آمریکا چگونه از شهروندانش جاسوسی می‌کند؟

مجلس نمایندگان آمریکا به‌ تازگی قانون جاسوسی از ارتباطات کاربران اینترنتی با خارج بدون احکام قضایی را به مدت شش سال دیگر تمدید کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته علی‌رغم مخالفت‎های هواداران دفاع از حوزه خصوصی کاربران اینترنتی، با 256 رأی موافق و 164 رأی مخالف، به ادامه برنامه جاسوسی اینترنتی آژانس امنیت آمریکا موسوم به «قانون نظارت بر اطلاعات خارجی FISA» به مدت شش سال دیگر رأی داد.

وقتی کوچکترین تحرکات مجازی آمریکایی‌ها رصد می‌شود

قانون جاسوسی آمریکا از شهروندانش 6 سال دیگر تمدید شد؛ وقتی کوچتکترین تحرکات مجازی آمریکایی‌ها رصد می‌شود

اگرچه این مصوبه مجلس نمایندگان برای تبدیل به قانون‌ شدن، نیاز به تصویب مجلس و سپس تأیید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد، شمار زیادی از قانون‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که این طرح برای تبدیل به قانون با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد.

افشاگری ادوارد اسنودن

«ادوارد اسنودن» افشاگر معروف برنامه‌های مختلف جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان خود و سران سیاسی جهان و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور در سال 2013 حجم زیادی از اسناد محرمانه مربوط به برنامه‌های جاسوسی آمریکا از جمله «قانون نظارت بر اطلاعات خارجی FISA» یا فیسا افشا کرد.

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، قانون «فیسا» نخستین بار در سال 1978 در زمان «جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تبدیل به قانون تبدیل شد تا دولت به ابزار نظارتی دست یابد؛ مجری این قانون نیز نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی بودند.

وقتی کوچکترین تحرکات مجازی آمریکایی‌ها رصد می‌شود

اما بیش از دو دهه و به خصوص پس از حادثه 11 سپتامبر 2011 در دولت «جرج بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به بهانه دفاع از امنیت ملی و نظارت بر گروه‌های تروریستی اصلاحاتی در این قانون ایجاد کردند که به موجب آن نهادهای اطلاعاتی آمریکا قادر بودند تا به صورت مخفیانه از شهروندان این کشور جاسوسی کنند.

در سال 2008 نیز قانون فیسا مورد بازنگری قرار گرفت و از جمله بخش 702 به آن اضافه شده که به موجب آن دولت می‌تواند بدون حکم قضایی از طریق شرکت‎هایی مانند فیسبوک و اسکایپ و...ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی شهروندان آمریکایی به افراد دیگر در خارج از آمریکا را رصد کنند. همچنین وزارت دادگستری و اداره اطلاعات ملی آمریکا نیز اجازه خواهند داشت تا با همکاری یکدیگر شهروندان خارج از آمریکا را نیز رصد کرده و از آنها جاسوسی کنند؛ ادامه این برنامه جاسوسی در سال 2008 به مدت 5 سال دیگر از سوی قانون‌گذاران و رئیس‌جمهور آمریکا تا 19 ژانویه 2018 تصویب شد.

برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندانش

پس از افشاگری‎های ادوارد اسنودن از برنامه جاسوسی فیسا ، سؤال همیشگی منتقدان داخلی این طرح این بوده که چه افرادی هدف برنامه جاسوسی سازمان‎های اطلاعاتی آمریکا هستند، اما آژانس امنیت ملی آمریکا همیشه از پاسخ به این پریش طفره رفته‌است.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نتایج بررسی چند ماهه خود از اسناد افشاشده آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی «ادوارد اسنودن» اعلام کرد؛ نتایج این بررسی نشان می‌داد که کاربران عادی اینترنت آمریکایی و غیرآمریکایی به یک اندازه در معرض برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی هستند و گفتگوها و ایمیل‎های آنها حتی به‌صورت ناخواسته رصد می‌شود.

وقتی کوچکترین تحرکات مجازی آمریکایی‌ها رصد می‌شود

نتایج این بررسی همچنین نشان داد برخلاف قانون نظارت خارجی که مدعی است تنها ایمیل‎ها و تماس‎های خارجی شهروندان آمریکایی را رصد می‌کند، 90 درصد حجم عظیمی از گفتگوهای آنلاینی که آژانس امنیت ملی آمریکا رصد کرده مربوط به کاربران عادی بوده و نه اهداف خارجی مورد نظر؛ نزدیک به نیمی از اسناد جمع‌آوری شده مربوط به گفتگوها و ایمیل‎ها و تماس‎های اینترنتی خود شهروندان یا ساکنان آمریکاست و نیمی دیگر نیز شهروندان کشورهای دیگر.

به نوشته واشنگتن‌پست، این یافته‌ها براساس بررسی 160 هزار پیام ایمیلی و همچنین 7900 سند بدست‌آمده از 11 هزار حساب کاربری آنلاین شهروندان عادی که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما بین سال‎های 2009 تا 2012 رصد شده‌اند، به دست آمده‌ است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

تمدید قانون جاسوسی آمریکا از شهروندانش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار