجام یک دستاورد سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

 عراقچی متذکر شد: حفظ برجام به معنای حفظ اعتبار کل غرب و اروپاست.

 معاون وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا اهمیتی امنیتی است، تاکید کرد: اروپایی ها معتقدند بدون برجام منطقه خاورمیانه منطقه امنی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اروپا امنیت خود را با امنیت خاورمیانه در ارتباط می‌داند،گفت: ‌اروپایی ها به دلیل نگرانی از موج جدید مهاجرت، در بیانیه‌های خود دائما بر بعد امنیتی برجام تاکید می کنند.

عراقچی با بیان اینکه برجام در عرصه های مختلفی تحریم‌های ایران را از بین برده است، افزود: در حوزه انرژی، تحریم ها رفع و فروش نفت به حالت عادی برگشته است.

 معاون ظریف ادامه داد: نفت ما مشکلی ندارد و از آغاز سال ۹۶، نزدیک به 40 میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که پول آن به بانک مرکزی برگشته و مصروف کشور شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل که تحریم ها کشتیرانی ما را قفل کرده بود و هواپیماهای ما دچار مشکل بودند ، مشکلات ما حل شده است، خاطرنشان کرد: اکنون کشتی های ما بیمه هستند و بیش از 11 هوایپیمای جدیدی که خریداری کردیم وارد کشور شده است.

عراقچی گفت: جوامع بین المللی به این نتیجه رسیده اند که آمریکا توانایی نقض برجام را ندارد و کسی حرف‌های ترامپ را باور نمی‌کند و توخالی بودن تهدید‌های ایالات متحده بر همگان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه از اروپایی‌ها انتظار داریم که نقض‌های برجام را جبران کنند، افزود: منظور اصلی از این نواقض در واقع فضایی است که آمریکا ایجاد کرده و این مسئله باید توسط اروپایی‌ها جبران شود، چرا که بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی به دلیل تعامل با ایالات متحده، دچار تردید هستند.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل ادامه داد: در طول یک سال گذشته مذاکراتی با کشور‌های اروپایی داشتیم که بر اساس آن، اروپایی‌ها تدابیری اندیشیده اند که به وسیله آن بتوانند با بانک‌های ایرانی همکاری داشته و به واسطه با یورو با ایران مراوده تجاری داشته باشند.

عراقچی با اشاره به برخی از قرارداد‌های ایران با کشور‌های اروپایی و آسیایی افزود: انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری با اتریش، ٥ میلیارد و ٨ میلیارد دلاری با ایتالیا و کره و نیز انعقاد یک توافق بدون حد و مرز با چین پس از برجام صورت گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که چندین بار اعتراضات خود را به کمیسیون مشترک ارائه داده ایم دستاوردهای آن، گفت: این کمیسون هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می‌داد، اما در یک مورد بنا به درخواست ایران، جلسه اضطراری در نیویورک برگزار شد. همچنین در این جلسات، از طریق نامه‌های رسمی وزیر امور خارجه کشورمان، موارد نقض برجام و عدم انجام تکالیف اروپا در این زمینه ارائه شده است و تا کنون وزیر امور خارجه کشورمان در این زمینه ١٠ الی ١١ نامه به موگرینی نوشته و گزارشات مستندی را در این زمینه ارائه داده است.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل ادامه داد: این مسئله سبب شد تا اروپا از آمریکا جدا و با ایران هم موضع شود و ایالات متحده را منزوی کند که یکی از این موارد، انزوای واشنگتن در شورای امنیت بوده است.

عراقچی اذعان داشت: برجام تنها یکی از موضوعات مورد نگرانی میان ایران و آمریکا را حل می‌کند، اما بدان معنی نیست که در تمامی موضوعات به یک توافقی دست یافته باشیم.

وی تصریح کرد: از اوایل انقلاب اسلامی تا کنون موارد متعدد اختلاف با غربی‌ها را شاهد بودیم و در اواخر نیز ٤ دسته از اختلافات در حوزه‌های حقوق بشر، منطقه، برنامه تسلیحاتی و نیز برنامه هسته‌ای ایران میان ایران و اروپا وجود داشته که این موضوع را در قالب برجام حل کردیم، اما این بدان معنا نیست که مابقی نگرانی‌های ما حل شده باشد و در حوزه توانمندی دفاعی خود و مسائل منطقه به شدت با اروپا اختلاف داریم.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل با بیان اینکه عرصه روابط بین الملل، عرصه صف بندی‌ها و یارگیری‌های کشور‌ها نسبت به منافع ملی خود است، گفت: ما موفق شدیم در برجام، اروپا را از آمریکا جدا کرده و اجازه ندهیم که اروپا و ایالات متحده در هیچ موضوعی در ارتباط با برجام، دخالت کنند.

وی گفت: اجرای برجام یک مقوله و نگرانی در خصوص آن موضوعی جداست و ما توانستیم این موضوعات را از یکدیگر جدا کنیم، چرا که موضع ما روشن و قاطع بوده و مسئله توان موشکی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل با اشاره به اظهار نظر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص برجام تصریح کرد: از طرف اروپایی‌ها اظهارنظر‌هایی داشته ایم که برجام از هر نگرانی دیگری جداست و این مسئله را وزیر فرانسه تکرار کرد که مسئله نگرانی ما با ایران باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.

 عراقچی بیان کرد: برجام از هر نگرانی‌ای که ممکن است غرب برای ایران داشته باشد، متفاوت است، همچنین روابط خود را با آمریکا مدیریت کرده و اجازه نمی دهیم مسئله موشکی با موضوع دیگری گره بخورد.

وی با اشاره به قرار گرفتن نام ١٤ شخص حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های جدید آمریکا اذعان داشت: اینکه نام رئیس قوه قضائیه کشوری در لیست تحریم‌ها باشد، امری بی سابقه و خلاف قوانین رایج بین المللی است.

عراقچی ادامه داد: وارد کردن اسامی که نام آن‌ها در گذشته در لیست تحریم‌ها نبود، به لحاظ فنی نقض برجام به حساب نمی‌آید، اما اعتقاد ما بر این است که هدف اصلی ترامپ از این اقدام اخیر جبران ناکامی هایش بوده است.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل اذعان داشت: در برخورد با آمریکا، شخص ترامپ و دولت وی، مجموع ساختار ایالات متحده را مد نظر قرار می دهیم و ساختار حاکمیتی واشنگتن باعث شده ایران طبق آرمان هایش با او برخورد کند.

وی گفت: ترامپ به لحاظ شخصیتی به یک پدیده منحصر به فردی تبدیل شده که بسیاری از افراد میان او و مسوولان درجه اول آمریکا، تفاوتی قائل هستند.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل بیان کرد: نگاه آمریکا به برجام این است که این توافق باعث قدرتمند‌تر شدن  ایران شده و سیاست‌هایش نسبت به نظام سلطه و رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است.

عراقچی افزود: ایران بعد از برجام در سوریه بشار اسد را حفظ کرد، همچین در عراق دوستان ایران در مسند قدرت هستند و در کردستان نیز بازی رژیم صهیونستی و آمریکا  را بر هم زده است.

معاون وزیر خارجه در امور بین الملل ادامه داد: ایران توانمندی و اقتدار خود را حفظ کرده و از موشک‌های خود علیه اهداف تروریستی استفاده می‌کند، همچنین از لحاظ داخلی دارای امنیت و از لحاظ خارجی دارای ثبات قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه شرایط ایران بعد از برجام به مراتب بهتر شده است، گفت: بعد از برجام شرایط اقتصادی ایران بهبود یافته و همه پول‌هایی که در اثر تحریم های هسته‌ای بلوکه شده بود، اکنون آزاد شده است.

عراقچی ادامه داد: هیچ پولی از ایران در هیچ کجا فریز نشده و اکنون هم از طریق حساب‌های بانک مرکزی پول نفت ما در حال بازگشت است و بدون واسطه پول نفت خود را در یافت می‌کنیم.

 معاون وزیر خارجه در امور بین الملل بیان کرد: روال اقتصادی ایران مطلوب است، اما هنوز موانعی وجود دارد که امیدواریم به زودی رفع شود.

عراقچی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برجام بی‌اثر نمی‌شود و ما در خیلی حوزه‌ها منافع خود را می‌بریم، گفت: کنگره، می‌خواهد قانون داخلی آمریکا معروف به ( اینارا) را اصلاح کند ، به نحوی که به شعارهای ترامپ پرداخته شود و وجهه وی را حفظ کند که کار سخت و پیچیده‌ای است، لذا سه ماه روی آن کار کرده‌اند ولی هنوز به جایی نرسیده اند.

 معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه ‌از دید ما آنچه مسلم است برجام به هیچ وجه نه اکنون و نه در آینده قابل مذاکره مجدد نیست، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه درباره هیچ یک از موارد برجام مذاکره نخواهیم کرد، به هیچ وجه برجام با موضوع دیگری ارتباط ندارد.

 وی با تاکید بر اینکه مواضع ما کاملا مشخص است، عنوان کرد: در عکس العملی که چین، روسیه و کشورهای اروپایی داشتند، آنها بر این موارد تأکید کردند و سیاست خارجی ما توانسته بقیه اعضا را در مقابل ترامپ نگه دارد.

 عراقچی با اشاره به اینکه برجام را در مسیر خود نگه خواهیم داشت و بر این باور هستیم که تهدید ترامپ دوباره به شکست خواهد انجامید، ادامه داد: پاراگراف 36 برجام مربوط به سازوکار حل اختلاف است، اگر کشوری مدعی شود که یک طرف دیگر برجام به تعهدات خود عمل نکرده است، درخواست تشکیل کمیسیون مشترک می دهند و اگر آن کشور ایران بوده و راضی نشده باشد می‌تواند برگردد و تعهدات خود را بصورت جزئی یا کامل کنار بگذارد.

 وی اضافه کرد : اگر به نقطه‌ای برسیم که طرف‌های مقابل ما برجام را نقض فاحش می‌کنند، پاراگراف 36 را فعال می‌کنیم لذا، تا امروز چند بار پاراگراف 36 را فعال و کمیسیون مشترک را برگزار کرده ایم.

 معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون قرارداد بوئینگ و ایرباس اظهار کرد: با کارخانه بوئینگ هنوز مشکلی پیش نیامده است، هم بوئینگ و هم ایرباس مجوزهای فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده‌اند که این مجوزها هنوز معتبر است، مجوزهایی که از دوره اوباما صادر شده برای این دو شرکت معتبر است و هنوز آن را باطل نکرده‌اند، البته ترامپ می‌تواند آنها را باطل کند که نقض عیان و روشن برجام است.

 وی با اشاره به اینکه مسائل مالی بین ما، ایرباس و بوئینگ وجود دارد که باید حل شود گفت: از سال 2018 تحویل هواپیما به ایران باید صورت گیرد.

عراقچی عنوان کرد: نقض های کوچک منجر به سازوکار حل اختلاف نمی شود، اما در نقض فاحش سازوکار حل اختلاف به کار می افتد.

 وی تصریح کرد: ما هر رفتار آمریکا و اروپا که تعلل در تعهداتشان،‌ تاخیر و بدعهدی باشد، به دقت رصد و در مقابل هر کدام عکس العمل مناسب را نشان می دهیم، در هر موضوعی آنچه برای ما اصل است منافع مردم و جمهوری اسلامی است.

 عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود اقدامات و عکس‌العمل‌های ایران ملموس نیست، ادامه داد: ما اقدامات کاملا ملموسی را انجام داده ایم، در مقابل فهرست‌ تحریم‌های آمریکا فهرست‌هایی را درست کرده ایم به طوری که خیلی از مقامات آمریکایی که در جنایات رژیم صهیونیستی و تامین سلاح برای عربستان در یمن شریک بودند را در فهرست‌ تحریم ها قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه ما هم در برابر کارهایی که آمریکا در تمدید آیسا انجام داد، اقدام کرده ایم گفت : در همین راستا رئیس جمهور ایران دستور به تولید پیشران هسته‌ای داد که یک حرکت استراتژیک بود.

 معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در برابر هر حرکت آمریکا، حرکت انجام داده ایم، افزود : ترامپ در ماه‌های اول می‌خواست ما را به گونه‌ای عصبانی کند که از برجام خارج شویم، ولی ما با هوشمندی اجازه این کار را به او ندادیم.

 عراقچی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون شرط ترامپ مبنی بر بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران اظهار کرد: آمریکایی ها تصور می کردند بازرسی از مراکز نظامی ایران نقطه ضعف ما است و ایران به هیچ وجه رضایت نمی‌دهد و سعی کردند آژانس را به این سمت بکشند و ماه‌ها تلاش کردند برجام را با هزینه ایران پاره کنند، ولی موفق نشدند.

 عراقچی با اشاره به اینکه دسترسی‌ها بحث انحرافی است و تشخیص اینکه کجا باید بازرسی و چرا باید بازرسی شود با آژانس است، خاطرنشان کرد : این کار فنی بوده که در پروتکل الحاقی و برجام برای آنها چارچوبی مشخص شده است.

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تاسیسات هسته‌ای ما تحت نظارت آژانس است، ولی فراتر از این یک قاعده ، حساب و کتابی دارد گفت: آمریکا نمی‌تواند به آژانس بگوید کجا برود، ما به نحوی با آژانس برخورد کردیم که آژانس در گزارش‌هایش همواره تأکید کرده که ایران تا کنون همکاری کامل را داشته است.

 وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه آژانس درخواستی برای بازدید از مراکز نظامی ما نداشته است، افزود : این گونه نیست که آژانس درخواست کند و ما اجازه بدهیم، ما هرگز اجازه نخواهیم داد آژانس پایش را فراتر از مسئولیت‌هایش بگذارد.

 عراقچی با اشاره به موضع کاملا روشن اروپایی ها گفت: اروپایی ها تا امروز موضع کاملا روشنی داشتند که برجام قابل مذاکره مجدد و باز شدن نیست و این موضع تا کنون ثابت بوده است.

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به بحث غروب آفتاب که پایان دوره محدودیت‌ها است عنوان کرد: آمریکایی‌ها تبلیغات غلطی انجام می‌دهند، برجام پایان ندارد؛ لذا باید اذعان داشت که تعهد ایران بر اینکه به سمت سلاح هسته‌ای نرود یک تعهد دائمی است و در برجام تعهد داده‌ایم هیچگاه به سمت سلاح نرویم.

 وی با اشاره به محدودیت‌های زمان دار گفت : در برجام محدودیت‌های زمان دار برای اعتمادسازی است و زمانی که تمام شود به این معنا نیست که به سمت سلاح برویم.

 عراقچی با بیان اینکه بعد از پایان محدودیت‌ها ما همچون سایر اعضا عضو معمولی ان‌پی‌تی خواهیم بود ادامه داد: ما برنامه غنی سازی را به سمت صنعتی شدن ادامه خواهیم داد.

 وی تاکید کرد: تا امروز توانسته‌ایم در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا و تهدیدات و تمایلات ترامپ بایستیم.

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه انزوای دولت ترامپ و آمریکا روشن است، افزود: تجدید ساختار در وزارت خارجه از اول بهمن شروع به کار خواهد کرد که بر این اساس یک معاون اقتصادی خواهیم داشت.

 وی با اشاره به اینکه معاونت اقتصادی با اهدافی که در اقتصاد مقاومتی طراحی شده تنظیم خواهد شد، اظهار کرد: ماموریت‌های وزارت خارجه در حوزه اقتصادی براساس اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

 معاون وزیر امور خارجه در پایان افزود: در بحث گسترش صادرات غیر نفتی، انتقال سرمایه و بحث های دیگر ماموریت هایی که مربوط به وزارت خارجه می شود را با قدرت پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۴ دی ۱۳۹۶
مرگ بر جنایتکاران آمریکایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۶
نباید به اروپاییان و آمریکا اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۶
باید توان موشکی خود را افزایش بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۶
باید به آمریکا یک مشت محکم بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۶
صحبت کنیم و دنیا بداند ما اهل صلح و گفتگو هستیم و راضی نیستیم زره ای به کسی ضرر و یا خدای ناکرده بی احترامی شود ولی بعد از برجام بزهم عناد و متکبری خودشان را امریکا و اروپا نشان دادند میدانستیم و می دانیم و دنیا هم بیش از پیش فهمید و ریاکاران را شناخت پس دیگر برجامی وجود ندارد و بدانیم که دنیا امریکا و چند کشور اروپا نیست ما هم به انها پاتک بزنیم وکارخودمان را انجام دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۶
صحبت کنیم و دنیا بداند ما اهل صلح و گفتگو هستیم و راضی نیستیم زره ای به کسی ضرر و یا خدای ناکرده بی احترامی شود ولی بعد از برجام بزهم عناد و متکبری خودشان را امریکا و اروپا نشان دادند میدانستیم و می دانیم و دنیا هم بیش از پیش فهمید و ریاکاران را شناخت پس دیگر برجامی وجود ندارد و بدانیم که دنیا امریکا و چند کشور اروپا نیست ما هم به انها پاتک بزنیم وکارخودمان را انجام دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا که مسبب تمام مشکلات ما هست
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۷:۰۴ ۲۴ دی ۱۳۹۶
در سالهای اخیر کار وزارت امور خارجه قابل تحسین بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۲۴ دی ۱۳۹۶
خدا این ترامپ نادان را لعنت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۶
امیدوارم همه یمشکلات اقتصادی رفع شه
آخرین اخبار